Атака на підводні комунікаційні лінії: російські дії під прикриттям становлять небезпеку для Європи.
У Європі вже не вперше відбуваються акти знищення підводних кабелів. Аналітики не виключають, що до цих диверсій можуть бути причетні російські сили, оскільки їм вигідно ослабити зв'язок між західними державами.
Перш ніж зануритися в цю тему, варто розібратися, чому підводні мережі є настільки критично важливими, адже вони стають об'єктами частих атак. Важливо зазначити, що 97% усіх міжнародних зв'язків реалізуються завдяки кабелям, які прокладені на дні океанів. У порівнянні з цим, супутниковий інтернет займає лише 3% усього обсягу комунікацій.
Міжнародна кабельна мережа розтягнулась між континентами на тисячі кілометрів. Якщо її пошкодити, не тільки телефони та комп'ютери залишаться без інтернету. Буде неможлива будь-яка транзакція. Постраждає практично кожна сфера життя - від сільського господарства та охорони здоров'я до електронної комерції та військової логістики.
Цікавий матеріал з The Daily Mail, опублікований 10 січня 2022 року, заслуговує на увагу. За місяць до початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну, адмірал Тоні Радакін, начальник штабу оборони Великобританії, підкреслив "феноменальне збільшення активності" російських підводних човнів за останні два десятиліття. Він зазначив, що ці субмарини володіють технічними можливостями, здатними вивести з ладу міжнародну кабельну інфраструктуру, що може призвести до глобальної економічної кризи.
Тоді казали про корабель "Янтар" російського виробництва, який офіційно називається "дослідним", але при цьому на своєму борту може перевозити аж два підводні човни, розроблені для виконання інженерних завдань.
На мілководді цей судно може випадково зачепити комунікаційний кабель якорем, проте будь-яку диверсію можна буде легко видавати за невинний випадок з риболовецьким човном, зазначає видання.
Ба більше: є побоювання, що підводні апарати "Янтарю" можуть навіть підключатися до комунікаційних кабелів.
У 2024 році передбачення видання The Daily Mail справдилися, а на підводні мережі кабелів розпочалися серйозні атаки.
Нагадуємо, що 27 лютого в Червоному морі сталися пошкодження чотирьох ліній інтернет-зв'язку. Існує припущення, що це могли здійснити проксі-формування Ірану - хусити.
Після цієї ситуації багато соціальних мереж стикалися з перебоями в роботі протягом майже тижня. Дослідники з RETN вказують, що фактичні порушення в трафіку даних після розриву кабелів у Червоному морі значно більші, ніж оцінювалося раніше – вони складають 70%, а не 15%. Це свідчить про те, що наслідки атак на підводні мережі мають серйозний вплив.
Нові інциденти з пошкодженням кабелів були зафіксовані восени. На початку вересня 2024 року медіа-ресурс t-online.de повідомив, що США зафіксували зростання російської військової активності поблизу важливих підводних кабелів. За словами американських високопосадовців, Росія має намір здійснити диверсійні дії, які можуть призвести до порушення функціонування критично важливої глобальної комунікаційної інфраструктури.
"Із стартом війни Росії проти України зросли ризики для підводної інфраструктури, зокрема для нафто- і газопроводів, а також для кабелів зв'язку," - повідомив представник НАТО в інтерв'ю виданню Business Insider.
18 листопада підводний кабель, що з'єднує Литву та Швецію, зазнав пошкоджень у Балтійському морі.
Незабаром фінська влада повідомила про пошкодження другого підводного кабелю, який пролягає через Балтійське море між Фінляндією і Німеччиною.
Слідчі вважають, що китайський суховантаж Yi Peng 3, який пошкодив два ключові кабелі для передачі даних, міг зробити це навмисно, коли його якір тягнувся більш ніж на 160 кілометрів по дну Балтійського моря. В даний час правоохоронні органи вивчають можливі зв'язки капітана корабля з російською розвідкою, повідомляє WSJ.
"Надзвичайно малоймовірно, що капітан не усвідомлював би, що його корабель тягне за собою якір, сповільнюючи хід протягом кількох годин і пошкоджуючи кабелі на своєму шляху," - зазначив в інтерв'ю високопрофільний європейський слідчий, який веде розслідування.
Старший науковий співробітник Центру енергетичної політики імені Клейнмана при Пенсільванському університеті Бенджамін Л. Шмітт вказав на те, що з грудня 2019 року до початку березня 2024 року вантажний корабель Yi Peng 3 працював винятково у водах Китаю, після чого несподівано змінив схему роботи.
Згідно з даними Kpler, з того часу судно почало транспортувати російське вугілля та інші вантажі, відвідуючи порти Російської Федерації. У момент, коли кабелі були пошкоджені в Балтійському морі, корабель був завантажений російськими добривами.
"Хоча одного цього недостатньо для доказу причетності Росії, кардинальна зміна регіону експлуатації судна на російські порти після багатьох років експлуатації винятково в китайських водах має стати ключовим напрямком розслідування для європейської влади", - підкреслив Бенджамін Л. Шмітт.
А куди ж без розвідувального судна "Янтар", яке було згадане в першій частині статті? 15 листопада російський корабель здійснював патрулювання в акваторії, що контролюється Ірландією, де розташовані ключові підводні трубопроводи та кабелі енергетичних і інтернет-мереж. З цієї території "Янтар" довелося буквально витягувати силою.
"Присутність російського корабля викликала нове занепокоєння щодо безпеки кабелів-інтерконекторів, які пролягають між Ірландією і Великою Британією і передають глобальний інтернет-трафік з величезних центрів обробки даних, що експлуатуються технологічними компаніями, включаючи Google і Microsoft, штаб-квартири яких розташовані в Ірландії", - йдеться у матеріалі видання The Guardian.
Тому фахівці рекомендують Європі більш уважно ставитися до безпеки підводних кабелів.
Олександр Мусієнко, очільник Центру військово-правових досліджень, розкриває мету російських підривних операцій Кремля на території Європи.
"Глобальна мета Кремля зрозуміла: роз'єднати згуртованість Європи. Росія разом із Китаєм намагається скористатися ситуацією, якщо присутність США стане меншою, скористатися цим моментом. Але для того, щоб скористатися, необхідно створити розбрат, над чим вони дуже активно працюють", - каже експерт в ефірі FREEДОМ.
Друга головна мета диверсій, за його словами, спрямована на спробу зменшити підтримку України. Він нагадав, що з такою метою диверсії зафіксовані в Німеччині, Чехії, Великій Британії.
Тому створення військово-морських патрулів НАТО для захисту підводних комунікацій від ворожих атак стає нагальною потребою, причому не тільки у Балтиці, а й усьому світі, каже естонський політичний журналіст і дипломат Гаррі Тіідо.
"Якщо ж згадати про останню, листопадову, історію пошкодження двох комунікаційних кабелів у Балтиці, то там був китайський корабель. Говорять, що він тягнув якір за собою 160-180 км. Неможливо уявити, щоб капітан не знав про це, не розумів, що щось негаразд. Адже це зменшує швидкість корабля, збільшує витрату палива",- наводить слова Тіідо Укрінформ.
Він також зазначив, що Китай проявляє інтерес до підводних комунікаційних систем у Індійському та Тихому океанах.
"Це загалом дуже серйозне і широке питання. Потрібно надалі шукати, як гарантувати засоби безпеки підводних комунікацій",- резюмує естонський експерт.
А керуючий партнер Національної антикризової групи Тарас Загородній в ефірі FREEДОМ висловлює переконання, що на всі дії Москви необхідно відповідати адекватними атаками на державні структури РФ, тому що Путін розуміє тільки мову сили.
"Вони (представники Росії - ред.) постійно проводять тестування країн НАТО, аби визначити, де проходить межа, за якою вони можуть змінити свою стратегію. Загородній зазначив, що росіяни будуть безперервно здійснювати такі дії та шукати нові можливості, поки не отримають чітку реакцію."
Він зазначив, що Путін продовжуватиме реалізовувати гібридні атаки, адже не має інших варіантів. У той же час, за словами Загороднього, Захід не демонструє активної реакції на дії Росії у своїх межах.