Паливні ритейлери були змушені сплачувати податки, і результати вражають.

У першому кварталі 2025 року десять найбільших мереж автозаправок, за кількістю станцій, сплатили понад 3 мільярди гривень у вигляді операційних податків, включаючи ПДВ, ПДФО, ЄСВ та податок на прибуток. Це в 2,5 рази більше, ніж у першому кварталі 2023 року, і в 1,5 рази більше, ніж за той же період 2024 року (див. Рис.1). Такої суми податків держава ще не отримувала від цього сектора, і є всі підстави вважати, що надходження можуть зрости ще більше. Що ж стало причиною таких змін?
Основним елементом у боротьбі за "паливні" податки стало інноваційне рішення щодо податку на прибуток (ПнП). У 2023-2024 роках половина з 50 найбільших мереж автозаправних станцій звітувала про відсутність прибутку, тоді як інші 40% показали мізерні цифри. Виникає питання: для чого ці чудові підприємці взагалі занурювалися у складний нафтовий бізнес? Аналізи свідчили, що при таких низьких доходах на повернення інвестицій у автозаправні станції можуть піти десятиліття, а то й століття (без перебільшення). Тим часом, незважаючи на багаторічні збитки, компанія БРСМ минулого року успішно придбала нафтогазовидобувні активи.
Єдиними винятками стали OKKO, WOG та полтавська мережа BVS, які чесно демонстрували справжні доходи в цій сфері. Це виглядало одночасно і смішно, і сумно: у 2023-2024 роках 55-65% від загальної сплати податку на прибуток серед ТОП-10 мереж припадало на OKKO. У парі з WOG ця частка перевищила 70%, а в окремі квартали сягала навіть понад 90%.
Вихід знайшли напрочуд оригінальний і дієвий -- законом запровадили авансовий платіж з податку на прибуток. Фіксована безповоротна сума від 30 до 60 тис. грн з однієї АЗС на місяць залежно від паливного асортименту. Це не позбавляє від сплати більшого ПнП за результатами господарської діяльності, але менше -- точно не можна. Результат -- 51 тис. грн податку на прибуток з АЗС у І кв. 2025 р. проти 21 тис. грн рік тому.
Якщо виключити OKKO, WOG та BVS, які у 2025 році продовжують сплачувати значно вищий податок на прибуток (ПнП) у порівнянні з авансовими внесками, то загальна сума сплати рештою з понад 40 найбільших мереж зросла більш ніж у чотири рази — з 82 до 339 млн грн за квартал (див. Рис.2). Стабільність у сплаті авансових внесків дозволяє прогнозувати, що у 2025 році державний бюджет отримає понад 3,5 млрд грн лише з авансових платежів, тоді як у 2024 році загальна сума податку на прибуток становила 2,23 млрд грн.
Ще одна ключова проблема в податковій статистиці роздрібних мереж стосується зарплатних податків. Це питання є частиною більшої глобальної проблеми української економіки. Рівень сплати податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та єдиного соціального внеску (ЄСВ) дав змогу проаналізувати офіційні оклади працівників у роздрібних мережах, які у 2023-2024 роках здебільшого залишалися на мінімальному рівні, нижчому за 10 тисяч гривень на місяць. Проте у першому кварталі 2025 року середній оклад у 45 найбільших мереж автозаправних станцій вперше досягнув понад 20 тисяч гривень (див. Рис. 3). Для порівняння: рік тому цей показник становив 12 578 гривень на місяць.
Чимало мереж почали переглядати офіційні зарплати "добровільно" після першого оприлюднення наших розрахунків у другій половині 2023 р. Швидше пішов процес наприкінці 2024 р. через вимоги до зарплат заброньованих працівників, а саме -- мінімальні 20 тис. грн.
Абсолютний рекорд належить мережі львівських паливних бочок Solara, яка, вочевидь, була змушена піднімати офіційні зарплати до середніх 20 375 грн. Для порівняння: рік тому фірма пропонувала повірити, що її співробітники живуть на 6121 грн на місяць.
До числа незрозумілих аномалій доводиться зарахувати й мережу KLO: хоча оклади за рік зросли на 83%, досягнутий розрахунковий рівень у 15 226 грн/міс. складно суміщається з очевидними зарплатними реаліями Києва та Київської області, де навіть прибиральницю складно знайти на 20 000 грн. А між тим за рік кількість співробітників у мережі зросла у півтора раза, або на 800 осіб. Цікаво, хто ці люді, що ладні працювати за 12 тис. грн "чистими"?
Якщо KLO викликає здивування, то нова структура під назвою "Паралель" вже не є такою. Це справжній римейк казки про "Гидке каченя" в індустрії: за два роки мережа, що складається з 30 станцій, невідомим чином збільшилася на понад 100 АЗС (мережі МОТТО, "Прайм", EDF) і ще кілька взяла в оренду, увійшовши до першої десятки найбільших мереж за кількістю станцій. Проте, здається, всі фінансові ресурси були спрямовані на розвиток: "Паралель" виявилася єдиною серед 10 найбільших, де середня місячна зарплата залишається нижчою за 10 тис. грн. За даними на кінець першого кварталу, майже 1900 працівників отримували 8580 грн на місяць (з урахуванням податків). Розрахунки свідчать, що для виплати ринкових зарплат (а судячи з оголошеннями на сайтах з пошуку роботи, вони є ринковими) власникові "Паралелі" Олександру Дубініну потрібно щомісяця отримувати до 20 млн грн готівкою. Це питання, безсумнівно, має зацікавити податківців, але поки що позиція цього відомства щодо даного учасника ринку залишається незрозумілою.
Проте, незважаючи на старання "Паралелі", підсумки такі: в першому кварталі десять найбільших мереж збільшили сплату ПДФО та ЄСВ на 22% (досягнувши 988 млн грн), а в порівнянні з першим кварталом 2023 року – вдвічі.
Всі 45 провідних мереж без виключення підвищили податкові внески в розрахунку на обсяг продажів. Раніше ми вже розглядали ключові фактори цього зростання: збільшення податку на прибуток та підвищення заробітних плат. Якщо у 2023-2024 роках середньою нормою вважалося 2 гривні операційних податків на літр, то в нових умовах адекватним показником стає понад 3 гривні за літр (див. Рис.4).
Нарешті, лідерство у рейтингу посіла компанія UPG, яка утримує цю позицію вже другий квартал підряд. За обсягами продажів через одну станцію, ця мережа демонструє найвищі показники на ринку, тому її коливання в середині рейтингів протягом останніх двох років викликали певне здивування. Справа в тому, що раніше мережа нерегулярно сплачувала податки на прибуток, зазвичай відкладавши їх до кінця року. Наразі ж ці виплати потрібно здійснювати щомісяця. Високі позиції UPG також підтримуються її соціальною відповідальністю: компанія має найбільшу кількість працівників на одну АЗС — 49 (для порівняння, в ОККО та WOG по 25 співробітників на станцію). Мережа виплачує конкурентоспроможні "білі" зарплати, що забезпечує значні надходження податків. Перспективи цього гравця та його "податкові" плани викликають інтерес, адже в липні UPG розпочала процес придбання найбільшої мережі країни, що належить групі "Приват". Антимонопольний комітет вже надав дозвіл на оренду 34 АЗС у столичному регіоні, а документи на 2-3 області зараз розглядаються в комітеті.
Протягом останніх двох років ОККО досягла рекордних показників сплати податку на прибуток та офіційних зарплат, що позбавило компанію можливості демонструвати такі ж вражаючі результати, як її конкуренти. У другому кварталі поспіль найбільший гравець ринку фіксує ціну на рівні 3,40 грн/л, що, ймовірно, стало новим еталоном для ринку. Важливо також зазначити, що найбільші благодійні внески в цій галузі перевищили 2,5 млрд грн з 2022 року і, згідно з чинним законодавством, не підлягають оподаткуванню. Це свідчить про те, що навіть сплата всіх податків не заважає компанії залишатися лідером у наданні підтримки військовим, якщо є бажання.
Вперше в нашому списку з'явилася "Укрнафта", яка представлена через своїх партнерів — Shell та Glusco. Державна компанія отримала 51% акцій першої, а другу взяла під управління від АРМА. Третій показник на ринку говорить сам за себе.
Незважаючи на невисокі зарплати, KLO демонструє досить позитивні результати. На початку року компанія досягла показника 3,09 грн/л, тоді як протягом останніх двох років її показники залишалися значно нижчими за 2 грн/л. Проблему вдалося вирішити досить просто: було введено авансовий платіж на пальне, піднято офіційні оклади (вдвічі за рік) та суттєво збільшено штат працівників, що, у свою чергу, призвело до зростання обсягу зарплатних податків. Якщо б у компанії були адекватні офіційні оклади, KLO могла б обійти як "Укрнафту", так і ОККО. Швидше за все, це станеться, якщо остання вирішить орендувати мережу KLO, адже Антимонопольний комітет вже дав на це свою згоду.
Приблизно схожа ситуація у "Паралелі", яку на пристойні місця у рейтингу витягнув авансовий ПнП. Але це не всі складові успіху. Насправді ключовим фактором такого злету є мізерні продажі. За два роки Олександру Дубініну не вдалося розкачати придбану у Едуарда Ставицького мережу МОТТО, а мережа для далекобійників "Прайм" усохла за рік з 48 до 16 АЗС, мабуть, теж не від гарного життя. Але невідомі інвестори продовжують вкладати у ребрендинг різнокольорової мережі, шукаючи шляхів до гаманців споживачів.
Головним фактором, що сприяв зростанню "податкових" надходжень від WOG, стали податки на заробітну плату. Невеличкий вплив на результати справили знижені на 5% обсяги продажу літрів. Проте найважливішим є те, що WOG поступово скорочує відставання від свого основного суперника — ОККО, податкові показники якого протягом останніх двох років залишали певне невдоволення через велику різницю.
Майже дворазове зростання виплат податків на літр протягом року не допомогло AMIC втримати своє традиційне місце "середнячка". Ключовий драйвер процесу -- все той же авансовий ПнП (раніше не сплачувався через історичний бухгалтерський збиток). Дещо занизив квартальний показник підйом реалізації, який спостерігався ще тільки у ОККО.
Справжньою гордістю кварталу стала компанія БРСМ, яка часто потрапляє в "податкові" антирейтинги. Знову спостерігаємо значне зростання: 218 мільйонів гривень податку на прибуток у першому кварталі цього року в порівнянні з 46 мільйонами минулого року. Кожна станція БРСМ тепер сплачує не 18 тисяч гривень, як було в середньому у 2024 році, а вже 70 тисяч гривень щомісяця. Це пов'язано з підвищенням окладів з 10 до 21 тисячі гривень, що призвело до зростання відрахувань ПДФО та ЄСВ з 65 мільйонів гривень рік тому до 110 мільйонів гривень у першому кварталі цього року. Це вражаюче перетворення, особливо якщо врахувати, що ще восени 2024 року БРСМ заявляла, що не має наміру збільшувати свої податкові внески.
Зазначимо, що незважаючи на значні податкові зобов’язання, цінова стратегія БРСМ, одного з ключових "дискаунтерів", залишилася незмінною. Це яскравий приклад простого виходу з тіні. Позиціонування залишилося таким же, хоча податкове навантаження зросло.
Avantage 7, яка займає 10-ту позицію серед найбільших мереж за кількістю автозаправних станцій, частково підтверджує це. Незважаючи на те, що в 2024 році ринкові ціни були на мінімальному рівні, мережа продовжувала сплачувати середні 60 тисяч гривень. Це є яскравим прикладом того, як деякі конкуренти намагаються приховувати свої прибутки, часто показуючи нульові показники у своїй фінансовій звітності. Зростання податкового навантаження на літр пального в 1,5 раза — з 0,96 до 1,46 грн/л — переважно пояснюється збільшенням офіційних зарплат. Також варто зазначити, що з початку 2023 року мережа суттєво збільшила сплату податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та єдиного соціального внеску (ЄСВ) — в чотири рази.
Of course! Please provide the text you would like me to make unique.
Додаткові мільярди з податків на паливному ринку є наслідком раціонального підходу до аналізу та моніторингу податкової ситуації. Це момент, коли всі учасники – податківці, чиновники, депутати, представники бізнесу та активні громадяни – мають доступ до інформації. Кожен усвідомлює проблемні аспекти та уважно спостерігає за діями інших. Хоча система чинить опір, процес все ж продовжується.
Занадто рано говорити про повне виконання поставлених цілей. Це підтверджують наявні дані — величезна різниця в розмірах зарплат, особливо помітна у мережах другого та третього дивізіонів. У відомій одеській мережі "Петромол", де вже кілька років ведеться розрахунок виключно готівкою, офіційна зарплата на початку цього року становила лише 3581 грн на місяць. Одеські податківці, ви де? Таке ж питання виникає і щодо колег з Волині та Чернігова, де в мережах "Укр Петроль" та "Т&T нафта" офіційні оклади складають 8100 та 7171 грн відповідно. Насправді, це проблема, яка стосується більшості регіонів. Абсолютно незрозуміло, як функціонує ця система, яка одночасно надсилає численні запити великим мережам з вимогою пояснити мізерні разові виплати звільненим працівникам, і при цьому не вживає жодних заходів щодо величезної кількості регіональних мереж, де офіційні оклади виглядають смішно.
Інша проблема полягає в сотнях нелегальних автозаправних станцій, які або зовсім не мають ліцензій, або отримали їх шляхом корупції. Всі ці станції реалізують паливо, з якого держава могла б отримати значно більше доходів, якби воно продавалося через легальні мережі. Абсурдність ситуації полягає в тому, що споживач, який піклується про своє здоров'я та безпеку, не має змоги перевірити, чи є ліцензія на конкретну АЗС дійсною, адже ці дані приховані. Яку ж таємницю може мати автозаправна станція, що розташована просто на вулиці?
Нова система моніторингу і контролю ще не викликає впевненості у своїй надійності. Змінюються урядовці, керівники податкової та їхні парламентські "куратори", і не факт, що всі вони будуть поважати здобутки попередників. Адже йдеться про великі гроші -- одна БРСМ розрахунково не доплачувала у 2023-2024 роках по 100 млн грн податків на місяць, і є всі підстави вважати, що велика частина цих грошей опинялась у кишенях "кураторів". Проте відкотитися назад буде складно, бо доведеться брати на себе відповідальність за погіршення ситуації.
Також викликають занепокоєння популістські наміри уряду заборонити перевірки бізнесу. Усі подібні мораторії закінчувалися для паливного ринку різким збільшенням "сірого" та "чорного" сегментів, адже багато українських бізнесменів розглядають такі щирі жести влади як "вікна можливостей".