Аналітичне інтернет-видання

Європейський Союз "знищив" "Північні потоки": які наслідки матимуть нові санкції щодо Росії?

Санкції фактично призвели до "знищення" трубопроводів "Північний потік". Додатково, Європейський Союз ввів обмеження проти одного з ключових нафтопереробних підприємств Індії, яке займається переробкою російської нафти.

Про "вбивство" "Північного потоку", як пише DW, заявив Бен Маквільямс, науковий співробітник у галузі енергетичної та кліматичної політики брюссельського аналітичного центру Bruegel. Маквільямс сказав, що серія підводних вибухів пошкодила трубопроводи ще у вересні 2022 року, і все ж ведуться дискусії щодо можливості їхнього відродження в Німеччині.

Ці санкції значно ускладнюють це, додав він. "Це дуже важливий пункт. Будь-хто міг імпортувати з "Північного потоку", ніщо не могло їх зупинити", - сказав він DW. "Але тепер існує заборона, а це означає, що за будь-якого майбутнього сценарію, якою б не була політика дня, рішення про скасування заборони має бути прийняте на рівні Союзу", за згодою всіх держав-членів.

"Заборона на імпорт нафтопродуктів з третіх країн, якщо вони виготовлені з російської нафти, також була досить значною", - додав він.

У рамках цього заходу Європейський Союз ввів обмеження проти одного з провідних нафтопереробних підприємств Індії, яке займається обробкою російської нафти.

"Уперше ми встановлюємо реєстр прапорів та найбільший нафтопереробний завод "Роснефти" в Індії", - зазначила головний дипломат ЄС Кая Каллас. Якоб Кіркегорд, старший науковий співробітник Інституту міжнародної економіки Петерсона (PIIE), висловив припущення, що Росія може продавати більше ніж половину свого нафтового експорту через нелегальний флот.

З грудня 2022 року був введений ціновий ліміт у розмірі 60 доларів за барель. Починаючи з 5 лютого 2023 року, це обмеження поширилося також на нафтопродукти.

У випадку, якщо Росія намагається реалізувати паливо за ціною, що перевищує встановлений ліміт, танкери, страхові компанії та кредитори не мають права підтримувати такі поставки. Регуляторні органи вимагають від підприємств детальної перевірки документації, щоб підтвердити, що нафта з Росії була закуплена за ціною, що не перевищує 60 доларів за барель.

ЄС і Велика Британія наполягали на зниженні цього ліміту ще з травня 2025 року. Причина в тому, що через падіння світових цін на нафту 60 доларів за барель стали для Кремля досить комфортною і вигідною ціною.

Росія швидко адаптується до санкцій. Один із способів – це дезінформація західних компаній з боку експортерів, які надають фальшиві дані про порти, де насправді відбувається завантаження нафти.

Окрім цього, Росія сформувала великий тіньовий флот, який займається безпосереднім транспортуванням та реалізацією нафти, ігноруючи встановлені цінові обмеження. Цей флот формується переважно з застарілих та небезпечних суден, які часто мають проблеми зі страховкою або зовсім її не мають. Це не лише дозволяє уникати санкцій, але й створює суттєву екологічну небезпеку для всього світу.

Проти численних суден цього таємного флоту Російської Федерації та компаній, пов'язаних із ним, постійно запроваджуються нові санкції, причому не лише з боку Європейського Союзу. Однак, на сьогоднішній день ці заходи не змогли повністю зупинити експорт російської нафти в обхід встановленої цінової стелі.

Як зазначав OBOZ.UA, раніше Словаччина дала згоду на підтримку 18-го пакету санкцій Європейського Союзу проти Росії лише за умови отримання письмових гарантій від Європейської комісії. Прем'єр-міністр Роберт Фіцо повідомив, що наразі існує проект документа, пов'язаного з постачанням російського газу.

Читайте також