Аналітичне інтернет-видання

Томенко висловив свою думку щодо "Таємних коаліцій" і підкреслив їх небезпеку: "Модернізована" команда уряду Свириденко базується на підтримці колишніх членів ОПЗЖ та різних бізнес-груп.

Новий уряд Юлії Свириденко, здавалося, отримав призначення без жодних труднощів, проте політик Микола Томенко виявляє сенсаційні подробиці.

За його словами, замість монобільшості "Слуги народу", ми маємо справу з "неТАЄМНОЮ" урядовою коаліцією, яка включає представників забороненої проросійської ОПЗЖ та впливових бізнес-груп. Дізнайтеся, чому голосування за прем'єр-міністра стало "знаковою характеристикою" справжнього складу Ради і чому Томенко вимагає негайно узаконити цю "нову" більшість, щоб уникнути тіньових домовленостей.

Голосування щодо прем'єр-міністра України завжди є важливим етапом, який відображає справжню ситуацію в Верховній Раді. Як зазначає політик і активіст Микола Томенко, формування "оновленого" кабінету міністрів під керівництвом Юлії Свириденко 15-16 липня 2025 року стало яскравим підтвердженням цього факту.

"Голосування щодо премʼєр-міністра України, враховуючи вимоги Конституції, є ключовим елементом для оцінки фактичного складу парламентської більшості (коаліції) у Верховній Раді", - підкреслює Томенко. Результати цього "значущого голосування" дають змогу зробити досить несподівані висновки:

"Слуга народу" більше не є єдиним фронтом: Хоча Президент сам висунув кандидатуру Юлії Свириденко, за неї проголосували лише 201 депутат із 231 представника президентської партії. Декілька депутатів утрималися від голосування, інші не взяли участі, а 20 взагалі були відсутні. Це вказує на те, що колись монолітна "монобільшість" вже втратила свою однорідність.

Неочікувані партнери: Екс-ОПЗЖ. Як зазначає Томенко, "основним союзником і реальною складовою частиною оновленої коаліції в уряді виступають депутати забороненої проросійської партії медведчука-бойка". За кандидатуру Юлії Свириденко проголосували 25 депутатів з екс-ОПЗЖ (15 з "Платформи за життя і мир" та 10 з "Відновлення України"). Це породжує серйозні питання щодо ідеологічних принципів нової більшості.

Вічні партнери: Бізнес-групи: Традиційною і "постійною" складовою всіх парламентських більшостей, за словами Томенка, є депутатські групи, сформовані представниками бізнес-груп. Цього разу це 15 депутатів з "Довіри" та 12 з "За майбутнє", які підтримали нового прем'єра.

Опозиційні сили залишаються незмінними: представники "Європейської солідарності", "Батьківщини" і "Голосу" утрималися від голосування за нового прем'єр-міністра. Єдиною, хто підтримала кандидатуру Юлії Свириденко, стала депутатка Ташева з "Голосу".

На підставі цих даних Микола Томенко робить рішучий висновок: "парламентська більшість (коаліція), яка була створена із однієї фракції "Слуга народу" і складалася із 254 депутатів, фактично завершила свою діяльність".

Згідно з його словами, тепер справжня "оновлена" коаліція уряду складається з депутатів від "Слуги народу" та членів депутатських груп, які виникли на основі забороненої фракції ОПЗЖ, а також мажоритарників, що представляють різні бізнесові інтереси.

На думку Томенка, ця ситуація викликає сумніви щодо конституційності подальшої діяльності уряду без формально оформленої коаліції. Він підкреслює, що відповідно до вимог Конституції та діючого законодавства, необхідно легітимізувати нову коаліцію, що передбачає проведення установчих зборів, публікацію списку членів та програми її діяльності.

Микола Томенко проводить цікаві аналогії з минулим, підкреслюючи, що "схожа ситуація з 'таємною коаліцією' виникла під час обрання прем'єр-міністром Володимира Гройсмана 14 квітня 2016 року". Він зазначає, що на той момент фактична кількість депутатів в урядовій коаліції, сформованій з фракцій БПП та "Народного фронту", становила тільки 223, що є менше необхідного для конституційного мінімуму. Тодішній спікер Верховної Ради Андрій Парубій "так і не оприлюднив склад реальної парламентської коаліції".

Ситуація з "таємними коаліціями" не лише порушує конституційні принципи, а й негативно позначається на довірі до державних інституцій. Коли громадськість залишається в невіданні щодо того, хто фактично формує парламентську більшість і відповідає за урядові рішення, це відкриває можливості для закулісних угод та прихованих впливів.

Саме тому Микола Томенко підкреслює: "Вкрай важливо реалізувати вимогу статті 83 Конституції України і встановити "засади формування, організації діяльності та припинення діяльності коаліції депутатських фракцій" у Регламенті". Це допоможе уникнути минулих помилок та забезпечити прозорість і відповідальність у процесі формування влади. В умовах війни, коли країна потребує максимальної єдності та відкритості, "таємні коаліції" стають розкішшю, яку Україна не може собі дозволити.

Читайте також