Аналітичне інтернет-видання

Лукашенко прагне обговорити з Міністерством закордонних справ Литви питання, що стосується випуску вантажівок.

Олександр Лукашенко 25 листопада зустрічався з держсекретарем Радбезу Олександром Вольфовичем. Важливою темою їхньої розмови стали литовські фури, які Білорусь не випускає до Литви. Лукашенко заявив, що з цією проблемою повинні розбиратися МЗС двох країн. Відео опублікувала пресслужба політика.

Лукашенко спершу зазначив, що йому необхідно провести зустріч з представниками військових або, в загальному, силових структур, аби поспілкуватися "як з науковцями". За організацію цього заходу відповідатиме Вольфович. Після цього відбувся наступний обмін думками.

— Ще одне питання — ми ж узгоджували, що в неділю ви поспілкуєтеся з водіями... — зазначив Лукашенко.

— Зрозуміло, Олександре Григоровичу, — відзначив Вольфович.

-- ...великовантажних автомобілів. Їх 1800 десь.

-- 1818, товаришу президент.

-- 1818 литовських? -- уточнив Лукашенко.

-- Так точно, тільки литовських, -- відповів держсекретар.

-- З литовськими номерами. Ну, водії, природно, і білоруси, і росіяни, росіяни...

— І казахи, пане президенте.

...Так, казахи – це різноманітні люди. Звичайно, кордон вони відкрили. Але, зрозуміло, визнавати свою провину вони не бажають. Хоча нам це не важливо. Люди самі бачать, хто має рацію, а хто ні. Вони, безумовно, будуть нахиляти ситуацію на бік важких вантажівок, розумієте, і намагатимуться підштовхнути водіїв до зайняття певної позиції, зокрема політичної.

Тому було важливо роз'яснити людям, що саме відбувається, як це відбувається і хто в результаті за що несе відповідальність. Як на вашу думку, вам вдалося це зробити?

— Верно, — вставил Вольфович.

Яка ваша думка після спілкування з водіями? Ці люди абсолютно не винні у цій ситуації. Я вже зазначав, що вони не несуть відповідальності, так само як і їхні організації з перевезення. Яким чином литовські перевізники можуть бути винними? Нічим. Це просто політична безглуздість. Я вважаю, що нашим Міністерствам закордонних справ варто зустрітися і знайти рішення для цієї проблеми. Як пройшла ваша розмова з водіями? Які в них думки та як вони бачать ситуацію? І, звичайно, ви також хотіли обговорити кадрові питання. Давайте коротко торкнемося цих тем.

Погляди Мінська та Вільнюса

Нещодавно міністр закордонних справ Білорусі Максим Риженков висловив пропозицію Литві розпочати діалог. Він охарактеризував литовських політиків як осіб з "істеричною" позицією, які, на його думку, підпорядковані певним "обкомам" у Брюсселі та Вашингтоні.

"З їхньої позиції сьогодні очевидно, що цими політиками рухають не інтереси народу, бізнесу, своєї країни, а тим більше не нашої країни і не Євросоюзу, а якісь установки, як ми любимо говорити, брюссельського обкому і вашингтонського обкому. Якби ці політики прислухалися до думок своїх громадян і їх подальше перебування на посадах залежало б від цього, вони б уже терміново вступили в переговори з білоруською стороною, як ми і пропонуємо, і врегулювали б весь пласт відносин, пов'язаних з білорусько-литовським кордоном".

За повідомленням Риженкова, білоруська влада прагне до "повного вирішення всіх проблемних аспектів на кордоні, щоб забезпечити стабільну і передбачувану роботу для громадян і бізнесу наших країн, а також для третіх держав, що користуються цим кордоном". Він зазначив, що наразі Міністерство закордонних справ Литви не готове до проведення таких переговорів.

До 24 листопада, міністр закордонних справ Литви Кястусіс Будріс висловив думку, що країна зазнає "комбінованої гібридної атаки — метеозонди порушують наш повітряний простір та функціонування цивільної авіації, тоді як Білорусь використовує захоплені вантажівки для економічного шантажу".

"Понад 30 000 пасажирів зазнали труднощів, більш ніж 200 рейсів були змушені змінити маршрут, а понад 1000 вантажівок опинилися в заручниках. Білоруський шантаж вимагає рішучого реагування. Європейський Союз повинен вжити активних заходів для захисту своїх держав-членів, компаній та їхніх активів, запровадивши більш суворі санкції проти Білорусі і протистояти цій ескалації, демонструючи єдність та силу. Диктатури розуміють лише мову тиску і сили", -- підкреслив міністр закордонних справ.

У литовському парламенті виникають запитання щодо вимог Білорусі про проведення спеціальних консультацій на рівні Міністерства закордонних справ з питань кордону, адже паралельно країна не дозволяє в'їзд литовському вантажному транспорту.

"Ми не розуміємо, який спеціальний порядок повинен бути встановлений і чому потрібні переговори", -- сказав "Белсату" голова Комітету Сейму з закордонних справ (КЗС) Ремігіюс Мотузас.

"Мені здається, що білоруська сторона тягне час, демонструє силу. Немає жодних юридичних підстав, щоб утримувати нашу техніку і наших водіїв", -- вважає він.

Він також зазначив, що кордон з Білоруссю може знову бути закритий у зв'язку з гібридними атаками. Очікується, що Рада національної безпеки Литви проведе засідання, присвячене обговоренню ситуації на кордоні з Білоруссю.

Читайте також