Зростання тарифів на вантажні перевезення "Укрзалізниці" негативно вплине на довіру інвесторів до України, вважає НАДПУ.
Національна асоціація добувної промисловості України (НАДПУ) висловила занепокоєння щодо значних загроз для інвестиційного середовища внаслідок намірів "Укрзалізниці" підвищити вантажні тарифи загалом на понад 40% у 2025-2026 роках.
Як зазначили в НАДПУ, ця ініціатива є економічно необґрунтованою і стратегічно хибною, адже вдарить по базових галузях, що забезпечують валютні надходження, робочі місця та експортну стабільність країни.
"Сектор видобувної промисловості продовжує бути одним із небагатьох, що захищає економіку від спаду. Натомість, замість підтримки, державна монополія обирає підвищення тарифів як універсальний підхід, що ставить під загрозу інвестиції та робочі місця," - підкреслили в асоціації.
У НАДПУ зазначили, що вантажний підрозділ "Укрзалізниці" продовжує бути прибутковим навіть без підвищення тарифів. У 2024 році він забезпечив компанії понад 20 мільярдів гривень операційного прибутку з рентабельністю близько 25%. Однак, за прогнозами компанії, у 2026 році загальний збиток може сягнути 28 мільярдів гривень, в основному через дотації, які надаються пасажирському сектору.
В асоціації підкреслили: "Укрзалізниця" переносить витрати на соціальні перевезення на промисловий сектор, тоді як у країнах ЄС фінансування пасажирських перевезень здійснюється за рахунок державних або місцевих бюджетів. Цей підхід забезпечує фінансову стабільність європейських залізниць, не ставлячи під загрозу конкурентоспроможність експорту.
"Україна не може рухатися в протилежному напрямку - перекладаючи соціальні витрати на бізнес. Це руйнує логістику, довіру інвесторів і економічну безпеку держави", - підкреслили в НАДПУ.
В Україні підвищення тарифів у період війни, згідно з оцінками асоціації, сприймається як прояв недовіри до бізнес-середовища і може відлякувати потенційних стратегічних інвесторів. Різке зростання цін на перевезення, що досягає десятків відсотків без чіткої обґрунтованості, призводить до нестабільності у собівартості, зриву угод і витоку капіталу.
Особливе занепокоєння викликає обстановка на фоні укладеної угоди між Україною та США про співпрацю в галузі критично важливих корисних копалин, зокрема, таких як титан і літій.
НАДПУ звертає увагу на те, що коливання тарифної політики "Укрзалізниці" може серйозно загрожувати фінансовим моделям американських проєктів вже на стадії планування, що ставить під сумнів можливість стратегічного партнерства.
"Держава повинна виступати як надійний партнер, а не створювати додаткові ризики для інвесторів, які готові вкладати кошти у відновлення України. Зростання тарифів є тимчасовим заходом, який може призвести до втрати довіри з боку наших міжнародних партнерів", - йдеться у зверненні.
НАДПУ звернулася до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури, яке очолює Олексій Кулеба, з проханням не підтримувати ініціативу щодо підвищення тарифів. В організації підкреслили, що це питання не є технічним, а має політичний характер, оскільки визначає ставлення держави до інвесторів.
Необхідно розробити механізм фінансування пасажирських перевезень з державного бюджету як окрему статтю витрат, оптимізувати постійні витрати та інфраструктуру "Укрзалізниці", підвищити ефективність праці та впровадити європейську модель розподілу вантажного і пасажирського сегментів. Це дозволить встановити тарифи, які відображатимуть реальні витрати.
Раніше повідомлялося, що Міжнародна торгова палата України (ICC Ukraine) закликала уряд не допустити підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення, адже таке рішення може спричинити серйозні наслідки для економіки, зокрема скорочення ВВП, втрату валютної виручки та зниження конкурентоспроможності українського експорту.
Бізнес-асоціації України звернулися до уряду з проханням передбачити в державному бюджеті на 2026 рік фінансову компенсацію для "Укрзалізниці" у зв'язку зі збитковими пасажирськими перевезеннями. Це дозволить уникнути повторного перекладання цих витрат на вантажовідправників.