Масштабна пропаганда: які акценти в інформаційній стратегії Кремля очікуються у 2026 році? | UACRISIS.ORG

Група з аналізу гібридних загроз
Федеральний бюджет Російської Федерації на 2026 рік чітко демонструє пріоритети Кремля: навіть на тлі економічних проблем та скорочення деяких видатків, витрати на державну пропаганду суттєво зростуть. Згідно з повідомленнями ЗМІ, країна-агресор РФ планує наступного року зменшити оборонні витрати, водночас істотно наростивши фінансування пропаганди.
Мова йде про безпрецедентні кошти, виділені на підтримку державних медіа та інформаційних кампаній, які мають на меті зміцнити внутрішню підтримку режиму та виправдати його агресивну зовнішню політику. Заплановані обсяги фінансування в проекті бюджету Російської Федерації на 2026 рік для державних медіа та пропагандистських ініціатив становлять рекордні суми за всю історію новітньої Росії. На ці цілі передбачено виділити 146,3 млрд рублів, що на 9,1 млрд руб. (приблизно 7%) більше, ніж у поточному році, а також на 28% перевищує показники до початку війни у 2021 році.
Незважаючи на загальні економічні труднощі, інформаційний сектор отримує значну фінансову підтримку. Росія вступає в 2026 рік із безпрецедентним бюджетним дефіцитом і змушена зменшувати витрати в багатьох сферах. Зокрема, планується зниження фінансування оборони (до 12,9 трлн рублів, що є меншим показником, ніж у 2025 році), а також суттєве скорочення соціальних виплат для військовослужбовців і підтримки ветеранів.
У фінансових планах Росії витрати на пропаганду, зазвичай, маскуються під термінами на зразок "підтримка медіа", "інформаційна стратегія" або "міжнародна гуманітарна діяльність". Процеси розподілу державних ресурсів у цій країні є централізованими і контролюються вищими властями. Офіційно бюджетні видатки на медіа проходять через відповідні державні органи, зокрема Міністерство цифрового розвитку, зв'язку та масових комунікацій РФ, яке курує державні телеканали та інформаційні агентства. Це міністерство разом із підпорядкованими йому структурами відповідає за реалізацію державної медіаполітики і є розпорядником бюджетних програм у цій сфері. Наприклад, фінансування для ВГТРК, ТАСС або РИА "Новости" надходить у вигляді субсидій через державні канали, після чого ці кошти розподіляються між конкретними редакціями та проектами.
Витрати на традиційні ЗМІ (телебачення, радіо, преса), об'єднані в кілька найбільших інформаційних агентств, зокрема RT, ВГТРК, ТАСС та "Россия сегодня", складають найбільшу частину загальних витрат на пропаганду. За даними проєкту федерального бюджету РФ на 2026 рік, на підтримку лише телебачення передбачено майже в півтора рази більше, ніж торік.
Кремль також активно розширює свій вплив у цифровій сфері, адаптуючи пропагандистські матеріали до новітніх комунікаційних платформ. У проекті бюджету заплановано виділити 731,8 млн рублів для "поширення прокремлівського контенту в інтернеті". Це включає фінансування мережі пропагандистських Telegram-каналів, YouTube-шоу, блогерів, які підтримують Кремль, та новинних агрегаторів. Яскравим прикладом є "Solovyov Live", медіапроєкт відомого телеведучого Володимира Соловйова: у бюджеті на 2025 рік передбачено 4,5 млрд рублів на підтримку його власного інтернет-каналу, а також 49 млн рублів для онлайн-агрегатора новин Readovka, що пропагує кремлівські погляди.
Окремим напрямом виступає фінансування програм, що формально належать до культури, освіти чи молодіжної політики, але фактично мають пропагандистську мету - просування образу Росії та її "цінностей" на міжнародній арені. Яскравий приклад - новий проєкт "Россия в мире" ("Росія у світі"), який було започатковано особисто Путіним у серпні 2024 р. в межах нацпроєкту "Молодёжь и дети". Ця програма спрямована на популяризацію "традиційних російських духовно-моральних цінностей" серед іноземної молоді та розширення культурного впливу РФ за кордоном.
Фінансування проектів, що мають ідеологічний характер, таких як "Россия в мире", регулюється спеціальними державними програмами та національними проектами. Контроль за витратами цих коштів покладено на організації, які мають тісний зв'язок з Кремлем. Наприклад, ініціатива "Россия в мире" є частиною національного проекту "Молодёжь и дети", який курується урядом Росії під особистим наглядом президента.
Зростання фінансування пропаганди з боку Кремля свідчить про прагнення продовжувати війну за умов суворого контролю над суспільною свідомістю. Москва розуміє, що без масштабної інформаційної підтримки тривала агресія проти України може не отримати необхідної легітимності або хоча б покірності з боку населення. Тому, незважаючи на величезні витрати на військові дії, санкційний тиск і зниження рівня життя, для режиму фінансування пропаганди є "життєво важливим" напрямком витрат.