Аналітичне інтернет-видання

Експерт заявив, що скасування Кравченком процедури відбору кадрів для прокуратури може негативно вплинути на євроінтеграційні процеси.

До завершення конкурсу, який Кравченко охарактеризував як малоефективний, залишалося всього десять днів.

Скасування новим генеральним прокурором України Русланом Кравченком Положення про порядок добору кандидатів до кадрового резерву гальмуватиме євроінтеграційні процеси України і негативно позначиться на прокуратурі, вказує юрист, аналітик Лабораторія законодавчих ініціатив Євген Крапивін.

Він зазначив, що процедура вибору прокурорів на важливі управлінські позиції є непрозорою і не базується на заслугах. Часто на ці посади призначаються "улюбленці", а не ті, хто дійсно має значний професійний досвід, зокрема на керівних позиціях, та чітке уявлення про розвиток відповідного підрозділу прокуратури. Крім того, не завжди можна бути впевненим у їхній доброчесності.

"За це нас критикує ЄС в межах політики розширення. У відповідь Україна запланувала впровадити конкурсний добір на керівні посади в І кварталі 2026 року. Це зафіксовано в Ukraine Facility Plan та Дорожній карті реформ. Для цього треба ухвалити зміни до Закону України "Про прокуратуру", які уже деякий час розробляються. ... Для того, щоб зробити цей процес більш результативним, в жовтні минулого року було створено Комісію з питань кадрового резерву", - вказує він на необхідність змін.

Комісія зобов'язана була розробити рейтинг прокурорів для трьох основних категорій посад: 1) начальник обласної прокуратури; 2) перший заступник або заступник начальника обласної прокуратури; 3) начальник окружної прокуратури. Саме кандидати з цього рейтингу повинні були бути рекомендовані Радою прокурорів для отримання призначень на відповідні посади.

"Фактично така процедура -- це пілотний проєкт постійного конкурсу для того, щоб зрозуміти, наскільки детальним має бути добір, що має оцінюватись, яким чином і які ресурси для цього потрібні. Визнаю, робота Комісії розтягнулась в часі (що повʼязано і зі звільнення Генпрокурора, і з виходом USAID з України, тобто обʼєктивними причинами), а три етапи -- подання презентацій, виконання практичних завдань і співбесіди вимагали значного часу від кандидатів на посади. Проте ця робота була майже зроблена - 3 липня мав завершитись останній етап, а саме співбесіди. Тобто ми зробили майже всю роботу", - вказав Крапивін, який був членом Комісії, делегованим від міжнародних партнерів з розвитку.

Він наголосив на наявності інших суттєвих аспектів, що підтверджують необхідність проведення конкурсного відбору прокурорів. Серед них — скандал, пов'язаний з "прокурорськими інвалідностями", внаслідок якого багато керівних посад в обласних прокуратурах залишаються незайнятими. Крім того, у ряді керівників обласних та окружних прокуратур закінчується термін повноважень у вересні 2025 та березні 2026 року.

Також мова йде і про прокурорів, які бажають рухатись далі в своєму карʼєрному зростанні, не порушуючи принципів доброчесності.

"Скасувавши відповідні положення, генеральний прокурор відновив старий порядок — на ці посади можна призначати будь-кого на розсуд Ради прокурорів та генерального прокурора. Варто зазначити, що роль Ради в цій ситуації є більше формальною, адже, незважаючи на всі зусилля щодо розвитку прокурорського самоврядування, вона залишається недостатньо сильною," - зазначив він.

Крапивін зазначив, що, згідно з його інформацією, не відбулося жодних консультацій з міжнародними партнерами з розвитку щодо цього питання. Тим не менш, концепція кадрового резерву, яку розглядали як "пілотний проєкт", була узгоджена з попереднім керівництвом Офісу генерального прокурора і подавалася як досягнення на євроінтеграційному шляху в Європейському Союзі.

"Аргументи щодо "швидких" рішень є непереконливими, адже за тиждень у Генпрокурора був би список з кандидатами, оціненими в межах "пілотного проєкту". Я не вірю, що вийде швидко розробити і ухвалити законопроєкт про конкурсний відбір, тож І квартал 2026 року залишається орієнтовним строком. Проте за цей час на керівні посади будуть призначені люди відповідно до субʼєктивного бачення Генерального прокурора, а не на підставі відкритого добору із застосуванням прозорих та передбачуваних критеріїв. При цьому я не кажу, що Генеральний прокурор поганий чи політика неправильна, наразі мова йде про конкретне невдале рішення", - підсумував він.

Нагадаємо, що днями Руслан Кравченко оголосив про скасування Положення, яке регулювало процес відбору кандидатів до кадрового резерву, оскільки, за його словами, ця концепція не змогла виконати своє головне завдання. Він висловив намір ініціювати впровадження конкурсу на основі заслуг для відбору прокурорів на керівні позиції в Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі.

Того ж дня Рада прокурорів схвалила призначення нових заступників Кравченка в ОГП, якими стали люди з "орбіти" керівника Офісу президента Андрія Єрмака.

Читайте також