Зеленський представив у Верховній Раді десятиступеневий план стійкості.
Президент України Володимир Зеленський представив у парламенті так званий "план стійкості" — набір внутрішніх заходів, спрямованих на зміцнення держави.
Про це повідомив Офіс президента.
Дорогі учасники!
Шановні українці та українки!
Єдність є основоположним аспектом нашого внутрішнього Плану стійкості. Це ключовий елемент, без якого неможливо досягти бажаних результатів у рамках Плану перемоги України, що був представлений вам та нашим партнерам.
У кожній війні існують дії, які можуть вжити лише громадяни, щоб уникнути поразки, а також ті, які можливі лише в тісній співпраці з партнерами.
Ось чому важливо мати ці два документи: один відображає наші внутрішні очікування, а інший — те, що ми сподіваємося отримати від наших партнерів.
Наша внутрішня згуртованість повинна бути такою, щоб об'єднувати не лише нас, але й наших партнерів.
Іноді світ може не чути окремі голоси, проте він не залишиться байдужим до цілого народу, який усвідомлює свої прагнення, діє спільно та здатний реалізувати свої наміри.
Ми це підтвердили. Україна довела, що існує глибокий зв'язок між нашою єдністю та тим, як об'єднуються серця людей в інших країнах. Зокрема, в Європі, Америці та в багатьох інших куточках світу, безумовно, від Аргентини до Японії.
Коли в Україні ми стали на захист своїх інтересів, ми також надихнули інших приєднатися до нас.
Український прапор впізнають в усьому світі та відчувають, що за нашим прапором є сила. Цього не було б без нашої єдності.
Без нашої згуртованості Європа не змогла б досягти такої сили в відстоюванні спільних інтересів і охороні своїх цінностей.
Тепер вже й не згадують про те, що колись поширювали думку, нібито Євросоюз не здатний на жодні серйозні дії. Зовсім недавно це було поширеним твердженням у політичних дискусіях. Його вважали бюрократичною структурою, що неспроможна подолати кризи та витримати виклики.
Європейський Союз досягнув значно більше, аніж прогнозували. І так само вчиняє Україна.
Багато в чому джерелом цих досягнень усієї Європи стало саме наше внутрішнє єднання, єднання тут, в Україні. Наше вміння не здатися складнощам і сміливо поглянути в очі історії 24 лютого.
Внаслідок цього, об'єднана Європа дедалі ясніше усвідомлює свою роль як глобального гравця та прагне до підвищення своєї автономії і потужності.
НАТО є незамінним для кожного в Європі. Це основа нашої свободи та безпеки, без якої важко уявити майбутнє.
Світ активно шукає нові способи співпраці, і Україна представила свою ініціативу - Формулу миру, яка об'єднала понад сто держав та міжнародних організацій. Хочу висловити подяку всім, хто докладав зусиль для реалізації цього проекту. Дякуємо кожному з вас, дякуємо нашим партнерам.
Внаслідок всього, що відбулося завдяки нашій спільній єдності, значна частина людства наразі усвідомлює, як ніколи раніше, що мир не є чимось самоочевидним, не є дарунком і не може бути просто спадщиною.
Світ потребує зусиль, і ці зусилля повинні ґрунтуватися на єдності.
Ми досягли найбільшого рівня близькості із Європейським Союзом і НАТО за весь час незалежності.
Вся необхідна інфраструктура для переговорного процесу з Європейським Союзом вже створена. Нам слід діяти активно і швидко в ході цих переговорів.
Незабаром ми завершимо процес скринінгу українського законодавства. На початку 2025 року плануємо розпочати переговори щодо першого кластера. Висловлюю вдячність усій команді за їхню працю. Другий та наступні кластери буде реалізовано без затримок.
Україна має стати найшвидшою у вступі в ЄС. І тому кожен в Україні має бути найшвидшим в ухваленні та реалізації відповідних рішень, які трансформують нас, Українську державу.
Основні принципи реформ у нашій країні та потрібні рішення будуть викладені в додатковому розділі цього пункту Плану стійкості, присвяченому євроінтеграції.
Ключовим аспектом для кожного з нас є також право України на вступ до НАТО.
Стратегія успіху України стартує з пропозиції про термінове приєднання нашої країни до Альянсу.
Запрошення має політичний характер. Це дія, яка не радикально змінює умови безпеки для союзників і не свідчить про термінове застосування пʼятої статті НАТО для України.
Справді, наші люди дійсно заслуговують на це.
Проте українці протягом тисячі днів відстоюють наш спільний європейський спосіб життя — право кожного народу на свободу та мирне співіснування з сусідами на нашому континенті.
Україна стане частиною Альянсу. Це станеться, якщо ми разом продовжимо діалог з Альянсом в єдиній команді. Вся країна має діяти як одне ціле. Лише в такому випадку народи отримують підтримку. Саме так і має бути.
Ми вже підписали 27 двосторонніх угод у сфері безпеки з нашими партнерами, більшість з яких є членами НАТО. Вони виступають на підтримку вступу України до Альянсу. Це свідчить про те, що між нами та НАТО немає жодних серйозних перешкод, окрім нестачі сили та політичної волі.
Варто зазначити, що це не залежить від політичної волі України. Ми здатні переконати наших партнерів проявити рішучість. Я в цьому переконаний. У нас є всі шанси на успіх.
Це не є чимось новим або додатковим для України. Це не благодійний жест для нас.
Це має бути виправленням партнерами історичної помилки.
Те, що потрібно було зробити ще вчора, щоб не було цієї війни.
Ми не віддаємо в обмін суверенітет, безпеку або майбутнє нашої країни.
Ми не відмовимося від прав України на її землю.
Ми однозначно не дастимемо можливості використовувати Україну у політичних іграх інших.
Виграти за рахунок України не вдасться.
Спільно з Україною можна досягти перемоги.
Лише таким чином.
Ми не відмовимося від розумного підходу в забезпеченні прав нашої країни. Нам слід діяти обдумано. Можливо, Україні доведеться витримати певні випробування в Москві, аби реалізувати всі свої амбіції і відновити повну територіальну цілісність.
Проте в інформаційному просторі часто представляється абсолютно протилежне, як якщо б це було частиною дійсності. Нам усім необхідно разом відстоювати справжню реальність. Саме тому важлива інформаційна консолідація.
Для тих, хто шанує право на вільний вислів.
Для всіх, хто усвідомлює, яким чином технологічний розвиток наразі трансформує медіа.
Для всіх, хто усвідомлює, які зусилля Росія докладає, щоб підірвати нас і світ через дезінформацію.
Консолідація інформації, зокрема в контексті комунікації з боку влади, має на меті забезпечити ясність, своєчасність і всебічність у наданні інформації.
Інформаційна інтеграція, насамперед, сприятиме емоційній витривалості України.
Наступне. Ми всі знаємо, що Конституція України та закон не дозволяють проводити вибори у воєнний час. І ніхто у світі не вимагав і не вимагає цього від України.
Проте в Україні існують особи, які настільки прагнуть влади, що готові займатися внутрішніми конфліктами в країні більше, ніж дбати про її благополуччя. Вони шукають політичні суперечки не на полі бою, а в студіях телебачення.
Це має руйнівний вплив на Україну.
Україні перш за все необхідно досягти справедливого миру. Лише після цього український народ зможе провести чесні та прозорі вибори.
Слід навчитися ставити колективні інтереси на перше місце, переважаючи над особистими прагненнями.
Не можна ігнорувати об'єднуючу силу справедливості. Це є основоположним для українського народу. Необхідно знайти способи для її забезпечення, а також проявляти безкомпромісність у цьому процесі.
Сьогодні у стінах Верховної Ради України зібралися керівники всіх правоохоронних та антикорупційних структур країни, а також представники судової системи. Це ваш вибір: яким чином оцінюватимуть вас, якщо в Україні не буде відчуття справедливості.
Відповідний перелік заходів буде представлений у додатку щодо законодавчих рішень.
Не менш важливим завданням є забезпечення зовнішньої справедливості для України.
Основним винуватцем війни є Росія. Путін дав команду розпочати військові дії. Його найближче оточення організовує процес ведення війни. Проте російська агресія ґрунтується на діях і бездіяльності багатьох громадян Росії. Путін створив атмосферу, яка сприяє насильству. Однак саме росіяни запускають ракети та дрони, атакують українські позиції, катують військовополонених і підтримують військову машину, а не лише одна неадекватна особа в Кремлі.
Відповідальність Росії має бути колективною.
Те, що відбувається, не можна звести лише до жорстоких дій влади чи впливу пропаганди.
Війна є невід'ємною складовою російської культурної спадщини.
Тому кожна людина в Росії, яка прагне бути сприйнятою не через призму путінських стандартів, повинна зайняти чітку позицію щодо певних важливих питань. Щодо України. Щодо Криму. Щодо Донбасу. Щодо ордеру Міжнародного кримінального суду на Путіна. І щодо майбутнього трибуналу для Росії за цю війну.
Все, що Росія здійснила за цілу тисячу днів, не можна звести до простої фрази "ні війні". Необхідно відновити моральні принципи.
Проте, незалежно від того, що чекає на Росію та її народ у майбутньому, нам необхідно забезпечити надійний і всебічний захист від будь-яких загроз з їхнього боку.
Це має стати ще одним аспектом нашої спільності — наша єдність у цінностях.
Культурний суверенітет України як одна з основ нашого державного суверенітету.
Далі. Необхідно, щоб державні структури та українські громадські організації спільно працювали в юридичній, комунікаційній та адвокаційній сферах.
Судовий процес проти Росії, вилучення російських активів, ефективні санкції проти РФ, забезпечення духовної автономії України, культурна дипломатія України, боротьба з дезінформацією та розвиток адекватних комунікаційних каналів держави, а також важливі зміни в наших державних установах — усе це не може бути реалізовано без активної участі громадянського суспільства.
Державні рішення мають бути підготовлені на основі найкращої експертизи, і ми вже напрацювали відповідні формати спільної роботи державних структур і суспільства.
Таких форматів потрібно більше.
Внутрішній план стійкості буде розроблений з залученням представників громадянського суспільства, бізнесу, культурного середовища, журналістів та правозахисних організацій.
Зокрема, вдалося реалізувати один із найбільш дієвих інструментів гарантування поваги до воїнів усередині підрозділів Збройних Сил України.
Вже працює система електронних переведень в армії, і за перші дні її роботи в "Армії+" було погоджено вже більш ніж 500 переведень.
Загалом одним лише застосунком "Армія+" скористалися вже 410 тисяч наших воїнів, а всього в системі - 1400 військових частин. Через застосунок опрацьовано 25 тисяч рапортів. Топові функції - електронні рапорти, модуль онлайн-навчання. Запущені опитування військових. Готується в Силах оборони також нове кадрове просування - без прив'язки звань до посад.
Цей випадок ілюструє, що цифровізація у всіх аспектах нашого державного життя виступає не лише як засіб для спрощення процесів і зменшення бюрократичних перешкод, а також як платформа для об'єднання громадян і формування довіри між державою та суспільством.
Я доручив керівництву Сил оборони та безпеки України вивчити можливість розширення функціоналу "Армії+" на всі підрозділи оборони і безпеки, включаючи Національну гвардію України. Особливу увагу слід приділити питанням переведень.
Зміна підходів в управлінні людьми у Збройних Силах України, у Національній гвардії України, а також поширення найкращих практик управління, які застосовані в одних підрозділах, на всі інші елементи Сил оборони й безпеки України є центральним завданням оборонної політики нашої держави.
Кожен командир сьогодні дає однакову відповідь на запитання про найважливіше. Це – особовий склад. Люди. Укомплектування наших бригад. Підготовка.
Не варто уникати обговорення складних тем і проблем, що стосуються армії. Лише через відверте спілкування можна знайти ефективні рішення. Слід говорити про мобілізацію, бронювання та питання, пов’язані з СЗЧ.
Проблеми треба долати, а не замовчувати. Причини - з'ясовувати й прибирати.
Міністерство оборони України та військове командування повинні обрати й призначити військового омбудсмена - особистість, яка буде користуватися довірою суспільства. Я чекаю цього найближчим часом.
У межах Сил оборони необхідно створити закриті механізми для військовослужбовців, які допоможуть вирішувати питання, що виникають унаслідок порушень прав.
Міністерство оборони України разом із військовим керівництвом має розробити нову модель контрактів для тих громадян, які ще не досягли віку мобілізації, але прагнуть активно долучитися до захисту нашої країни. Це дозволить їм реалізувати свої можливості та внести свій внесок у зміцнення Збройних Сил України.
Ці угоди міститимуть значну та чітко виражену мотиваційну частину.
І немає сенсу в жодних домислах: наша країна не планує зменшувати вік для мобілізації.
Виходячи з нових підходів до укладання контрактів, нам слід поступово орієнтуватися на формування армії в основному через контракти, а не через мобілізацію.
Загалом пункт щодо фронту в Плані стійкості, а також пункт щодо зброї будуть чи не найбільш об'ємними. Але зрозуміло, більшою мірою це закриті пункти.
Ми передбачаємо цілком конкретні заходи для стабілізації фронту, проведення Силами оборони й безпеки України необхідних операцій як на тимчасово окупованій території України, так і в Росії проти воєнних обʼєктів, а також передбачаємо заходи для суттєво більшої технологічності Сил оборони України.
Зараз на деяких ділянках фронту - і це найбільш гарячі місця - під 90 % знищення техніки окупанта забезпечується дронами. FPV й інші дрони фактично компенсують дефіцит артилерії в нашій армії. І я вдячний усім, хто розвиває цей напрям, виробляє й постачає дрони, тренує операторів. Ця тепер уже масштабна галузь починалася щирим бажанням окремих людей допомогти Україні та згодом переросла в нашу системну перевагу.
Однак, без індивідуального лідерства в цій структурі, а також без окремих новаторів, які випереджають час, буде важко конкурувати в технологічній гонці з Росією. Саме тому ми будемо продовжувати підтримувати особисте лідерство та інноваційні ідеї.
Вчора на передовій ми спілкувалися з керівниками бригад, зокрема, обговорюючи питання дронів та новітніх технологій.
Бригадам необхідно більше фінансових ресурсів, щоб мати можливість самостійно забезпечувати себе дронами. Це важливо підтримати. Ми плануємо збільшити прямі фінансування для бригад.
Держава забезпечує велику кількість дронів. Велику кількість дронів також надають волонтери.
Але самі бригади часто бувають іще швидшими у визначенні та заповненні потреб.
І звертаюся до командирів усіх рівнів у наших Силах оборони й безпеки України: обовʼязково дослухайтесь до інноваційних пропозицій підлеглих, бережіть тих, хто впроваджує технології, і поширюйте досвід найкращих рот і батальйонів у бригадах.
Шановні українці та українки!
Україна активно працює над розширенням власного виробництва гармат та артилерійських боєприпасів, а також налагоджує співпрацю з партнерами. У цьому році ми вже виготовили понад 2,5 мільйона мінометних снарядів і артилерійських боєприпасів калібру від 60 до 155 міліметрів. Ми продовжуємо збільшувати обсяги цього виробництва.
Проте ми також активно розвиваємо всі аспекти, пов'язані з безпілотниками.
Наступного року Україна виробить як мінімум 30 тисяч далекобійних дронів.
Поставлено мету виготовити не менше 3 тисяч крилатих ракет і дронів-ракет.
Аналогічно цьому року, в наступному ми також досягнемо поставлених цілей щодо виробництва та постачання всіх інших категорій дронів.
Наші бійці вже успішно знищують російські розвідувальні дрони, використовуючи наші FPV. Ми продовжуємо працювати над новими способами для знищення "шахедів" за допомогою FPV.
Щодо ракетної програми багато хто вже запам'ятав українські "нептуни".
Проте ми також створили "довгі нептуни". Назва сама по собі говорить про цілі. І вже зафіксовані перші успішні удари.
Я відчуваю гордість за наших українських спеціалістів, які займаються розробкою та виробництвом ракет.
Щомісяця я намагаюся здійснювати візити до наших оборонних підприємств. Ми не розголошуємо деталі цієї інформації, оскільки це закриті об'єкти.
Проте на кожному з цих об’єктів — і мені важливо, щоб ви це усвідомлювали — я висловлюю вдячність працівникам від імені всіх українців і українок, від усього нашого народу.
Це люди, які будують не просто ракети й дрони, створюють не просто снаряди чи техніку.
Українська зброя є ключовим елементом нашої незалежності.
Проте лише збільшення обсягів виробництва не стане достатнім рішенням.
Нам потрібно випереджати Росію в технологіях. Зараз часто ми шукаємо відповіді на їхні технологічні рішення. Потрібно, щоб вони шукали відповіді на наші технологічні рішення.
Саме це є головною ідеологією пункту "Зброя" у Плані стійкості.
У зв'язку з цим в Україні запроваджується новий формат технологічної ставки.
У цьому новому форматі ми регулярно будемо залучати провідних експертів та найцінніші технологічні концепції. Перше засідання технологічної платформи заплановано на початок грудня.
Саме міцний оборонно-промисловий комплекс України здатен забезпечити Україні самостійність у виборі військової стратегії.
Впровадження військових аспектів Плану перемоги та відповідних елементів Плану стійкості створить дієве стратегічне стримування Росії. Навіть без застосування ядерної зброї, існують конвенційні засоби, які можуть забезпечити ефективне стримування.
Наше озброєння завжди залишатиметься нашим основним захисником.
Ми готуємо для цього надійну фінансову основу. Ми спрямовуємо власні інвестиції у виробництво зброї та залучаємо партнерів.
Сьогодні, після завершення цього засідання, я планую зустріч з Прем'єр-міністром Данії Метте Фредеріксен, яка завітала до України з офіційним візитом. Її візит є символічним, адже відбувається в тисячний день повномасштабної війни, і має на меті підтримати нас у цей важкий час, а також зміцнити нашу співпрацю.
Данія зарекомендувала себе як один із найвірніших оборонних союзників України. Ми щиро вдячні Метте за її підтримку.
Завдяки данській моделі, український оборонно-промисловий комплекс вже отримав понад мільярд доларів інвестицій від країн-партнерів. Нещодавно до цього списку приєдналася Норвегія. Нам необхідно розширити можливості нашого ОПК для активної співпраці з міжнародними партнерами.
Якщо разом із Британією чи Америкою ми здатні виробити тисячі одиниць ракет на рік, значить, потрібен цей партнер навіть у державній частині ОПК. Ми залучили понад 40 іноземних оборонних компаній до роботи в Україні. У сфері ОПК працюють більш ніж 600 вітчизняних компаній, які загалом забезпечують 300 тисяч робочих місць. Це все - історичне досягнення України.
Закликаю всіх, хто тут присутній, висловити підтримку та подяку нашим працівникам, що виготовляють українську зброю.
Дякую.
Так само всі ми маємо бути вдячними кожному українському підприємцю, усім, хто зберігає та створює робочі місця в усіх галузях української економіки.
Незважаючи на численні виклики, що постають перед країною у воєнний час, українська економіка демонструє певну стійкість. Їй необхідна нова економічна стратегія з боку держави, яка ґрунтуватиметься на кількох важливих аспектах.
По-перше, необхідно забезпечити максимальну підтримку українського бізнесу, локалізації та виробництва у нашій країні. Важливо розширити можливості для українських виробників на ринку державних закупівель — все, що може бути виготовлено в Україні, повинно вироблятися тут і закуповуватись у вітчизняних виробників. Також потрібно ефективне страхування від військових ризиків. Важливо реалізувати послідовну дерегуляцію та захист підприємницької свободи, що в свою чергу призведе до економічного зростання. Необхідно поступово зменшувати частку перерозподілу ВВП, що контролюється державою.
Другий аспект полягає в забезпеченні безпеки бізнесу та зменшенні тиску з боку всіх державних органів, які здійснюють контроль за діяльністю інших, замість того, щоб самостійно генерувати додану вартість. Привабливість української юрисдикції і залучення інвестицій тісно пов'язані із захистом "білого" бізнесу в Україні.
Третім важливим аспектом є чесність у взаємодії між державою та бізнесом. Ми прагнемо досягти максимальної легальної зайнятості в Україні та сприяти детінізації економіки. При цьому ми усвідомлюємо, що простими силовими методами цього не досягти. Необхідно створити стимули для детінізації, а не нарощувати тиск. Важливо забезпечити довіру та якісне, помірне регулювання з боку держави у сфері суспільних відносин.
Саме така економічна політика може привести Україну до стійкого економічного зростання, достатнього рівня забезпеченості оборонних потреб України та збереження людського капіталу завдяки тому, що українці зможуть реалізовувати в Україні себе та свої прагнення. Без сильної економіки цього не буде. А сильної економіки не буде без поваги до підприємництва та підприємців.
Отже, мова йде не лише про економічні рішення. Це питання стосується нашого майбутнього.
Іншою стороною економічної сили для України є здатність держави виконувати свої зобов'язання, передусім соціальні, завдяки податкам і зборам. І в цьому теж варто бути чіткими. Саме внутрішнім ресурсом ми забезпечуємо наші Сили оборони й безпеки України. Тому сплачені податки - це зарплати воїнів.
Хоча в умовах війни ми не можемо повністю забезпечити себе необхідним фінансуванням, завдяки об'єктивним причинам, ми все ж змогли забезпечити повну фінансову підтримку на цей і наступний роки.
Ризиків для Сил оборони й безпеки України через фінансування немає. У цьому році і в наступному. Незалежно від політичної турбулентності будь-де у світі. Всі зарплати та пенсії в Україні будуть виплачені згідно із законом.
Маємо пакет зимової підтримки для людей.
В березні 2025-го, як щороку, відбудеться індексація пенсій на рівень інфляції.
У наступному році передбачаємо розширення державних програм підтримки бізнесу та споживачів.
Програма "5-7-9" минулого року стала фактично єдиним джерелом доступних кредитів для бізнесу. Цього року уряд почав переорієнтовувати її на інвестиційні цілі.
Більше тисячі українських компаній отримали нові технології завдяки програмі грантової підтримки для переробної галузі.
Програми "Вироблено в Україні" та "Національний кешбек" сприяють розвитку вітчизняного виробництва та підвищують обізнаність про важливість підтримки українських виробників.
Програма "єОселя" допомагає українцям стати власниками свого дому, стимулює попит на будівельні матеріали та роботи.
Буде відновлено також програму "єПідтримка", яка точно стане в пригоді мільйонам українців.
Звісно, що за умови реалізації нашої економічної стратегії, спрямованої на зміцнення економічної свободи в Україні та визволення з-під надмірних регуляцій підприємницької сили українців, соціальних можливостей у держави та добробуту в країні буде значно більше.
Усе це знайде своє відображення у розділі "Фінанси" Плану стійкості. Відповідні додатки до цього розділу будуть узгоджені спільно представниками урядових структур та українського підприємництва.
Шановні українці та українки!
Наразі я виокремив чотири ключові аспекти внутрішнього Плану стійкості. Перший аспект - "Єдність". Другий - "Фронт". Третій - "Зброя". Четвертий - "Фінанси".
Далі шість пунктів:
"Енергетичний сектор" є найбільш ізольованим через злочинні наміри Росії з метою занурити Україну в темряву.
"Безпека" стосується саме внутрішньої захищеності у наших містах і громадах.
"Громади" - пункт щодо взаємодії між державою та місцевим самоврядуванням.
"Людський капітал" - це розділ, орієнтований на наше стратегічне завдання: забезпечити українцям всіх вікових груп і різного походження умови для життя та розвитку в Україні.
"Культурний суверенітет" - як логічний результат зростання людського капіталу в Україні.
Ось ще один, десятий пункт нашого Плану стійкості, який узагальнює досвід нашої нації за тисячу днів війни і водночас закладає етичний фундамент для майбутнього України - це "Політика героїв".
Всі десять пунктів внутрішнього Плану стійкості разом із додатками до кожного пункту фактично стануть першою Українською доктриною, яка має провести Україну від війни до миру.
Таким чином, розділ "Енергетика" є ключовим фактором, який забезпечує життєздатність будь-якої сучасної держави.
Це унікальний аспект Стратегії стійкості.
Що стосується енергетичного сектору, то з огляду на безпеку, інформації тут значно менше, ніж про військові дії на фронті.
Найважливіше - це вираження вдячності. Кожній ремонтній команді, всім працівникам українських енергетичних компаній. Усі тим, хто у світі надає підтримку Україні в подоланні наслідків російських атак на нашу енергетичну інфраструктуру.
Загалом, російські військові провели більше тисячі атак на енергетичну інфраструктуру України, з яких 900 були спрямовані безпосередньо на об'єкти електропередачі.
Більш ніж 220 цілеспрямованих російських атак проти об'єктів генерації.
З моменту початку масштабного вторгнення Росії в Україну було захоплено приблизно 18 гігават енергетичних потужностей.
Проте наші співвітчизники докладають всіх зусиль, щоб уберегти Україну від темряви.
Кожен, хто докладає зусиль для розвитку нашої енергетичної сфери, має право на нашу щиру подяку.
Щодо аспекту захисту. Було виконано величезну кількість роботи. Деталі розкривати не плануємо. Закритий додаток до цього розділу Плану стійкості міститиме інформацію, доступ до якої буде обмежено, щоб забезпечити контроль над процесами.
Завдання чітке: за допомогою різних форм захисту пристосуватися до безперервної загрози російського тероризму. Особиста відповідальність за реалізацію цього завдання лежить на кожному.
Наступним кроком стане підготовка паспортів енергетичної стійкості для наших регіонів до завершення року. Це перший подібний проект в Україні. Для кожної області буде розроблено фундамент, що дозволить подолати всі енергетичні виклики.
Вже в наступному році імплементуємо паспорти з погляду генерації - і електрики, і тепла. Це стосується, зокрема, децентралізації генерації.
Необхідно акцентувати увагу на енергетичному споживанні в Україні. Забезпечення ефективного використання енергії є важливим завданням для держави.
Ми звикли до терміну "енергоефективність". Але маємо також звикнути до того, що заходи з енергоефективності - це не про когось іншого в країні, це про тебе.
Наступний аспект - Україна в ролі енергетичного центру. Завдяки своїм ресурсам у сфері енергетики, наша держава має потенціал стати одним з ключових гравців у геополітичному ландшафті Європи.
Безумовно, це стосується переважно періоду після закінчення війни. Проте, основи для цього слід закладати вже сьогодні.
Атомна генерація - очевидний пріоритет.
Газ - збільшення видобутку, інтеграція нашої інфраструктури зберігання газу в європейську енергетичну практику, а також підтримка роботи української газотранспортної системи згідно з базовим сценарієм, для внутрішніх завдань.
Нафта - це збільшення видобутку та відновлення переробки. Складне завдання, але має стати досяжним. Усі підприємства Групи Нафтогаз покращили показники.
Зараз особливо хочеться відзначити ефективність державного управління в Укрнафті.
Після процесу націоналізації Укрнафта здобула найзначніші успіхи в своїй історії.
У період 2023-2024 років Укрнафта внесла до бюджету 78 мільярдів гривень у вигляді податків та зборів, при цьому зафіксувала чистий прибуток у розмірі 43 мільярдів гривень. Компанія регулярно виплачує дивіденди до державного бюджету, навіть у умовах війни. Ці цифри свідчать про те, яку значну суму було викрадено з Укрнафти через десятиліття недостатнього контролю з боку держави.
В цілому, енергетичний аспект Плану стійкості буде розроблений через низку додатків, як конфіденційних, так і публічних, які разом створять зрозумілу енергетичну картину для України на найближчі роки.
Пункт шостий Плану стійкості - "Безпека".
Внутрішня безпека в Україні є ключовим аспектом.
Забезпечення безпечного публічного простору та охорона приватного життя є основоположними потребами суспільства. Я б виділив цей аспект на три основні категорії: сучасна Україна, Україна в період відновлення після війни та Україна, що прагне сталого та надійного миру.
Які кроки робимо в час війни заради внутрішньої безпеки - це тільки частково відкрита інформація.
Очевидно, що в цій області є завдання як для Служби безпеки України, так і для всієї системи Міністерства внутрішніх справ, а також для всіх правоохоронних структур. Мова йде про наполегливу діяльність, що перешкоджає ворогу зруйнувати спокій і стабільність в Україні.
Я вдячний усім, хто ефективно працює, щоб захистити нашу державу та людей від відповідних загроз.
Наступним кроком є запровадження Міністерством внутрішніх справ України у співпраці з різними інституціями нової системи на національному рівні – безпечна область, безпечне місто, безпечна громада. Це має призвести до підвищення рівня безпеки в публічному просторі країни.
Максимальний пріоритет - безпека в навчальних закладах, передусім у школах по всій країні. Поліцейський у школі - обов'язково. Поліцейський у громаді - обов'язково. Люди мають бачити й знати, хто гарантує їм та їхнім дітям безпеку.
Безпековий пункт Плану стійкості передбачає й детальну роботу щодо укриттів. Це модернізація стандартів щодо укриттів, реконструкція та будівництво достатньої кількості нових укриттів.
Особливо хочу акцентувати увагу на надзвичайно важливому та водночас простому проєкті, який має бути реалізований по всій Україні – це встановлення рамок металошукачів на входах до шкіл, інших навчальних закладів та громадських будівель. Це справді один з ключових елементів культури безпеки. Представники уряду, обласної адміністрації та місцевих органів влади повинні визначити конкретні терміни для впровадження цього проєкту задля забезпечення безпеки українських громадян.
Також хотів би підкреслити деякі моменти стосовно періоду після завершення цієї війни.
По-перше, Україна активно змагатиметься на глобальному рівні за людські ресурси, інвестиційні потоки та загальну привабливість. Забезпечення внутрішньої безпеки повинно стати ключовим елементом конкурентної переваги нашої країни.
По-друге, ми повинні вжити всіх заходів, щоб проблема мінного забруднення українських земель не перейшла у спадок наступним поколінням. Україні необхідне лідерство в інноваціях та виробництвах, щоб забезпечити ефективне розмінування.
Третє - нам потрібно вжити всіх заходів, аби завершити цю війну справедливо для України. Проте, навіть у найоптимістичнішому варіанті, ми все ще будемо змушені сусідити з Росією.
У майбутньому українцям не слід сподіватися на те, що щось або хтось зміниться.
Тому укріплення державного кордону України, навчання українців цивільного захисту й домедичної допомоги, розгортання системи базової військової підготовки є довготерміновою необхідністю. І це не про страх, а про впевненість і спокій.
Все це буде відображено в додатках.
Наступний етап Стратегії стійкості - "Спільноти".
Стійкість усієї нашої держави має базуватися на максимальній ефективності управління в громадах. Люди мають відчувати, що громада - для них.
Ми заснували спеціалізовану інституцію, яка має на меті врахування потреб кожної громади під час прийняття державних рішень — це Конгрес місцевих та регіональних влад. Щиро дякую всім, хто долучається до його діяльності.
Конгрес створює можливість для кожної громади висловити свої потреби та думки перед усіма державними установами.
Зараз, в умовах війни, прифронтові громади та громади у прикордонні з Росією потребують особливої підтримки.
Громади, які прийняли найбільше переселенців, потребують спеціальних рішень для більшої внутрішньої інтегрованості людей. Є диспропорція в доходах громад - у зв'язку з релокацією бізнесу та на основі віддаленості від фронту. І це лише кілька причин для того, щоб існували спеціальні принципи до нашої взаємодії з громадами у час війни.
Все це буде відображено в додатку.
Додатково, на місцевому рівні в даний час існує об'єктивна тенденція до зростання міжнародного аспекту діяльності — співпраці з громадами в країнах-партнерах, а також з державами, які взяли на себе відповідальність за певний наш регіон чи місто та підтримують його відновлення.
Необхідно створювати якомога більше подібних зв'язків та партнерств. Чим глибшим буде їхній зміст, як, наприклад, у співпраці між Данією та Миколаївською областю, тим міцнішою стане наша країна в цілому.
Завданням Міністерства закордонних справ України та уряду в цілому є забезпечення підтримки і координації міжнародної діяльності на рівні місцевих громад.
Має збільшуватись і співпраця між громадами в Україні на основі принципу "пліч-о-пліч". Розвиток проєктів згуртованості всередині нашої країни, коли тилові й більш спроможні громади підтримують і допомагають прифронтовим і тим, що під обстрілами.
Ми впровадили програми спеціальної підтримки для нашого Харкова в умовах безперервного російського терору, щоб зберегти життя в місті. Це включає в себе особливі податкові умови для Харкова, які вже продемонстрували свою ефективність.
Доручаю розробити аналогічні умови для інших прикордонних міст - для центрів тяжіння на сході України, для Сум, для Чернігова.
Маємо не забувати й про наші громади, які зараз на тимчасово окупованій території.
Україні необхідна підготовленість на всіх щаблях, аби вчасно та за допомогою ефективних дій відновити свій контроль над усією територією.
І залучити людей. Для цього Україні необхідно застосувати всі можливі дипломатичні зусилля.
Наступний пункт Плану стійкості - "Людський капітал".
Це насправді стосується державної шанобливості до кожної особи з мільйонів наших громадян.
Ми маємо забезпечити такі умови, щоб усі українці, незалежно від місця проживання, могли відчувати себе частиною українського народу. Вони повинні мати можливість працювати на благо України, співпрацювати з нею та підтримувати міцний емоційний зв'язок з батьківщиною, її культурою та досягненнями.
Бути частиною України — це значить не залишатися в тіні своєї країни.
Необхідні умови, що підтримують кожного громадянина, який прагне з'єднати своє життя з Україною.
В додатках саме до цього пункту Плану стійкості буде опрацьовано:
Безумовно, мова не йде про церкву Москви. Епоха тих, хто легітимізує насильство, підійшла до свого завершення.
Які конкретні рішення можна озвучити зараз із метою збереження людського капіталу України?
Україні необхідно запровадити інститут множинного громадянства. Варто визнати, що українці вже є глобальною нацією. Замість того, щоб намагатися обмежити цей процес, ми повинні використовувати його на благо нашої країни.
Україні необхідно оновити свою дипломатичну службу. Це охоплює багато аспектів діяльності нашої дипломатії, включаючи фінансові питання та кадри. Наразі ми працюємо над цим спільно з міністром закордонних справ України.
До кінця року будуть проведені заміни в корпусі послів України. Особливу увагу приділяємо державам G7+. Заповнимо всі вакансії українських послів.
Також Україні потрібне інституційне посилення всієї політики щодо українців за кордоном - щодо наших людей з усіх хвиль міграції.
Необхідно заснувати окремий орган центральної виконавчої влади – Міністерство української єдності, яке буде спеціалізуватися на питаннях глобальної української громади, зосереджуючи свою увагу виключно на цих справах.
До завершення року ми подамо на затвердження кандидатуру на посаду міністра.
Звісно, ми також приділяємо увагу практичним, конкретним рішенням, що реально полегшують життя людей щодня. Наприклад, цього року ми ввели безкоштовне харчування для всіх українських учнів з першого по четвертий клас.
Я дав завдання уряду організувати безкоштовне харчування для всіх школярів України в наступному році.
Наступна складова нашого Плану стійкості - "Культурна автономія".
Ми спільно розглянемо цей аспект разом із представниками української культурної спільноти.
Під час розробки концептуальних основ Плану стійкості ми організували ряд зустрічей з різними представниками української культури. На одній з цих зустрічей виникла ідея створення формату, який може суттєво покращити українську культурну політику. Було запропоновано об'єднати велику культурну коаліцію, яка б регулярно збирала всіх, хто має уявлення про розвиток культурної політики в Україні, знає, які рішення можуть бути ефективними, і, що найважливіше, має практичний досвід реалізації успішних ініціатив.
Ми безумовно впровадимо цей формат.
І загалом будемо додавати політиці Української держави щодо культури таких спільних сил. Потрібні партнерства. Як в Україні, так і на міжнародному рівні.
Ми реалізуємо формат "культурного Рамштайну" для України. Пан міністр Микола Точицький представить деталі.
Далі. Україні терміново необхідний своєрідний календар культурних подій, що охоплюватиме всі регіони світу на протязі року. Це дозволить нам на державному рівні ефективно та систематично сприяти розвитку українського контенту та культурної продукції.
Нам потрібна культурна дипломатія - активне просування наших українських наративів через культурні та мистецькі проєкти за кордоном.
Необхідно встановити стійкі професійні зв'язки та культурну співпрацю з культурними організаціями країн-партнерів.
Необхідно забезпечити підтримку перекладів творів українських авторів на інші мови, а також інтегрувати наші українознавчі дослідження в міжнародну академічну спільноту. Це означає, що потрібно систематично сприяти відкриттю кафедр україністики в університетах по всьому світу.
Саме завдяки культурній мові можна встановити зв’язки з тими країнами та спільнотами, які залишаються недоступними для нашої політики чи інформаційних каналів.
Далі. Розробка нових культурних просторів та можливостей, а також ревізія та модернізація культурної інфраструктури.
Охорона, дослідження та відновлення української культурної та історичної спадщини. Збирання свідчень про злочини, вчинені проти культурних цінностей, та забезпечення покарання винних.
Збереження наявних музейних колекцій, але й розвиток інфраструктури сучасного мистецтва.
Найбільш очевидним є те, що потрібно активно і системно розвивати український контент. Мета полягає в тому, щоб цей контент міг повною мірою замінити російські аналоги. Це є інвестиціями у виробництво української культурної продукції, орієнтованої на різні соціальні групи та вікові категорії, насамперед на дітей. Це питання стосується як стійкості, так і безпеки нашої нації.
Ми зобов'язані перевершити Росію і в цьому аспекті.
І, врешті-решт, десятий аспект Стратегії стабільності - "Політика героїв".
Чи не є це найбільш значущим аспектом з етичної точки зору?
Ми всі розуміємо, які речі потрібні. Врегулювання переходу з військової служби у статус ветерана. Залучення ветеранів на державну службу. Програми підтримки ветеранів та сімей наших воїнів. Повна інтеграція ветеранів у суспільне та економічне життя. Освіта для ветеранів. Підтримка в освіті дітей наших воїнів. Належна реабілітація після поранень, після полону. Належна комунікація із сім'ями полеглих воїнів та зниклих безвісти. Належна підтримка.
Усі зусилля мають бути спрямовані на створення інституційних гарантій, які забезпечать, що держава та суспільство постійно підтримують ветерана і його родину. Це необхідно втілити в життя комплексно та системно.
Що ж відбувається?
Перше - здоров'я ветеранів. Реабілітація. У кожній кластерній та надкластерній лікарні створюються реабілітаційні відділення та центри ментального здоров'я.
Завдання для представників уряду та місцевих органів влади: до 2025 року в кожній громаді, де функціонує медичний заклад, повинні бути створені амбулаторні відділення для реабілітації.
З наступного року вводиться додаткове фінансування для сімейних лікарів за укладені декларації з ветеранами.
Друге - завершені підготовчі роботи для запуску програми помічника ветерана.
Прийняті відповідні нормативні документи, а також виділені бюджетні кошти, дозволять у наступному році підготувати та компенсувати працю 11 тисяч фахівців, які займаються підтримкою ветеранів.
Третій аспект - це створення ветеранських центрів. У кожному регіоні нашої держави повинен існувати такий простір.
Щонайменше 80 нових ветеранських просторів будуть побудовані у громадах в наступному році.
Четверте - програми економічної та соціальної підтримки для ветеранів.
Одне з ключових питань - це свій дім.
Протягом цього року, незважаючи на всі труднощі, близько 4,5 тисячі родин ветеранів отримали підтримку для купівлі житла. Окремо реалізується наша програма вшанування Героїв України, в рамках якої 274 сім'ї Героїв отримали квартири.
П'яте - освітні програми. 2200 ветеранів здобули в цьому році нову освіту в центрах професійно-технічної освіти. В наступному році продовжимо такі програми навчання.
З першого січня нового року діятиме програма підтримки освіти для дітей ветеранів. І це дуже важливо.
У спеціальних додатках до цього розділу Плану стійкості повинні бути представлені значна кількість та висока якість програм, що сприяють розвитку ветеранської політики.
Шановні українці та українки!
Повністю План внутрішньої стійкості для нашої держави з усіма додатками буде представлений і переданий у грудні цього року.
Основне - це справжня витривалість для України.
Тисяча днів конфлікту.
Тисяча днів, як українці завдали удару Путіну.
Ми повинні завершити цю війну - зробити це справедливо.
Але так, щоб навіть у найгіршому стані Путін не зміг повернутися в Україну.
Ми зобов'язані це реалізувати.