Аналітичне інтернет-видання

Збитки, пов'язані з пасажирськими перевезеннями "Укрзалізниці", повинні компенсуватися за рахунок державного бюджету, а не за рахунок економічних ресурсів країни, - заявили в УСПП.

Український союз промисловців і підприємців (УСПП) не підтримує практику перехресного субсидування, що полягає у тому, що збитки пасажирських перевезень "Укрзалізниці" лягають на плечі підприємців.

Таку заяву зробив президент УСПП Анатолій Кінах, обговорюючи пропозицію щодо збільшення тарифів на вантажні перевезення залізницею на 37%, повідомляє УНІАН.

Він зазначив, що продуктивність транспортної інфраструктури є одним із важливих чинників, що визначають конкурентоспроможність української економіки, особливо в умовах війни та закритих морських шляхів.

"Будівельна сфера, агропромисловість та гірничо-металургійний сектор разом утворюють величезні обсяги вантажоперевезень, які є критично важливими для стабільності та передбачуваності логістичних процесів, що, в свою чергу, впливає на всю економіку держави", - підкреслив президент УСПП.

Кінах зазначив, що в 2022 році "Укрзалізниця" збільшила вантажні тарифи на 60%, що суттєво негативно вплинуло на експортноорієнтовані сектори економіки.

"Вжиття таких заходів без належного економічного аналізу миттєво зменшує конкурентоспроможність нашої продукції. Ми змогли переконати 'Укрзалізницю' не підвищувати тарифи на 30%, оскільки це призвело б лише до негативних наслідків для економіки", - підкреслив він.

Президент УСПП наголосив, що проблема збитковості пасажирських перевезень не може вирішуватися за рахунок реального сектора. На його думку, єдиний вихід із цієї ситуації - передбачити відповідні компенсації у державному бюджеті.

"Ми однозначно підтримуємо необхідність фіксації в бюджеті сум компенсацій збитків по пасажирських перевезеннях, щоби не перекладати їх на бізнес. І будемо наполягати на цьому під час усіх етапів розгляду бюджету-2026", - сказав Кінах.

Проте, він вважає, що це не звільняє "Укрзалізницю" від необхідності здійснення масштабної модернізації, покращення операційної ефективності та забезпечення прозорості в управлінських процесах.

"На сьогоднішній день "Укрзалізниця" в буквальному сенсі є окремою системою всередині держави: бізнес не має змоги ознайомитися з її фінансовими стратегіями та результатами управлінської діяльності. Цю ситуацію необхідно виправити", - зазначив Кінах.

Він підкреслив, що ці вимоги українських підприємців відповідають європейським нормам.

"Це свідчить про те, що транспортна стратегія України повинна відповідати європейським стандартам у сфері конкурентоспроможності, відкритості та співпраці між державою та бізнесом," -- резюмував він.

Як повідомлялося, раніше низка українських бізнес-асоціацій закликали уряд передбачити у держбюджеті на 2026 рік компенсацію для "Укрзалізниці" за збиткові пасажирські перевезення, щоб уникнути чергового перекладення цих збитків на вантажовідправників.

В ЄБА наголосили, що ця схема крос-субсидування не відповідає європейським стандартам і негативно впливає на конкурентоспроможність вантажоперевізників. Крім того, експерти організації рекомендували скасувати земельний податок для "Укрзалізниці", оскільки в жодній розвиненій країні він не застосовується.

У 2026 році "Укрзалізниця" має намір підвищити тарифи на вантажні залізничні перевезення на 37%, щоб компенсувати збитки, які виникли внаслідок пасажирських перевезень. Однак, за оцінками експертів, таке підвищення може призвести до скорочення обсягу вантажних перевезень на 15%, що забезпечить лише приблизно 12 млрд грн додаткових доходів. Водночас, загальні втрати для економіки можуть скласти 96 млрд грн ВВП та 36 млрд грн у вигляді податкових надходжень.

Читайте також