Які результати може очікувати Україна на саміті НАТО та як їх реалізувати?

Підготовка саміту НАТО у Гаазі - на фінішній прямій.
Хоча ми не беремо активної участі в обговореннях саміту, українська позиція все ж має значення для переговорів серед наших союзників.
Проте, дії столиці в цей період можуть як сприяти, так і негативно впливати на ситуацію. Це, зокрема, пов'язано з ризиком знищення існуючих угод у процесі пошуку більш вдалих формулювань.
Про помилки, яких не варто припускатися, і вікно можливостей, яким Київ ще може скористатися, читайте в статті редактора "Європейської правди" Сергія Сидоренка (з Брюсселя) Рецепт успіху на саміті НАТО. Що може зробити Україна до зустрічі лідерів Альянсу. Далі - стислий її виклад.
Один з викликів, з яким стикнулася не лише Україна, а й інші держави-партнери - це програма саміту, підлаштована під Дональда Трампа та його особливості.
Зрештою, усвідомивши труднощі, які постають перед нинішньою адміністрацією США, було вирішено, що саміт проходитиме лише протягом одного цілого дня та вечора напередодні.
У Гаазі не відбудеться не лише засідання Ради Україна-НАТО, але й подібних зустрічей, наприклад, з прем'єрами Японії та Південної Кореї, котрі мають намір прибути сюди з віддалених куточків світу.
Єдиною подією саміту, на яку запросили президента України Володимира Зеленського та інших представників країн-партнерів, стане офіційна вечеря, що відбудеться ввечері 24 червня та відкриє програму заходу.
Отже, перед Офісом президента та Міністерством закордонних справ виникла важлива задача – визначити, як діяти президенту 25 червня, коли проходитиме засідання лідерів НАТО за участю Трампа. Повернення додому не є прийнятним варіантом, оскільки наступного дня Зеленському, ймовірно, доведеться вирушити до Брюсселя на саміт Європейського Союзу.
"ЄвроПравда" пропонує запропонувати NATO Public Forum, який традиційно проходить одночасно з самітом лідерів, окрему панель за участі українського президента.
Це призведе до кількох додаткових позитивних ефектів: Україна стане центральною темою дискусій на форумі; Зеленський опиниться в центрі уваги як ключова постать заходу; медіа почнуть активно обговорювати його пропозиції. В результаті, це надішле політикам, які братимуть участь у саміті, ті важливі сигнали, які вони отримали б, якби в офіційній програмі була запланована "українська" зустріч лідерів.
Це також буде корисно, оскільки експертна та безпекова спільнота часто схиляється до компромісів і практичного підходу, через що деякі її члени можуть приймати російські аргументи.
Ще одна складність для України: незалежно від того, яким буде рішення саміту, воно, ймовірно, не зможе задовольнити прагнення Києва.
Наразі в Альянсі залишається в силі рішення, ухвалене на Вашингтонському саміті, яке було сформульоване на користь України – про те, що курс нашої країни на отримання членства є "незворотним".
Згідно з інформацією, отриманою від джерел "ЄП" у штаб-квартирі НАТО, Київ продовжує направляти до Брюсселя сигнали щодо можливого повторення або вдосконалення вашингтонської формули.
Проте така стратегія може виявитися помилковою і завдати шкоди Україні. Якщо наші партнери погодяться на обговорення можливості вступу України до НАТО, ми можемо отримати значно менш рішуче формулювання, яке замінить вашингтонську формулу і фактично скасує її.
Замість цього існують інші аспекти, які Україна повинна наполегливо відстоювати.
Декларація саміту повинна включати згадку про Росію, оскільки її агресивні дії є підставою для підвищення витрат на оборону в НАТО. Тому формулювання, що стосується ролі Росії, її статусу агресора та незаконності її дій, має бути чітким і рішучим.
Якщо Альянс вирішив підвищити витрати на оборону і має намір це офіційно задекларувати, то в цьому документі повинна бути включена згадка про підтримку Збройних Сил України (в рамках блоку жорсткої безпеки) та нашої країни (в контексті витрат, пов'язаних із безпекою). Брюссель готовий до таких згадок.
І якщо ці елементи вдасться реалізувати, уникнувши помилок, то саміт перетвориться з "імовірно, порожнього" на дуже успішний для України.