Аналітичне інтернет-видання

Папа Лев XIV звернувся до керівників: формувати суспільство, спираючись на принципи любові - Vatican News

о. Яків Шумило, ЧСВВ - Святіший Престол

У суботу, 21 червня 2025 року, Папа Лев XIV зустрівся з учасниками Другої парламентської конференції з міжрелігійного діалогу, що проходила в Апостольському палаці. Цю конференцію організував італійський парламент у співпраці з Міжпарламентською спілкою (UIP) в рамках Ювілею управлінців, що є частиною святкувань Святого Року 2025. Серед присутніх у Залі благословень були, зокрема, Джорджія Мелоні, прем'єр-міністр Італії, а також представники державних і парламентських структур з 68 країн. У своїй промові Святіший Отець поділився думками про те, які орієнтири можуть стати в нагоді політикам, щоб їхня діяльність перетворювалася на справжню місію, спрямовану на зростання в істині та доброті.

Папа підкреслив, що політична діяльність є вищою формою любові, оскільки вона спрямована на служіння "на благо суспільства та загального добробуту". Він розглядає це як прояв християнської любові, що є "знаком і конкретним свідченням Божої дії на користь людства". У цьому світлі він закликав керівників захищати найуразливіших і найбільш марґіналізованих, зокрема, прагнучи подолати неприйнятний розрив між багатством, яким володіють окремі особи, та крайньою бідністю. "Ті, хто опинився в тяжких умовах, кличуть про те, щоб їх почули, але часто не знаходять готових вислухати. Цей дисбаланс створює умови для постійних несправедливостей, які можуть призвести до насильства і, зрештою, до війни," – зазначив Святіший Отець. – "З іншого боку, ефективна політична діяльність, що сприяє справедливому розподілу ресурсів, може стати важливим чинником для досягнення гармонії та миру як у суспільстві, так і на міжнародному рівні".

Отже, Лев XIV підкреслив, що політична діяльність може сприяти створенню умов для справжньої релігійної свободи та розвитку конструктивного діалогу між різними релігійними громадами. "У житті окремих індивідів і спільнот віра в Бога, разом із позитивними цінностями, що з неї випливають, є невичерпним джерелом добра і істини. З цього приводу святий Августин зазначав, що перехід людини від amor sui — егоїстичної любові до себе, замкненої і руйнівної, до amor Dei — безкорисливої любові, що корениться в Бозі і веде до самопожертви, є основоположним елементом у формуванні civitas Dei, тобто суспільства, в якому любов є основним законом", — наголосив Святіший Отець.

Батько підкреслив, що природне право слугує основою для політичної діяльності, оскільки враховує вищий, трансцендентний вимір у процесах ухвалення рішень. Це право не створене людським розумом, але визнається справжнім у всіх культурах та епохах. Цитуючи Цицерона, він зазначив, що природний закон "своїми вказівками мотивує до виконання обов'язків, а своїми заборонами стримує від злочинів". Ніхто не може скасувати жодну його частину або звільнитися від нього, навіть за допомогою сенату чи народу.

"Природне право, яке є загальнозначущим, незважаючи на інші переконання більш дискусійного характеру, уособлює компас, на який слід орієнтуватися при прийнятті законів та здійсненні дій, особливо у делікатних етичних питаннях, які сьогодні постають набагато переконливіше, ніж у минулому, зачіпаючи сферу особистого інтимного життя", - наголосив Святіший Отець. Він пригадав Загальну декларацію ООН, яка є актуальною, сприяючи тому, щоб "поставити особу, в її недоторканній цілісності, в основу пошуку істини", а також "повернути гідність тим, хто не відчуває поваги до свого внутрішнього "я" і до вимог свого сумління".

За словами Папи, сучасні політики, прагнучи досягти своїх цілей, стикаються з викликами, пов'язаними зі штучним інтелектом (ШІ). Він має потенціал стати корисним ресурсом для суспільства, проте лише за умови, що його застосування не загрожуватиме ідентичності, гідності та основним свободам людини. Необхідно пам'ятати, що ШІ повинен слугувати як "інструмент для покращення життя людей", а не принижувати їх або визначати їх невдачі.

"Особисте життя має значно більшу цінність, ніж алгоритми, а соціальні зв’язки потребують людського простору, що виходить за межі обмежених схем, які може створити будь-яка бездушна машина, - зазначив Лев XIV. - Варто пам’ятати, що, хоча штучний інтелект здатний зберігати величезні обсяги інформації і за лічені секунди надавати відповіді на численні запитання, він залишається з статичною "пам'яттю", яка не може зрівнятися з пам’яттю людей. Пам’ять чоловіка і жінки є творчою, динамічною та генеративною, здатною поєднувати минуле, теперішнє і майбутнє в живому і продуктивному пошуку сенсу, з усіма етичними та екзистенційними наслідками, які з цього виникають." Тому політичні рішення не можуть ігнорувати такі великі виклики, а повинні реагувати на запити громадян, які "абсолютно справедливо ставляться до нової цифрової культури з поєднанням довіри та тривоги".

Святіший Отець пригадав слова святого Івана Павла ІІ, який у Ювілейному 2000 році вказував політикам на приклад англійського державного діяча святого Томаса Мора, який є їхнім небесним заступником. "Дійсно, сер Томас Мор був людиною, вірною своїм громадянським обов'язкам, досконалим слугою держави саме завдяки своїй вірі, яка спонукала його трактувати політику не як професію, а як місію для зростання істини і добра, - пригадав Папа. - Свою громадську діяльність він ставив на служіння людині, особливо слабкій чи бідній; вирішував соціальні суперечки з витонченим почуттям справедливості; оберігав сім'ю і захищав її з великою самовідданістю; сприяв цілісному вихованню молоді". Лев XIV звернув також увагу на мужність святого Томаса Мора, завдяки якій він пожертвував своїм життя, щоб не зрадити істину, яка сьогодні робить його "мучеником за свободу і примат совісті". "Нехай його приклад також стане джерелом натхнення та планування для кожного з вас", - сказав на завершення Святіший Отець.

Читайте також