Програма безкоштовних поїздок "УЗ-3000": економіст звернув увагу на потенційні ризики.
Програма "УЗ-3000", що має на меті забезпечити кожному українцеві можливість безкоштовно подорожувати по країні, може мати й негативні наслідки — певні маршрути, які вже демонструють збитковість, можуть стати ще більш витратними для "Укрзалізниці".
Цю інформацію озвучив Ілля Несходовський, економіст та керівник аналітичного напрямку Мережі захисту національних інтересів "ANTS", під час виступу на Громадському радіо.
Мова йде про одну з ініціатив "зимової підтримки", яку 1 листопада представили президент Володимир Зеленський та компанія "Укрзалізниця".
На думку економіста, подібна ініціатива може призвести до ще більшого збитку для неприбуткових залізничних маршрутів.
"Це, як вважають експерти, виглядає привабливо в теорії. Існують маршрути, заповнені лише на 40%, і якщо держава вирішить зробити їх безкоштовними для всіх, більшість пасажирів просто відмовляться від купівлі квитків. Адже навіщо платити, якщо можна проїхатися безкоштовно? В результаті ті напрямки, які вже були малоприбутковими, стануть абсолютно збитковими," - зазначив Несходовський.
Він також підкреслив, що "Укрзалізниця" у 2024 році зазнала фінансових втрат приблизно на 20 мільярдів гривень, і для часткового покриття цих витрат уряд змушений був переважити близько восьми мільярдів гривень з бюджету столиці.
"Таким чином, ми вже покриваємо збитки "Укрзалізниці" за рахунок інших витрат, а тепер ініціюємо ще одну фінансово затратну ініціативу," -- зазначив експерт.
Крім того, Несходовський розкритикував ідею "зимової підтримки", в рамках якої торік українцям видавали по тисячі гривень, а цьогоріч планують запровадити безкоштовні подорожі потягами. На його думку, така політика є неефективною та несправедливою, оскільки кошти отримують і ті, хто не потребує допомоги.
"У минулому році тисячу гривень могли отримати як безробітні, так і ті, чий дохід перевищує сто тисяч гривень на місяць. У умовах війни така непродумана політика є абсолютно неприйнятною. Ресурси обмежені, і фінансування подібних програм можливе лише за рахунок скорочення витрат на армію або завдяки міжнародним партнерам. Проте чи погодяться вони на це? Скоріш за все, ні," – підкреслив Несходовський.
Він зазначив, що в держави, які зазнали воєнних конфліктів, підтримка завжди надавалася цілеспрямовано — її отримували лише ті, хто дійсно мав у ній потребу.
"Соціальні програми повинні бути націлені на конкретні групи, а не охоплювати всіх без розбору. Підтримка має бути сфокусована на тих, хто не здатний забезпечити власні потреби, а не розподіляти фінансові ресурси всім без виключення", -- підкреслив економіст.
Нагадаємо, ми вже розповідали, що Сергій Лещенко, який обіймає посаду заступника голови наглядової ради "Укрзалізниці", надав роз’яснення щодо програми "УЗ-3000". Ця ініціатива включає безкоштовні поїздки для певних груп пасажирів.
Відзначається, що в рамках програми кожен пасажир "Укрзалізниці" матиме можливість вибрати залізничні маршрути, якими хоче безкоштовно подорожувати по Україні.