Аналітичне інтернет-видання

ГО "Жінки в медіа" розробила посібник "Що повинна зробити редакція протягом перших 24 годин після онлайн-атаки на журналістку".

Цей документ присвячений реагуванню на онлайн-агресію щодо жінок-журналісток, оскільки представниці медіа стикаються з гендерно зумовленим насильством в інтернеті значно частіше, ніж їхні чоловічі колеги.

Громадська організація "Жінки в медіа" розробила посібник під назвою "Дії редакції в перші 24 години після онлайн-агресії проти журналістки". Цей посібник ґрунтується на рекомендаціях UNESCO (The Chilling), Coalition Against Online Violence, PEN America, Dart Center for Journalism and Trauma та IWMF.

Цей документ присвячений реагуванню на онлайн-атаки, спрямовані проти жінок-журналісток. Як показують численні міжнародні дослідження, зокрема звіт ЮНЕСКО "The Chilling", жінки в медіа стикаються з гендерно зумовленим онлайн-насильством в значно більших масштабах. Такі атаки можуть включати приниження зовнішності, емоційності, сексуалізацію та спроби дискредитувати їх як професіоналок. Хоча чоловіки-журналісти також піддаються онлайн-нападам, особливості, інтенсивність і наслідки насильства щодо жінок часто мають глибший психологічний вплив і можуть переплітатися з іншими формами дискримінації, такими як вік, регіон або етнічне походження, зазначається в документі.

Посібник надає рекомендації редакційним командам щодо дій у перші 24 години після онлайн-атаки, акцентуючи увагу на таких аспектах:

Детальніша покрокова вказівка:

1. По-перше, важливо зв’язатися з колегою, використовуючи усну або письмову комунікацію. Підтвердіть, що ви знаєте про її ситуацію і що вона не залишилась на самоті. Запитайте, яка саме підтримка їй потрібна в даний момент — психологічна, юридична, технічна чи особиста. Уникайте висловлювань на кшталт "нічого страшного" або "ти сама винна", "така вже наша робота". Натомість, надайте їй підтримку. Онлайн-насильство — це не індивідуальна проблема, а системна складова.

2.Також потрібно оцінити ступень загрози. Якщо наявні ознаки:

Якщо на будь-яке з питань відповідь "так", це свідчить про високий рівень ризику. У такому разі необхідно звернутися до кіберполіції, адвоката та психолога.

3. Наступним кроком має йти кібербезпека: потрібно змінити паролі на складніші, активувати двофакторну автентифікацію на пошті, соцмережах, месенджерах. Встановити VPN і антивірус. Якщо потрібно -- залучити спеціалістів з цифрової безпеки.

4. Запитайте, чи журналістка хоче змінити формат роботи або взяти паузу -- і підтримайте це рішення -- і не оцінюйте це як слабкість. Якщо маєте домовленості з психологами -- скеруйте одразу. Якщо ні -- допоможіть знайти фахівця.

5. Зберіть матеріали, що підтверджують факт атаки: зробіть скриншоти, зафіксуйте посилання, зафіксуйте дату і час інциденту, а також зазначте акаунти, які були залучені. Це слід робити або спільно з журналістом, або з його дозволу. Це має велике значення для подання звернення до правоохоронних органів чи кіберполіції, а також для юридичної оцінки ситуації і подальших дій, як внутрішніх, так і публічних.

6. Оцініть, чи можуть погрози призвести до кримінальної чи адміністративної відповідальності. Розгляньте можливість подання офіційного запиту до правоохоронних органів або медіарегулятора. Якщо це доцільно, рекомендуйте редакції підготувати заяву, а не лише журналісту в окремому порядку.

7. Визначте, чи варто публічно реагувати. Публічна заява може: захистити репутацію; зупинити хвилю ненависті; показати солідарність. Але її треба узгодити з постраждалою, враховуючи її емоційний стан і ризики. захистити репутацію; зупинити хвилю ненависті; показати солідарність.

8. Інформуйте редакцію про стратегію реагування на атаки. Навіть простий лист на зразок "Ми усвідомлюємо ситуацію, підтримуємо нашого колегу, ось наш план дій" буде важливим кроком. Важливо продемонструвати, що напад на одного — це напад на всю редакцію. Необхідно забезпечити, щоб політика використання соціальних мереж була взаємною та включала зобов'язання редакції підтримувати журналістку.

Посібник також пропонує рекомендації щодо того, чого слід уникати під час онлайн-атаки, а також містить перелік організацій, готових надати підтримку в разі нападу.

Отримати гід можна, перейшовши за цим посиланням.

Читайте також