Європа на порозі перетворень: як Україні відстоювати свої інтереси в змінному союзі

Європейський Союз активно переглядає свої стратегії. Тепер Брюссель не виступає просто як передавач загальних стандартів.
Європейський Союз проходить етап суттєвих змін – в Брюсселі трансформуються не тільки політичні рішення, а й концепції функціонування ЄС.
І це зовсім не є перебільшенням. Якщо кілька років тому ключовими термінами європейського лексикону були "сталий розвиток", "верховенство права" та "цінності", то сьогодні все частіше звучать інші поняття: "безпека", "конкурентоспроможність" та "стійкість".
А європейські лідери відкрито говорять про перехід від ідеалізму до прагматизму: "від зеленого - до безпечного та європейського".
Ці трансформації безпосередньо вплинуть на Україну.
Протягом численних років наші реформи часто здійснювалися під впливом зовнішніх чинників – такі організації, як ЄС, МВФ та США, ставили перед нами вимоги щодо боротьби з корупцією, дерегуляції та реформування судової системи в обмін на фінансову або політичну допомогу. Завдяки цим зовнішнім імпульсам нам вдалося досягти значних результатів у реалізації важливих ініціатив.
Проте сьогодні обставини зазнали радикальних змін – це стосується не лише України, а й самих європейців.
Європейський Союз активно переглядає свої стратегії. Тепер Брюссель не виступає просто як передавач загальних стандартів..
Сьогодні Європейський Союз впроваджує нові правила: забезпечує захист для внутрішньої промисловості, зменшує вимоги щодо екологічних стандартів, оновлює політику держзакупівель, спрощує умови для фермерів та ініціює спільні програми в оборонному секторі. Це вже не просто ідеологічний тест — це практична адаптація стратегії.
Для України це не просто виклик, а шанс. Однак це також вказує на те, що наша стратегія потребує коригування.
Ми більше не можемо розглядати політику Європейського Союзу лише як набір вимог чи джерело фінансування. Важливо визначити себе як державу, яка сприяє зміцненню безпеки, конкурентоспроможності та стабільності самого ЄС.
Європейська трансформація розгортається в кількох ключових напрямах.
Перш за все, слід звернути увагу на регуляторну політику. Європейська Комісія представила пакет Omnibus (COM(2024) 105 final), який має на меті зменшити адміністративне навантаження на підприємства на 6 мільярдів євро, відкласти частину звітів зі сталого розвитку та створити більш сприятливі умови для ведення бізнесу. Це робиться для захисту європейських галузей. Прагматичний підхід у регуляторній політиці офіційно визнаний одним із основних пріоритетів.
Наступним аспектом є екологічна політика. Навіть ключовий регламент ЄС щодо вирубки лісів (Регламент (ЄС) 2023/1115) зазнав змін під впливом торгових партнерів. Брюссель намагається знайти компроміс між екологічними ініціативами та захистом важливих торгових інтересів.
Це не означає відмову. Але означає перехід від ідеалізму до реалізму.
Відбувається суттєва трансформація промислової політики. Європейський Союз працює над створенням нових пакетів підтримки для промисловості. Введено в дію Закон про індустрію з нульовими викидами (Регламент (ЄС) 2024/1263), а правила державної допомоги стали більш гнучкими.
Окрема увага приділяється Steel Action Plan - програмі відновлення конкурентоспроможності металургійної галузі.
Європейський Союз починає впроваджувати більш практичний підхід у сфері зовнішньої торгівлі. Нещодавно укладені угоди, такі як з Mercosur, Канадою та Австралією, мають на меті не лише економічні вигоди, а й геостратегічні інтереси. Вони спрямовані на зменшення залежності від Китаю, зміцнення політичних альянсів та диверсифікацію джерел постачання ресурсів.
Навіть у торгівлі з Україною застосовується модель "керованої лібералізації". Після повного скасування тарифів у 2022 році, в 2025-му введено захисні механізми для окремих аграрних товарів - Regulation (EU) 2024/1392. При цьому зберігається загальна лінія підтримки українського експорту.
Проте найбільша зміна - у сфері оборони та безпеки. Вперше ЄС фінансує спільні закупівлі зброї через ASAP Regulation (Regulation (EU) 2023/1525), створює інструменти спільного оборонного виробництва, розробляє SAFE Act. Безпека перетворилася на економічну політику Євросоюзу.
Особливо критично для України - оперативно долучатися до процесу формування норм Європейського Союзу.
Слід зауважити, що Європейський Союз вже має досвід інтеграції партнерських країн у свої політики ще на стадії формування норм.
Наприклад, Норвегія та Ісландія впроваджують більшість регламентів ЄС за допомогою механізму Європейської економічної зони; Швейцарія отримує доступ до внутрішнього ринку через укладені двосторонні угоди; Ізраїль вже бере участь у програмах Horizon Europe та Digital Europe.
Канада, завдяки угоді CETA, активно залучена до регуляторних консультацій та партнерських ініціатив у галузі сировин. Щодо оборонної сфери, Норвегія, Канада та США вже офіційно беруть участь у різних проектах співпраці в рамках ініціативи PESCO Military Mobility.
Якою повинна бути роль України в новій системі європейського прагматизму?
Для того щоб адаптуватися до нової реальності, Україні необхідно переглянути свою модель участі в європейській політиці. Важливо не просто просити про винятки, а активно долучатися до створення нових європейських норм як потенційний член спільноти.
Це виглядає досить амбітно, але може стати реальністю, якщо ми обговоримо те, що справді цікаве і для самого Європейського Союзу.
На рівні держави та бізнесу важливо перейти від простого звітування до комплексного моніторингу політик Європейського Союзу. Нам слід уважно стежити за новими ініціативами Єврокомісії та активно домагатися визнання України в якості "особливого партнера з можливістю членства".
Це передбачає активну участь у процесі з самого початку, включаючи консультації, технічні обговорення та засідання робочих груп.
Експертні команди повинні більш активно відбирати ті політичні зміни в рамках ЄС, які безпосередньо відповідають нашим інтересам. Значна частина політичних угод, укладених у минулі роки, вже втратила свою актуальність у контексті сучасної Європи.
Необхідно швидко оцінювати нові європейські ініціативи в сферах оборони, державних закупівель, промисловості, сировини та аграрної політики, а також оперативно впроваджувати відповідні норми в позиції України на переговорах.
Наше завдання - синхронізувати не лише правила, а й сам стиль діалогу з ЄС.
Від суб'єкта реформ до учасника, який спільно з партнерами створює нову європейську структуру.
Сьогодні для України створено унікальне вікно можливостей: перейти від реформи під тиском - до реформи як усвідомленої політики співучасті у новому європейському прагматизмі.
Саме таким чином формується Європейський Союз: як економічна потужність, з автономією у сфері безпеки та адаптивною зовнішньою політикою, що враховує різноманітні інтереси.
Настав момент припинити запитувати, що Європа очікує від нас. Слід почати презентувати ті рішення, які вона потребує.