НМТ-2025: експерт пояснив, які причини суперечок щодо рівня складності тестів та чому учням необхідні формули й історичні дати.

Заслужений вчитель України пояснив, чи має школа навчати учнів предметів, чи лише "ознайомлювати" з ними.
Завдання національного мультипредметного тесту (НМТ) звинувачують у тому, що вони перевіряють малозначущі деталі або вимагають від учнів знання непотрібних формул. Вчитель і засновник школи "Базис" Олександр Триліс у статті "Чи потрібна нам школа без формул і дат?" пояснює, чому ці суперечки -- не про самі тестові завдання, а про те, яку освіту ми вважаємо потрібною для нашої країни.
Автор вважає, що школа повинна не просто "ознайомлювати" учнів з навчальними предметами, а дійсно навчати їх. В іншому випадку, на його думку, Україна ризикує втратити майбутніх спеціалістів, які є критично важливими для її розвитку.
Фахівець впевнений, що якщо в навчальних закладах залишити лише спрощений курс (тобто лише те, що "необхідно для повсякденного життя"), це може призвести до того, що майбутні обдаровані особистості не зможуть отримати знання, які знадобляться їм для вибору більш складних освітніх шляхів.
Автор статті вважає, що підхід, який полягає в спрощенні навчання для учнів шляхом скасування профільного рівня, залишаючи лише загальні знання та ознайомлення, є катастрофічним. На перший погляд, ця концепція може здаватися логічною, оскільки вона орієнтується на потреби більшості учнів у класі, але є ризик, що серед них не виявиться жодного майбутнього спеціаліста.
Однак, пояснює він, виховання майбутнього спеціаліста потребує значно більших обсягів практичних знань, формул і фактів, ніж це потрібно під час "ознайомчого" курсу й буде цікаво іншим школярам у класі.
Експерт впевнений, що для того, щоб школа могла ефективно навчати учнів, а не лише знайомити їх із конкретними предметами, необхідно забезпечити її належними ресурсами.
За його словами, необхідна, перш за все, якісна підготовка вчителів.
Згідно з думкою Триліса, кожен педагог повинен мати глибоке знання свого предмета, бути здатним виявляти обдарованих учнів і інтегрувати на своїх уроках як поглиблені, так і базові елементи навчання. Крім того, країна повинна вкладати ресурси в освіту, включаючи підтримку вчителів, сучасне обладнання та новітні методики, щоб кожна школа могла забезпечити навчання на більш досконалому рівні.
Експерт також наголошує, що майбутні роботодавці, представники університетів також мають стежити за рівнем викладання у школі.
"Згідно з його словами, майбутні працедавці, викладачі університетів, професійно-технічних навчальних закладів і науковці взаємодіють зі шкільним середовищем, обмінюючись досвідом з учителями свого профілю."
Триліс вірить, що всі діти мають певні нахили до різних предметів або сфер діяльності. Він наголошує, що основним завданням школи є залучення учнів, а на кожному занятті потрібно створювати умови для розвитку їх інтересів.
"Я впевнений, що дитина зможе знайти один або кілька напрямків, в які вона з радістю, ентузіазмом і повною віддачею вкладатиме свою енергію. Не обов'язково на кожному уроці, але на кожному з них повинна бути створена така можливість," - підкреслює експерт.
Триліс звертає увагу на те, що дискусії про НМТ -- це симптом глибшої проблеми. Він додає, що потрібна системна, ресурсна та відповідальна політика в освіті, яка не залишить без шансів майбутніх фахівців.
У соціальних мережах поширюється думка, що завдання НМТ з історії України складаються з "малозначних для учнів персонажів і подій", а також що "програма більше орієнтована на перевірку пам'яті, ніж на розвиток історичного мислення вступників". У відповідь на ці заяви Український центр оцінювання якості освіти підкреслив, що структура національного предметного тесту з історії відповідає навчальній програмі для учнів загальної середньої освіти. Вони також навели приклади спотворених тестових запитань, які нібито були використані на НМТ з історії, і порівняли їх з оригінальними варіантами.