Аналітичне інтернет-видання

Європа працює над створенням альтернативи Starlink, проте стикається з певними труднощами - Politico.

Три компанії з європейського аерокосмічного сектору планують об'єднати свої ресурси, щоб скласти конкуренцію SpaceX, заснованій Ілоном Маском.

Аерокосмічні компанії Airbus, Leonardo та Thales Alenia Space ведуть переговори про створення спільного підприємства, яке покликане збільшити виробництво супутників. Основна мета цього проекту — конкуренція зі Starlink та іншими міжнародними гравцями, зокрема у сегменті супутників, що функціонують на низькій навколоземній орбіті і використовуються для комерційних телекомунікаційних послуг.

Про це пише Politico.

У січні прем'єр-міністр Італії Джорджа Мелоні висловила своє занепокоєння з приводу відсутності "державних альтернатив", коли її запитали про можливі переговори з Ілоном Маском щодо угоди на суму 1,5 мільярда євро для забезпечення надійного зв'язку через систему Starlink.

"Справжнє питання - чому Італія та Європа не встигли вчасно створити державні технології для безпечного зв'язку?" - додала Мелоні.

Це питання виглядає надзвичайно важливим у контексті непередбачуваної зовнішньої політики президента США Дональда Трампа. На минулому тижні стало відомо, що одна з американських супутникових компаній припинила надання Україні доступу до супутникових зображень у зв'язку з "адміністративним запитом" з Вашингтона.

Однак без підтримки урядів, зокрема уряду Мелоні, будь-яка спроба сформувати європейських лідерів промисловості приречена на невдачу. Наприклад, злиття на суму 38 мільярдів євро між EADS та BAE Systems, яке було заплановане 10 років тому, було скасоване через неможливість урядів досягти спільної угоди.

Італія володіє 30% акцій компанії Leonardo, яка має 33% у Thales Alenia Space.

Франція, ймовірно, надасть свою підтримку угоді, але амбіційне об'єднання стикається з опором з боку Німеччини. Берлін відчуває, що Франція та Італія намагаються витіснити його з космічної та супутникової індустрії. Нещодавно колишній канцлер Олаф Шольц висловився проти ще одного злиття — між італійським банком UniCredit та німецьким Commerzbank, яке мало на меті створити пан'європейського фінансового гіганта.

Одночасно, керівництво Європейської комісії активно шукає промислових лідерів.

"Континентальні масштаби є нашою найзначнішою конкурентною перевагою в умовах глобальної конкуренції", - підкреслила президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн під час економічного форуму в Давосі в січні.

Проте для завершення угоди буде необхідно отримати дозвіл Європейського Союзу на злиття, оскільки об'єднання трьох основних виробників супутників всередині блоку викликає суттєву стурбованість у конкурентних органах ЄС. Діючі правила не підтримують угоди, які призводять до зменшення кількості гравців на ринку.

Консорціум, до складу якого входять Airbus, Leonardo та Thales Alenia Space, відомий під робочою назвою Project Bromo, дійсно має потенціал для конкуренції з міжнародними учасниками на ринку комерційних супутників для телекомунікацій. Проте в галузі військових та державних контрактів у Європейському Союзі, які, як правило, доступні лише для європейських фірм, він стикається з дуже обмеженою конкуренцією або ж зовсім без неї.

Компанія OHB з Німеччини, яка могла б стати єдиним головним суперником на ринку державних контрактів від Європейського космічного агентства, вже висловила незадоволення угодою. Вона зауважує, що це призведе до створення монополії, яка негативно вплине на клієнтів і європейську космічну індустрію.

"Ми стурбовані цим злиттям, оскільки воно може негативно вплинути на наше постачання, ланцюги поставок та інші аспекти. На мою думку, з точки зору антимонопольного законодавства, створення монополії є недоцільним і неприпустимим", - висловив свою думку генеральний директор OHB Марко Фукс.

Він додав, що компанія висловить свої побоювання Єврокомісії, коли процес злиття розпочнеться.

Можливість трансляції розширення діяльності Маска в Європі може викликати зацікавленість у деяких політичних діячів.

"Космічна галузь стрімко прогресує, а приватні фірми, зокрема Starlink від SpaceX, займають провідні позиції у розгортанні супутників на низькій навколоземній орбіті", - зазначила генеральна директорка консалтингової компанії SpaceABC Зузанна Беньо.

За її словами, потенційне спільне підприємство "є стратегічною можливістю для Європи зміцнити свої позиції у глобальній супутниковій індустрії".

Однак поки що залишається невідомим, яким чином нова політика Європейського Союзу в сфері промислової стратегії буде поєднуватися з дотриманням конкурентних норм.

Генеральний директор Airbus Гійом Форі зазначив на аерокосмічній конференції у Франції в січні, що "неясність стосовно позиції європейських регуляторів щодо антимонопольного законодавства" заважає об'єднанню трьох компаній.

"Якщо ми не зможемо масштабуватися у таких секторах, як космос або оборона, ми залишимося маргінальними і не матимемо можливості інвестувати у супутникові сузір'я чи нові технології на належному рівні", - попередив Форі.

У той же час компанії Airbus і Thales активно залучені до ініціативи IRIS², яка є європейською програмою для забезпечення кіберзахищених супутникових комунікацій, орієнтованою на потреби урядів і збройних сил. Однак, через бюрократичні затримки, держави-члени ЄС вже починають розглядати альтернативні варіанти.

"Якщо ми запізнимося, це, безумовно, призведе до серйозних ускладнень," - зазначила французька депутатка Європейського парламенту Валері Айє.

Згадаймо, що нещодавно Маск висловив думку, що український фронт може "зламатися", якщо він вирішить відключити Starlink.

Проте незабаром у той же день мільярдер оголосив, що термінали Starlink в Україні залишаться підключеними, незважаючи на його особисті політичні погляди.

Читайте також