"Несподіване потрясіння для президента: вплив скандалу з НАБУ та САП на Зеленського"

Досліджуйте, як народні депутати підходять до ключового голосування стосовно НАБУ і САП, які етапи пройшла ця політична криза, а також які наслідки вона може мати для України і особисто для президента Володимира Зеленського. Усі подробиці читайте в статті РБК-Україна.
Сьогодні, 31 липня, Верховна Рада має знайти офіційний спосіб вирішення найглибшої внутрішньополітичної кризи, яку переживає країна з початку великої війни. Уперше за останні три з половиною роки в Україні відбуваються масові протестні акції. Цього разу критику української влади висловлюють не лише Віктор Орбан чи Роберт Фіцо, а й цілком адекватні проукраїнські політики з Європи.
Після проведення численних бесід із представниками політико-дипломатичних кіл України та Західної Європи, РБК-Україна дійшло до висновку: навіть у разі, якщо сьогодні Верховна Рада успішно ухвалить рішення про відновлення НАБУ та САП, а Урсула фон дер Ляєн разом із іншими європейськими політиками висловлять позитивні коментарі в соцмережах, ця криза залишить серйозні та тривалі наслідки як для внутрішньої політики, так і для відносин із західними партнерами.
"У нас усі ходять злі, накручені, почуваються кинутими", - описує обстановку в "Слузі народу" за кілька днів до голосування один з її депутатів. Причина зрозуміла: нардепів спершу обманом скликали в зал під час обіцяних канікул, їхніми руками ухвалили найскандальніший за роки законопроєкт, потім зажадали скасувати своє ж рішення, а в кінцевому підсумку - по суті, і зробили крайніми.
Згідно з інформацією, отриманою РБК-Україна, мотиви народних депутатів під час голосування за скасування НАБУ та САП виявилися досить різноманітними. Дехто повірив у версії про те, що американські республіканці нібито прагнуть знищити ці органи як "проекти демократів". Інші ж щиро прагнули продемонструвати свою відданість президенту Володимиру Зеленському, адже це голосування вважалося своєрідним випробуванням. Деякі депутати просто не зрозуміли суті свого голосування, а на когось відкрито тиснули з вищих кабінетів.
Проте було чимало й тих представників, які вирушили до Ради 22 липня, прагнучи підтримати "звернення до Конгресу США". Однак, дізнавшись, що їм доведеться голосувати за зменшення повноважень антикорупційних органів, вони лише зраділи. І з великим задоволенням натиснули кнопку "за".
"Ті, хто стверджує, що були абсолютно не в курсі подій, дещо перебільшують. Так, фактичний текст документу став відомий лише напередодні голосування. Проте за тиждень до цього депутатам вже давали зрозуміти, що їх очікує певний 'сюрприз'. Багато з них у неформальних бесідах змогли зрозуміти, до чого все йде", - зазначає джерело в СН.
Одні депутати від влади, які підтримали законопроєкт №12414, потім поводилися тихо і ніяк це не коментували. Інші навпаки, публічно відстоювали політику партії.
Засідання українського парламенту (зображення: Getty Images)
Проте вже за добу, 23 липня вдень, політична лінія партії почала змінюватися, а незабаром і зовсім кардинально змінилася. Зеленський подав до Верховної Ради законопроєкт, який фактично повертав ситуацію до початкового стану, скасовуючи ухвалені кількома днями раніше нововведення.
Усі співрозмовники РБК-Україна одностайно зазначали, що це сталося з двох причин: реакція суспільства та реакція західних країн. Проте залишається незрозумілим, що стало більш визначальним фактором. В будь-якому випадку, адміністрація президента серйозно помилилася, як в одному, так і в іншому аспекті. Зокрема, один із учасників бесіди з команди президента вважає, що реакція Європи була б менш жорсткою, якби на українських вулицях – під час війни! – не зібралося стільки протестувальників.
"Ані Зеленський, ані будь-хто з його команди ніколи не були на Майданах - вони не розуміють суті цих процесів", - говорить РБК-Україна один з депутатів-опонентів законопроекту №12414.
Водночас, як розповідають у президентському оточенні, перед ухваленням важливих рішень Зеленський завжди цікавився можливою реакцією суспільства.
"Звичайно, ми бачимо нове політичне покоління, яке проявило себе на вулицях. Потрібно шукати і розвивати з ними емоційні зв'язки. Це покоління не покривається наявними медіа, принаймні більшою частиною медіа-сфери, вони мають свої погляди на життя, свої інтереси, і тепер держава має бути достатньо уважною, щоб враховувати і це політичне покоління", - каже співрозмовник з оточення Зеленського.
На Банковій допустили аналогічну помилку щодо реакції Європи. Протягом трьох з половиною років великої війни Європейський Союз, по суті, дотримувався негласної заборони на критику України. Це пояснюється декількома причинами: бажанням не надавати додаткові аргументи антиукраїнським силам у своїх країнах, збереження заходів єдності в підтримці України, а також пріоритетом на досягнення перемоги у війні. Як зазначали співрозмовники РБК-Україна в Києві та Брюсселі, ця заборона поширювалася навіть на закриті зустрічі.
"Очевидно, президент не отримав всебічного аналізу ризиків у цій ситуації, особливо щодо відносин з Європейським Союзом та міжнародними донорами. Що стосується вулиці, то ніхто ніколи не вміє передбачити її реакцію; якщо хтось стверджує протилежне, то це просто обман", - зазначає співрозмовник РБК-Україна у Офісі Президента.
У цьому контексті можна з упевненістю стверджувати, що значну частину свого часу президент Зеленський витрачає на вирішення питань, пов'язаних з війною. Тому не дивно, що у випадку можливих реакцій суспільства на дії, що стосуються НАБУ та САП, він, ймовірно, спирався на думки своїх радників.
Зрештою, виходити із ситуації доведеться народним депутатам. Цього разу, на відміну від голосування 22 липня, їх ніхто навмисне не завертав із кордону. "Зараз розраховуємо на їхню свідомість, переконуємо, вибачаємося", - сказав виданню один із лідерів "слуг".
За словами співрозмовника, багато депутатів від партії «Слуга народу» нині відчувають себе жертвами обставин і вважають, що мають право вимагати особливих умов. "Вони висловлювали думки про речі, про які з 2019 року навіть не наважувалися гадати," - зазначив він, описуючи атмосферу в партійних чатах. Зокрема, деякі "слуги" прагнули отримати певні "гарантії", що НАБУ і САП, які відновили свої повноваження, більше не переслідуватимуть їх у майбутньому.
"Я вважаю, НАБУ і САП потім особливо лютувати не будуть. Тим більше, і західні партнери тепер за ними будуть ще уважніше стежити. Напевно, стане менше справ за незадекларований три роки тому причіп 1988 року випуску, зосередяться на незаконному збагаченні. Тим паче, що домашні заготовки в них є, тепер притримати їх не вийде, доведеться все показувати", - міркує впливовий нардеп від СН.
Серед інших висловлених бажань - узгодження призначень і звільнень керівників місцевих адміністрацій з мажоритарниками, регулярні зустрічі президента з депутатами фракції, а також особисте представлення значущих законопроєктів тощо.
Група народних депутатів від партії "Слуга народу" озвучила повідомлення: "Це буде наше фінальне голосування". Вони натякають, що якщо для порятунку України потрібно повернутися до попередніх змін стосовно НАБУ і САП, то вони готові проголосувати – але надалі, нехай інші вирішують без їхньої участі.
Протестна акція проти законопроекту №12414 (зображення: Віталій Носач / РБК-Україна)
В будь-якому випадку, як зазначалося раніше в матеріалах РБК-Україна, голоси на підтримку президентського законопроекту в парламенті знайдуться. Число в 70 "незгодних" серед членів пропрезидентської фракції, яке нещодавно було озвучене The Financial Times, співрозмовники РБК-Україна вважають явно завищеним.
"Справді, не існує 70, 50 чи 100 депутатів, які б були рішуче проти і відмовлялися голосувати. Багато з них, якщо не всі, усвідомлюють, що інших варіантів немає. Звичайно, є певна група людей, які одразу після голосування вихваляли ухвалений закон, і їм справді буде важко змінити свою позицію на кардинально протилежну," – ділиться думкою співрозмовник з СН.
Крім голосів власної фракції, у президентській команді також розраховують на підтримку законопроєкту з боку опозиційних "Європейської солідарності", "Голосу" та частини нардепів із парламентських груп - колишньої ОПЗЖ, "За майбутнє" та "Довіра". Співрозмовник у групі Юрія Бойка підтвердив, що їхні нардепи, незважаючи на підтримку минулої ініціативи, голосуватимуть і за новий закон.
"Це була ретельно спланована акція, що готувалася приблизно за два тижні до голосування. Проте більшість депутатів не усвідомлювали її наслідків, оскільки багатьом запевняли, що все узгоджено з західними партнерами. Зараз неможливо не підтримати новий законопроєкт, який повертає все на круги своя, адже в іншому випадку нам обіцяють серйозні проблеми з Заходом і ризик втрати їхньої підтримки," - зазначає один із колишніх членів ОПЗЖ.
Позиція фракції "Батьківщина" залишається невизначеною, адже минулого тижня вона підтримала законопроєкт, що обмежує незалежність НАБУ та САП. Після цього народні депутати, очолювані Юлією Тимошенко, ініціювали альтернативний законопроєкт, який суперечить президентському. Проте на засіданні профільного комітету президентський проєкт був одноголосно схвалений, включно з голосами від "Батьківщини". У будь-якому випадку, навіть без їхньої підтримки, цей законопроєкт, ймовірно, буде ухвалено.
Однак ця розповідь не завершується на цьому.
"Захід уже тривалий час ігнорував проблеми з реформами, тому ситуація неминуче мала б вибухнути. Після цієї події, безумовно, процеси прискоряться," - зазначає один з джерел РБК-Україна, коментуючи майбутні відносини з Європою. Більшість співрозмовників, як в уряді, так і серед європейських дипломатів, погоджуються, що ці відносини точно не будуть такими, як раніше.
Зокрема, варто чекати менше гнучкості з боку Європи під час обговорення різних "бенчмарків", які Україні треба виконати для отримання чергового траншу фінансування. Процес українських реформ моніторитимуть набагато пильніше. "Усі розуміють, що тепер європейці з нас не злізуть", - каже співрозмовник у владі.
Однак, якщо сьогоднішнє голосування пройде успішно, можна буде уникнути негативних наслідків, зокрема зупинки фінансової допомоги. Зокрема, планується, що процес отримання наступної частини фінансування з заморожених російських активів розпочнеться на початку серпня. Якщо ситуацію з НАБУ і САП вдасться стабілізувати до 31 липня, то все йтиме за планом.
Щодо резонансного випадку з недоотриманням 1,5 мільярда євро в рамках програми Ukraine Facility, джерело, близьке до ситуації, повідомило РБК-Україна, що ця програма завжди базувалася на принципі: відсоток виконаних цільових показників України визначає, який відсоток запланованої суми буде виділено. Однак, як зазначає співрозмовник, до останнього скандалу існувала домовленість, що Європа надасть Україні час до вересня, не розголошуючи результати оцінки виконання зобов'язань. Тепер же ця угода була скасована з відомих причин.
Володимир Зеленський, Урсула фон дер Ляєн та Антоніу Кошта (зображення: Getty Images)
Проте гроші, які Україна не отримала в рамках Ukraine Facility, можна буде отримати вже цього року. Для цього необхідно активізувати процес впровадження реформ у різних галузях.
"Попереду чекає чимало викликів, і справа не лише в БЕБ (згідно з інформацією РБК-Україна, Київ може отримати термін до вересня для вирішення цієї проблеми, - ред.). Зокрема, необхідно буде скасувати "правки Лозового" та багато інших речей," - зазначає один з керівників СН. Більшість завдань неможливо буде виконати без ефективно працюючої Ради.
Це вже один з внутрішніх наслідків ситуації із САП та НАБУ. У керівництві "слуг" виникають підозри, що до наступних засідань, які відбудуться приблизно до Дня незалежності, можуть бути "відпущені" деякі депутати. Йдеться, очевидно, про тих, хто перебуває в списках, адже їх можна швидко замінити.
З рештою парламентської команди на Банковій, очевидно, тепер знадобиться більш тісна співпраця — і в Офісі президента це, здається, усвідомлюють. "Контроль" над парламентом у будь-якому випадку зменшиться, визнає в бесіді з виданням впливовий депутат від СН.
"Завдання залишається — не "знищити" уряд Свириденко. Їй ще належить провести переговори щодо сорока мільярдів на наступний рік та отримати безліч інших видів допомоги, зокрема на озброєння. А початок її прем'єрства вже й так видається вкрай непростим, - коментує співрозмовник, підкреслюючи, що з парламентом, який пережив безпрецедентний стрес, це завдання стане ще більш складним."
"Всі усвідомлюють, що, скажімо, перед тим, як голосувати за законопроєкт щодо перших виборів після війни, було б доцільно мати в парламенті хоча б відносно функціонуючу Раду", - зазначає один з представників СН.
Звісно, історія з НАБУ і САП вдарила ще й персонально по Володимиру Зеленському. Як кажуть у команді влади, він не вважає, що тільки він має нести персональну відповідальність за те, що трапилося, вважаючи, що відповідати має вся команда. Однак Зеленський (як, у принципі, і майже всі його попередники) сам зробив дуже багато для того, щоб суспільство покладало провину за будь-який провал на нього особисто (як і записувало йому в заслуги успіхи).
Минуло поки що мало часу для того, щоб оцінити безпосередній вплив скандалу з НАБУ і САП на рейтинги Зеленського. Можна лише припустити, що ефект "об'єднання навколо прапора", який спостерігався після скандалу в Овальному кабінеті з Трампом, тепер буде повністю вичерпано.
Один із експертів, які спілкувались з РБК-Україна і мають глибоке розуміння виборчих процесів, акцентував увагу на важливому моменті - Зеленському загрожує не стільки зниження рейтингу, скільки підвищення антирейтингу, що є набагато серйознішою проблемою. Як зазначає цей фахівець, під час попередніх кризових моментів - на початку 2022 року, перед початком повномасштабної агресії, або наприкінці 2023 року, коли не відбувся запланований контрнаступ - популярність Зеленського знижувалась, але його антирейтинг не зростав.
"Простими словами, це означає, що ти більше не довіряєш певному політику, але не вважаєш його поганою людиною, а просто починаєш розглядати інші варіанти," - додає він.
Внаслідок нинішнього скандалу, більшість опитаних РБК-Україна погоджується, що імідж "тефлоновості", який Зеленський здобув під час великої війни, зазнає суттєвих пошкоджень.
Простіше кажучи, критикувати президента можна, причому за все. "Переключити увагу, як зазвичай, уже не вийде. Усі зрозуміли, що, наприклад, війна і корупція -це просто різні треки", - каже один із депутатів від СН. І ця тенденція потенційно якраз і може працювати на зростання антирейтингу президента.
На даний момент рейтинги та антирейтинги лишаються в сфері теорії. Проте, вони можуть стати важливим політичним елементом, варто лише з'явитися можливості для миру. Наразі у політичних колах все частіше обговорюють тему "сизифа".