Біг на місці під час війни: уряд знову реорганізує та закриває міністерства, - ZN

У рамках внутрішніх перестановок "ліжок у палаті" новий-старий уряд витратить дорогоцінний час на організацію процесів об'єднання та ліквідації.
Цю інформацію наводить ZN.ua, повідомляє UAINFO.org.
Під час трансформації Кабінету міністрів, затвердженої Верховною Радою 17 липня, було об'єднано Міністерство економіки, Міністерство аграрної політики та Міністерство захисту довкілля в нове Міністерство ресурсів. Очолив його Олексій Соболєв. Також ліквідували Міністерство національної єдності та Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості.
Це вже не перший випадок перетворення урядової структури. У серпні 2019 року парламент об'єднав Міністерство аграрної політики з Міністерством економіки, що спричинило негативну реакцію з боку аграріїв і фахівців. Вони попереджали, що в рамках великого міністерства сільському господарству буде важко зберегти свої пріоритети. Через рік уряд скасував це рішення. Після цього Міністерство аграрної політики змінило трьох міністрів і знову опинилося в рамках великої структури.
Читайте також: Верховна Рада проголосувала за новий склад Кабінету міністрів
Варто зазначити, що ліквідацію Мінагро мали на меті провести ще восени 2022 року, однак тоді заплановані "трансформації", що передбачали скорочення кількості міністерств з 20 до 14, не були втілені в життя в повному обсязі.
При цьому основна проблема -- в тому, що уряд досі не сформулював державну політику для агросфери. Під тиском великого бізнесу згорталися програми підтримки, фермерів витискали з ринку, а обіг землі запускався без достатніх гарантій. Тепер інтереси дрібного й середнього аграрія знову можуть залишитися без голосу.
Особливу тривогу викликає об'єднання Міндовкілля з Мінагро. Це не просто управлінська логістика, а загроза для екологічної політики. У парламенті, як і в уряді, аграрна та екологічна сфери часто конфліктують. Одні розорюють, інші -- зберігають. У спільному міністерстві баланс зникне. Приклад -- законопроєкт №12089, що, за оцінками експертів, ослаблює екологічні запобіжники. Міндовкілля тоді принаймні публічно висловило позицію. У новій конфігурації такої інституційної противаги може не залишитися.
До слова, Міндовкілля вже "оптимізовували": у 2019 році його приєднали до Міненерго. Через рік об'єднання скасували. Історія повторюється, але щоразу -- з дедалі серйознішими наслідками.
Читайте також: Це не єдині випадки: Банкова усуває критиків і підтримує своїх прихильників, - FT
Також менше ніж за рік після створення ліквідували Міністерство національної єдності. Його сформували на базі Мінреінтеграції, але ключові функції -- реінтеграцію та соцдопомогу -- роздали іншим відомствам. Після корупційного скандалу навколо міністра Олексія Чернишова й відсутності результатів, "єдність" просто скасували. Під потребу перевели напрям у МЗС -- створили департамент світового українства. Класика міністерства "під своїх".
Крім того, Міністерство стратегічних галузей промисловості, що функціонувало з 2020 року і відповідало за оборонну, авіаційну та космічну сфери, припинило своє існування. Його функції були інтегровані в структуру Міністерства оборони.
Це вже не перша реорганізація за останні шість років. Наприклад, у 2019 році був заснований Міністерство культури, молоді та спорту, але через кілька місяців його знову поділили на окремі структури. Системного підходу в цьому процесі не варто очікувати.
Ще один яскравий приклад — у 2022 році уряд вирішив об'єднати Міністерство інфраструктури з Міністерством розвитку громад і територій, створивши нове Міністерство розвитку. Це рішення призвело до фактичного розформування команди, яка займалася питаннями децентралізації та регіонального розвитку, внаслідок чого ці важливі напрямки зникли з обговорень.
Читайте також: "Історія підтвердила тотальний кадровий дефіцит влади": політолог про кандидатури в новий Кабмін
"Після реорганізації залишилось місце для інфраструктури, але регіональна політика розчинилася у кілометрах, мостах і автомобілях. А це при тому, що в ЄС регіональна політика -- один із пріоритетів", -- наголошував Анатолій Ткачук, директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства. За його словами, ліквідація органу часто означає і згортання політики загалом.
Показово, що віцепрем'єра Кубракова звільнили саме через провал регіональної політики. У Раді тоді пообіцяли знов розділити міністерство-монстр на два -- розвитку громад і територій (формування політики) та інфраструктури (реалізація). Утім, новий віцепрем'єр Олексій Кулеба продовжує очолювати об'єднану структуру.
У контексті аграрного сектору, який залишався основою експорту для України, Ткачук не раз наголошував, що влада вбачає головним ресурсом не людей, а землю. Зосередження земельних ресурсів у великих холдингах і занепад сіл є результатом недоліку системного підходу в політиці. Натомість, замість того, щоб зміцнювати цю політику, ми знову спостерігаємо ліквідацію міністерства.
За словами фахівця, кожна з цих трансформацій суттєво впливає на планування, розподіл коштів і фінансові потоки, затримуючи їх не менше ніж на півроку.