Аналітичне інтернет-видання

Монополізація фармацевтичного ринку України: настав час порушити звичні порядки.

Більше ніж 85% постачань медикаментів в Україні перебуває під контролем лише двох дистриб'юторських компаній.

Український фармацевтичний ринок у 2024 році демонструє суперечливі тенденції. З одного боку, спостерігається значне зростання в грошовому вираженні - за 9 місяців 2024 року обсяги продажу "аптечного кошика" досягли 139,7 млрд грн, що на 18,3% більше порівняно з аналогічним періодом минулого року. З іншого боку, у натуральному вираженні зростання мінімальне - лише 1,5%, а продаж лікарських засобів навіть показав незначне падіння на 0,2%.

Ця динаміка вказує на значні структурні проблеми в секторі. Найбільшою з них є монополізація дистрибуційного сегмента, яку контролюють дві компанії, що мають більше 85% ринку поставок лікарських засобів. Їхнє домінування веде до штучного підвищення цін: середня ціна упаковки медикаментів зросла з 153 грн у 2023 році до 178 грн за результатами десяти місяців 2024 року, що становить приріст у 16,3%.

Таке зростання цін значно перевищує офіційний рівень інфляції, який станом на листопад в річному вимірі становив 11,2%. Відповідно, споживачі змушені переплачувати за ліки через відсутність реальної конкуренції на ринку дистрибуції. Ситуація ускладнюється тим, що 88% витрат на ліки в Україні здійснюється безпосередньо з кишень пацієнтів, і лише 12% покривається державою.

Водночас спостерігається укріплення роздрібного сектору: три найбільші аптечні мережі займають 50% ринку, тоді як п’ять провідних гравців контролюють майже 70%. Ця висока концентрація може сприяти виникненню цінових змов і зменшенню конкурентного середовища.

Антимонопольний комітет України виявився малоефективним у боротьбі з монополізацією. Незважаючи на те, що ще у 2022 році АМКУ ініціював розслідування щодо потенційних антиконкурентних угод, результати залишилися на рівні обіцянок. Рекомендації, які були запропоновані в листопаді 2023 року, не принесли практичних змін для відновлення конкуренції і залишилися лише на папері.

Європейська фармацевтична асоціація (ЄФА) підкреслює, що в Україні існує значна кількість кваліфікованих дистриб'юторів з відповідною інфраструктурою, проте їх можливості залишаються невикористаними через домінуючу позицію лише двох компаній на ринку. За інформацією асоціації, інші гравці ринку стикаються з постійними відмовами з боку виробників та імпортерів на надання партнерських відносин.

Це акцентує увагу на важливості термінового впровадження структурних змін, які сприятимуть демонополізації сектора та забезпеченню справедливих цін на медикаменти для споживачів. Без належного законодавчого регулювання та чітко визначених умов для всіх учасників ринку подолати монополістичні практики буде вкрай складно.

Досвід розвинених країн демонструє різні підходи до запобігання монополізації фармацевтичного ринку. У Німеччині, Франції та Італії діє система квотування - жоден дистриб'ютор не може контролювати певну частину ринку. У США антимонопольне законодавство в фармацевтичній галузі є одним із найжорсткіших у світі. Федеральна торгова комісія ретельно відстежує будь-які злиття та поглинання на ринку, а також контролює цінову політику дистриб'юторів. Компанії, що займають значну частину ринку, зобов'язані щоквартально звітувати про свою діяльність та обґрунтовувати ціноутворення. Показовим є також досвід Польщі, яка зіткнулася з подібною до української ситуацією - два дистриб'ютори контролювали значну частину ринку. Завдяки впровадженню жорстких антимонопольних заходів та стимулюванню конкуренції, сьогодні на польському ринку успішно працюють понад 20 великих дистриб'юторів.

Законопроект №11493, який Верховна Рада підтримала в першому читанні 20 листопада, відкриває Україні нові горизонти у процесі демонополізації. Цей документ вводить 20-відсоткове обмеження на обсяги постачань для одного дистриб'ютора від кожного виробника лікарських засобів. Як наслідок, виробники будуть змушені співпрацювати щонайменше з п'ятьма дистриб'юторами, що створить умови для справжньої конкуренції.

Законопроект також передбачає спрощення реєстрації ліків, уже схвалених у країнах з жорсткими регуляторними вимогами (ЄС, США, Велика Британія) або включених до списків ВООЗ та PEPFAR. Це має розширити доступ українців до сучасних препаратів.

Прийняття законопроекту №11493 є надзвичайно важливим для відновлення фармацевтичного сектору. Досвід інших країн свідчить, що систематична політика демонополізації може призвести до позитивних змін протягом 2-3 років, якщо всі учасники ринку дотримуватимуться нових правил. Це не лише сприятиме зниженню цін на медикаменти, але й дозволить підвищити якість дистрибуції фармацевтичних продуктів до європейських стандартів.

Ухвалення законопроекту №11493 стає критично важливим для оздоровлення фармацевтичного ринку України та забезпечення доступу українців до якісних та доступних ліків.

Читайте також