Аналітичне інтернет-видання

Індія зупиняє імпорт російської нафти внаслідок санкційного тиску з боку США.

В Індії державні нафтопереробні підприємства призупинили імпорт нафти та нафтопродуктів з Росії. 30 липня 2025 року інформаційна агенція Reuters повідомила, що індійський уряд і керівники нафтопереробних заводів уважно поставилися до попередження президента США про можливе запровадження вторинних санкцій проти тих, хто продовжить активно купувати російську нафту і продукти її переробки. Раніше, 14 липня 2025 року, Дональд Трамп висловив загрозу введення 100% мит для країн, що імпортують російську нафту. Індія займає третє місце у світі серед країн-імпортерів нафти і є найбільшим споживачем російської сирої нафти, яка доставляється морем. Варто зазначити, що Індія закуповувала в три рази більше російської нафти, ніж було потрібно для її внутрішніх потреб, а більшу частину "зайвих" обсягів вона перепродавала третім країнам за вищими цінами, що суттєво підвищувало її бюджетні надходження.

Ще президент США Джо Байден двічі мав спеціальну розмову з прем'єр-міністром Індії Нарендрою Моді стосовно закупівель нафти та нафтопродуктів із РФ. Кожного разу глава індійського уряду обіцяв вдатися до кроків назустріч США, Україні та західним демократіям. Утім, лише предметні погрози з боку Дональда Трампа, вочевидь, змогли вплинути на Нью-Делі. Чотири індійські державні нафтопереробні заводи - Indian Oil Corp, Hindustan Petroleum Corp, Bharat Petroleum Corp і Mangalore Refinery Petrochemical Ltd - припинили купувати російську нафту в третій декаді липня цього року. Поставки на індійські державні нафтопереробні заводи сирої нафти марки Urals заміщатимуться переважно близькосхідними сортами нафти. Наразі ще невідомо, чи припинять купувати російську нафту індійські приватні нафтопереробні компанії Reliance Industries та Nayara Energy. Однак у будь-якому разі саме уряд країни та державні нафтопереробні заводи контролюють понад 60% загальних потужностей Індії з переробки нафти. А це стосується переробки 5,2 мільйона барелів на день.

Питання, пов'язані з танкерною перевезенням та російськими нафтопродуктами.

В даний час щонайменше чотири танкери, що перевозять російську нафту, знаходяться в очікуванні біля берегів Індії. Вони не можуть розвантажитися через відмову індійських нафтопереробних заводів приймати нафту з Росії. За інформацією, отриманою з систем відстеження суден, танкери Achilles і Elyte зафіксовані на якорі поблизу Джамнагара. Ці судна в середині червня отримали вантажі з російських портів Приморська та Усть-Луга, які є основними точками завантаження для експорту російської нафти марки Urals. Кожен з танкерів Achilles і Elyte здатний вмістити близько 700 тисяч барелів пального. Обидва судна підпадають під санкції з боку Європейського Союзу та Великої Британії. Інші два танкери, Destan і Horae, також залишаються в простої біля узбережжя Індії з вантажем Urals. Очікується, що танкер Destan, який також під санкціями ЄС та Британії, прибуде до порту Сікка найближчими днями. Щодо танкера Horae, його пункт призначення поки що невідомий, і він не підлягає санкціям з боку ЄС, Великої Британії або США. Водночас можливі зміни в маршрутах танкерів.

Згідно з інформацією, опублікованою агентством Reuters, індійські державні нафтопереробні підприємства з минулого тижня призупинили імпорт російської нафти. Причинами цього кроку стали зменшення знижок на російську сировину та попередження президента США Дональда Трампа про можливі санкції. Вибір Нью-Делі врахувати ультиматум Трампа завдає суттєвого удару по нафтовим доходам Росії, оскільки Індія була найбільшим імпортером російської нафти, що постачалася морським шляхом. Дане рішення уряду Індії свідчить про те, що економічний тиск і дипломатичні дії Заходу здатні суттєво впливати на глобальні економічні та енергетичні потоки.

Геополітичні і економічні ефекти.

Саме завдяки успішній торгівлі вуглеводнями Москва здобуває фінансові ресурси, які дозволяють їй вести військові дії проти України та реалізовувати інші агресивні плани на пострадянських територіях. Наприклад, отримані від продажу нафти кошти використовуються для закупівлі іранських безпілотників, північнокорейських балістичних ракет, а також китайської продукції подвійного призначення для потреб оборонної промисловості. Завдяки прибуткам від енергоресурсів Росія може розвивати власні військові технології, виплачувати зарплати військовослужбовцям і фінансувати окупаційні адміністрації на захоплених територіях України. Крім того, гроші, отримані від продажу "чорного золота", використовуються для ведення гібридних війн проти західних держав, включаючи замовні вбивства, публічні напади на залякування, диверсії, акти саботажу, кібератаки, організацію провокацій, масових протестів і заворушень, а також пошкодження підводних електронних і енергетичних кабелів, навмисне глушіння навігаційних сигналів і спрямування іноземних мігрантів на кордони Європейського Союзу.

Прибутки від продажу вуглеводнів грають ключову роль у забезпеченні політичної стабільності путінського режиму, оскільки дозволяють фінансувати субсидії, соціальні виплати та контролювати фінансові потоки у різних регіонах країни. До початку повномасштабної агресії проти України більше 40% державного бюджету Росії формувалося за рахунок експорту нафти та газу, і ця частка лише зросла з тих пір. Однак через західні санкції російська економіка зазнала значних втрат, втративши багато напрямків експорту. Наприклад, у 2022 році доходи Росії від енергетичних ресурсів перевищили 300 мільярдів доларів. Таким чином, зменшення закупівель російських вуглеводнів стає не лише економічним заходом, але й серйозним ударом по можливостям Кремля здійснювати агресивні дії, дестабілізувати регіон та підтримувати авторитарний режим.

США також запровадили санкції проти мережі "тіньового флоту", яка перевозить нафту та нафтопродукти з Ірану та Росії. 30 липня 2025 року Управління з контролю за іноземними активами (OFAC) Міністерства фінансів США внесло до санкцій понад 50 фізичних і юридичних осіб, а також понад 50 суден, які є частиною величезної судноплавної імперії, контрольованої Мохаммедом Хосейном Шамхані - сином радника Верховного лідера Ірану аятоли Алі Хаменеї. Хосейн Шамхані використовує свої корупційні зв'язки через політичний вплив свого батька на найвищі щаблі іранського режиму для будівництва й експлуатації величезного флоту танкерів і контейнеровозів. Ця мережа транспортує нафту та нафтопродукти з Ірану та Росії, а також інші вантажі, покупцям по всьому світу, приносячи десятки мільярдів доларів прибутку.

Введені санкції свідчать про тривалу та активну співпрацю OFAC із Мережею боротьби з фінансовими злочинами Міністерства фінансів США (FinCEN). Як зазначив міністр фінансів США Скотт Бессент, понад 115 нових санкцій є найзначнішими з моменту початку кампанії максимального тиску на Іран, ініційованої адміністрацією президента Дональда Трампа. Мережа Хосейна Шамхані включає в себе величезний флот суден, компанії з управління суднами та фіктивні підприємства, деякі з яких маскуються під легальні фінансові установи, що відмивають мільярди доларів, отримані від глобальних продажів іранської та російської нафти і нафтопродуктів, переважно для покупців у Китаї. Ця мережа вживає суттєвих заходів для приховування своїх дій та заплутування зв'язків із родиною Шамхані, Іраном та путінською Росією. Флот Шамхані складається як з нафтових танкерів, так і з контейнеровозів, при цьому оператори та менеджери суден часто змінюються, що ускладнює визначення кінцевої відповідальності за кожне конкретне судно і робить важким відстеження до остаточного бенефіціара, тобто родини Шамхані.

У 2024 році мережа Хосейна Шамхані була публічно викрита за свою причетність до поставок крилатих ракет, компонентів безпілотників і товарів подвійного призначення з Ірану до Росії в обмін на поставки російської нафти. "Тіньовий флот" танкерів, яким володіють Іран, Венесуела та Росія, - це не просто хитра схема обходу санкцій, а багатогранна загроза, яка має геополітичні, економічні й екологічні наслідки для всього людства. Йдеться про сотні танкерів, які транспортують російську нафту, маскуючи її походження. Судна часто зареєстровані в офшорних юрисдикціях таких країн, як Панама, Ліберія, Маршаллові Острови. Більшість доходів РФ від експорту нафти надходить саме через "тіньовий флот". Це дозволяє Кремлю продовжувати агресію проти України. При цьому зазвичай використовуються старі, зношені кораблі, які не мають належного страхування й обслуговування. Старі танкери можуть спричинити розливи нафти, аварії, пожежі. Наслідки можуть бути катастрофічними для морських екосистем.

Західним демократіям і їхнім партнерам необхідно посилити санкційні заходи, обмежити доступ "тіньових танкерів" до міжнародних портів та проток, запровадити контроль за перевантаженням нафти в відкритих водах, а також забезпечити прозорість щодо власників суден і їх страхування. Крім того, потрібна узгоджена стратегія з боку G7 та ЄС. Незаконна діяльність "тіньових флотів" є не лише питанням транспортування енергетичних ресурсів, але й глобальною проблемою, що стосується безпеки, екології та справедливості.

Читайте також