Деякі показники Ukraine Facility в транспортному секторі вже реалізовані: Шуляк поділилася подробицями.

Основна частина цих показників знаходиться під контролем Верховної Ради, оскільки мова йде про масштабні зміни в законодавстві. Отже, одним із пріоритетних завдань парламенту на сьогоднішній день є впровадження цієї стратегії реформ.
Шуляк зазначила, що повний список завдань, що містить 150 індикаторів Ukraine Facility, в основному покладається на парламент. Вона підкреслила, що без оновлення законодавчої бази Україна не зможе втілити заплановані реформи.
"Інфраструктура є однією з ключових складових Ukraine Facility. Загальна підтримка з боку ЄС у цій сфері поділяється на три основні компоненти. Більше ніж 38 мільярдів євро призначено для прямого фінансування бюджету. Ще понад 6 мільярдів євро створюють інвестиційний фонд, який можуть використовувати як державні, так і приватні ініціативи. Крім того, понад 4 мільярди євро виділені на технічну допомогу уряду," - зазначила Шуляк.
Вона підкреслила, що Ukraine Facility - це не просто фінансова програма, а ініціатива, яка охоплює впровадження політик, стратегічне планування та реалізацію проектів на місцях. Саме на місцевому рівні, зазначила парламентарка, зосереджена основна роль у відновленні інфраструктури.
"В області транспорту Україна зобов’язалася виконати ряд завдань. Це включає в себе розробку Національної транспортної стратегії до 2030 року, впровадження європейських норм у тарифному регулюванні, реформування залізничного сектору, поліпшення дорожньої інфраструктури, а також розвиток судноплавства і портових сервісів", - зазначила Олена Шуляк.
Вона додала, що частина індикаторів уже виконана. Зокрема, уряд затвердив транспортну стратегію та стратегію прикордонної інфраструктури з ЄС і Молдовою. Крім цього, в межах Ukraine Facility ключовим зобов'язанням є ухвалення Закону про залізничний транспорт у третьому кварталі 2025 року.
Він визначає рамки для демонополізації, регулювання тарифів, гарантії безпеки перевезень та умови для інвестицій у галузь, також виділення в окремі юридичні особи напрямків пасажирських та вантажних перевезень, а також створення інфраструктурної компанії.
"Цей закон повинен стати фундаментом для поступової лібералізації ринку, забезпечення можливості приватному сектору, формування незалежного регуляторного органу та впровадження чесних і прозорих умов доступу до інфраструктури," - зазначила Шуляк.
Вона також підкреслила, що показники охоплюють не тільки транспортну логістику. Вкрай важливим елементом інфраструктури є житло, яке зазнало найбільших збитків через повномасштабний конфлікт. На сьогодні більше ніж 65 мільйонів квадратних метрів житлової площі знищено або пошкоджено, а понад 5 мільйонів українців отримали статус внутрішньо переміщених осіб. При цьому черги на житло складають понад 600 тисяч сімей.
"Житлова політика також є складовою інфраструктури. Європейський Союз через Ukraine Facility встановлює критерії, які сприятимуть впровадженню сучасних європейських стандартів у формуванні житлової політики в Україні," - підкреслила Шуляк.
На думку Шуляк, це перший за багато років крок до нової житлової політики.
"Сьогодні Комітет уже створив робочу групу, яка напрацьовує зміни до другого читання", - повідомила Олена Шуляк.
На завершення, народна депутатка підкреслила, що впровадження індикаторів Ukraine Facility вимагає комплексного підходу, узгодження стратегій між міністерствами і місцевими громадами, а також активної взаємодії з бізнес-сектором.
"Інфраструктурні реформи мають реалізовуватись не "згори донизу", а й за участю місцевої влади, бізнесу та громадського сектору", - зазначила Олена Шуляк.