Авіабудування не входить до складу Defence City: у секторі висловлюють занепокоєння щодо можливих втрат потенціалу | УНН

З січня 2025 року в Україні припинили діяти державні пільги для підприємств літакобудування. Авіаційна галузь ризикує залишитися поза рамками ініціативи Defence City, що може призвести до втрати потенціалу.
З січня 2025 року в Україні припинили діяти державні пільги для підприємств літакобудування і жодного інструменту цільової підтримки галузі не залишилося. Зараз у парламенті готується до розгляду пакет законопроєктів Defence City про підтримку сфери ОПК. Проте, як попереджають у профільному середовищі, авіаційна галузь України у чинній редакції документів ризикує залишитися поза рамками цієї ініціативи, пише УНН.
З 2010 року в Україні функціонував закон, який надавав податкові та митні преференції для підприємств авіаційної промисловості. Серед цих пільг були звільнення від податку на прибуток, ПДВ та земельного податку. Додатково діяли інвестиційні стимули, такі як прискорена амортизація та податковий кредит на наукові дослідження і конструкторські розробки. Щоб посилити зовнішньоекономічний потенціал галузі, також передбачалася державна підтримка експорту у вигляді гарантій та страхування експортних угод. Ці переваги дозволяли компаніям не лише зростати та модернізувати виробництво, але й зберігати конкурентоспроможність, робочі місця та експортний потенціал навіть в умовах війни. Проте з 1 січня 2025 року ці пільги для літакобудування будуть скасовані.
Одночасно, авіаційна промисловість залишається ключовим чинником у зміцненні оборонних можливостей України. Ці підприємства беруть на себе відповідальність за ремонт, модернізацію та виробництво компонентів для радянських літаків і гелікоптерів, які щоденно виконують завдання на фронті та здійснюють логістичні операції в різних куточках світу.
Віктор Попов, президент Аерокосмічної асоціації України, в інтерв'ю для УНН підкреслив, що сектор авіабудування потребує особливої підтримки, зважаючи на важкі умови, що склалися внаслідок повномасштабної війни.
Без належної підтримки технічне переобладнання стає неможливим. Відсутність можливості оновлення техніки призводить до браку обігових коштів та ресурсів для підвищення конкурентоспроможності. Якщо немає компенсацій, немає чим займатися торгівлею, і немає можливостей для підвищення зарплат. Це, в свою чергу, призведе до стрімкого зниження потенціалу галузі та її фактичного знищення.
На його думку, концепція Defence City є цілком слушною, зокрема в плані підтримки малого оборонного бізнесу. Однак, існує суттєвий недолік - великі авіабудівні компанії можуть опинитися поза рамками цієї ініціативи.
На мою думку, ця ініціатива нагадує відомий вислів про те, як не слід викидати дитину разом із водою. Це дійсно важливе питання. Адже підприємства, які протягом багатьох років розвивали унікальні технології, на сьогоднішній день фактично залишилися без державної підтримки.
Він нагадав, що саме завдяки довготривалим державним стимулам вдалося реалізувати низку проєктів - від АН-140 (регіональний вантажно-пасажирський авіалайнер, спроєктований та збудований в Україні вже за часів незалежності - ред.) до модернізованого АН-178 (український близькомагістральний транспортний літак з турбореактивними двигунами, початок розробки якого припав на запровадження пільг для авіаційної галузі - ред.), створити нові двигуни, системи, розширити експорт і зберегти галузь попри всі виклики.
Авіаційні підприємства повинні потрапити до Defence City, критерії треба помʼякшити - Гудименко11.07.25, 09:48 * 50388 переглядiв
За інформацією президента Аерокосмічної асоціації, наразі можна виділити два потенційні варіанти для підтримки індустрії авіабудування:
Я переконаний, що важливо врахувати наші пропозиції щодо Defence City. Ключовим аспектом є залучення підприємств авіабудівної сфери. Необхідно включити до цього списку великі системні компанії, які виконують замовлення для Збройних Сил України. У часи війни "Мотор Січ", "Антонов", "Івченко-Прогрес" (Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро "Прогрес" імені академіка О. Г. Івченка - ДП "Івченко-Прогрес") та кілька інших підприємств успішно придбали нове обладнання і наразі виконують замовлення для ЗСУ, а також постачають нові конкурентоспроможні технології на експорт. Це допомагає стабілізувати фінансове становище як їхніх компаній, так і економіки країни в цілому.
Голова Аерокосмічної асоціації висловив занепокоєння щодо хибного сприйняття, що одноразове фінансування здатне вирішити існуючі проблеми. Він вважає, що для досягнення позитивних результатів необхідно запровадити комплексну державну політику, яка включатиме, зокрема, податкові преференції.
У нинішній редакції законопроєктів про Defence City літакобудівна галузь може опинитися поза межами нових пільг та преференцій. Як пояснює голова юридичного комітету Аерокосмічної асоціації України Руслан Мельниченко, жодне з профільних підприємств -- зокрема "Антонов" чи "Мотор Січ" - не відповідає запропонованим критеріям включення, оскільки вони не є суто оборонними, а є субʼєктами літакобудування, які займаються не лише науковими, науково-технічними розробками, інжинірингом, виготовленням деталей, а також обслуговуванням цивільної авіації. Асоціація пропонує включити до переліку резидентів Defence City підприємства з уже чинного урядового списку суб'єктів літакобудування, які проходять жорстку перевірку.