Аналітичне інтернет-видання

Державні контракти і кримінальні ризики: Як підприємствам забезпечити ефективну діяльність, уникнувши конфронтацій із правоохоронними органами.

Як підготуватися до можливого посилення контролю з боку правоохоронців.

Співпраця з державними структурами відкриває для бізнесу нові горизонти, адже вона забезпечує довгострокові та надійні контракти, які включають гарантії значних обсягів постачань та оплат. Це особливо важливо в умовах повномасштабної війни. Такі угоди дозволяють підприємствам більш ефективно планувати свої доходи та забезпечувати стабільність у своїй діяльності.

Проте, поряд із цими перевагами, бізнес також отримує підвищену увагу з боку правоохоронних структур, що зумовлено ретельним контролем за державними контрактами. Тож давайте розглянемо, як можна попередити ризики, а не лише реагувати на їх наслідки.

Державні фінанси = нагляд та аудит.

Усі фінансові операції з державними коштами автоматично підлягають посиленому контролю з боку правоохоронних та контролюючих органів. Хоча це може не відбуватися миттєво, момент істини все ж настане. Держава вимагає максимальної прозорості у витрачанні бюджетних коштів (до останньої копійки). У свою чергу, правоохоронні органи можуть трактувати навіть найменше формальне порушення умов договору як зловживання.

Великий обсяг угоди привертає увагу правоохоронних органів.

Чим більше фінансування залучається в рамках контракту, тим більше уваги з боку правоохоронних органів. Значна сума завжди розглядається як можливий ризик злочинних дій, навіть якщо виконання угоди відбувається з дотриманням усіх норм.

Держзакупівлі -- колосальні можливості для змови

Для правоохоронців ця сфера вважається потенційно сприятливою для змов між учасниками або між постачальником і замовником. Формально конкурентний тендер може на практиці виявитися змодельованим: штучна конкуренція, "свої" компанії, орієнтовані вимогу на визначену компанію -- усе це створює підстави для підозри в маніпуляціях/змовах тощо.

Зростаюче зацікавлення суспільства та політики.

Державні закупівлі -- це тема, яка часто стає предметом розслідувань журналістів, активістів і антикорупційних організацій. Кожен скандал навколо держконтракту -- інформаційний привід, на який можуть реагувати правоохоронці. Варто зауважити, що публічний резонанс іноді стає каталізатором слідчих дій навіть без чітких юридичних підстав.

Вимога "результату" від правоохоронців

Правоохоронні органи перебувають під постійним тиском і мають демонструвати ефективність боротьби з корупцією. Це створює стимул відкривати провадження з гучних тем, де простіше знайти формальні порушення.

Кримінальне провадження як інструмент витіснення конкурента

Ще одна з причин, чому правоохоронні органи активно залучаються до сфери державних контрактів, полягає у використанні кримінальних справ як засобу впливу на підрядників або конкурентів. У певних ситуаціях відкриття кримінального провадження може виступати не лише як юридична реакція на порушення або невиконання умов угоди, а й як метод витіснення конкурента чи підрядника з ринку.

Ризики, що виникають під час участі в державних тендерах, не слід сприймати як причину для відмови від співпраці з державними замовниками. Ключовим моментом є реалізація превентивних заходів, які здатні суттєво зменшити ймовірність відкриття кримінальних справ проти керівників компанії та подальших слідчих дій, таких як обшуки чи допити. Тому:

Не створюйте штучну конкуренцію

Незалежно від того, наскільки добрими є ваші наміри — наприклад, забезпечити державу необхідними товарами чи послугами — участь у тендері кількох пов’язаних компаній несе в собі серйозні ризики. При цьому не має значення, чи це ваше власне рішення, чи ви отримали запрошення від представників державних органів (оскільки тендер не може відбутися без участі інших учасників). Така ситуація, яка імітує конкуренцію (навіть без змови), може бути розглянута правоохоронцями як змова з посадовими особами.

Процес переговорів: забезпечення максимальної ясності та відкритості.

У ситуаціях, коли тендер не відбувається або з'являються умови, що дозволяють застосування переговорної процедури (наприклад, термінові потреби, відсутність альтернативних варіантів або коли доступна тільки така форма закупівлі), ризики для бізнесу значно зростають.

Для того щоб запобігти виникненню запитань у майбутньому:

Договір повинен бути ясним і без неоднозначностей.

У контракті з державним замовником надзвичайно важливо уникати неясних формулювань та двозначностей. Документ повинен бути зрозумілим і прозорим як для учасників угоди, так і для сторонніх осіб, таких як представники правоохоронних органів.

Під час підписання договору важливо не просто погодитись на умови, а оцінити можливість їхнього виконання (кількості поставок, часу тощо). Підписання договору, який не зможете надалі виконати, може стати проблемою не лише в господарській площині, а й в кримінальній.

В особливості:

Перевіряйте партнерів та підрядників.

Працюючи над держконтрактом, ви можете залучати інших: постачальників, перевізників, субпідрядників (якщо це дозволяє договір). І тут від вашого контрагента/субпідрядника залежить і ваша доля. Якщо він виявиться фіктивним або ненадійним -- саме ваша компанія нестиме відповідальність перед державою та контролюючими органами.

Правоохоронні органи завжди приділяють пильну увагу процесу постачання. Тому, щоб зменшити можливі ризики:

Вчасно реагуйте на проблеми із виконанням договору

У разі виникнення труднощів або форс-мажорних ситуацій під час виконання угоди, важливо офіційно сповістити замовника. Необхідно зафіксувати причини затримок або змін у постачаннях, а також запропонувати можливі варіанти вирішення проблеми. Усі ці кроки повинні відповідати умовам угоди і бути задокументовані. Наприклад, якщо виникає затримка з постачанням, обов'язково повідомте замовника про це та надайте інформацію щодо причин затримки.

Вчасно реагуйте на активності правоохоронців щодо вашої компанії

Одна з найпоширеніших помилок бізнесу -- ігнорування перших зацікавленостей від правоохоронців. Запити від слідчих, згадка в журналістському розслідуванні, підвищена активність із дивними питаннями від контрагентів -- усе це не варто сприймати як випадковість та сподіватися, що ситуація вирішиться сама собою. У більшості випадків зволікання призводять до того, що компанія уже буде виключно у позиції захисту та об'єктом неочікуваних слідчих дій, тоді як важливо бути на декілька кроків попереду:

Проактивна позиція, постійний аудит роботи по договорах, моніторинг -- це не прояв недовіри до працівників підприємства, а ознака управління ризиками, які можуть настати. Ці кроки зараз можуть надати можливість проаналізувати ризики, які у вас є чи можуть бути, а надалі, у випадку їх настання -- оперативно реагувати та мінімізувати потенційні ризики.

Запорука спокійної роботи з державою -- це не уникнення контрактів, а правильне управління ризиками на кожному етапі: від участі в тендері до повного виконання зобов'язань.

Читайте також