Аналітичне інтернет-видання

Шість етапів для відновлення довіри Європейського Союзу до України та нашого просування до членства.

В ЄС політична воля на розширення з'являється лише тоді, коли ця ідея набирає підтримки у європейських суспільствах.

До 2022 року країни Західної та Північної Європи виявляли значний скептицизм щодо можливого вступу нових членів до ЄС. Проте, повномасштабна агресія проти України суттєво змінила цю динаміку.

Таким чином, Україна отримала унікальну можливість для вступу, яка трапляється лише раз на два десятиліття.

Основним фактором для приєднання до Європейського Союзу є надійна взаємодія та довіра між політичними діячами Європи та країною, яка претендує на членство.

Про те, що має зробити Україна, щоб повернути довіру Брюсселю після спроби обмежити незалежність НАБУ і САП, читайте в статті Любові Акуленко, Вікторії Мельник та Івана Нагорняка Членство в ЄС і досі досяжне. Як Україні відновити довіру в переговорах з Європою. Далі - стислий її виклад.

Отже, щоб повернути ситуацію до стану 22 липня Україні необхідно робити практичні кроки, які, з одного боку, продемонструють відкритість до реформ, а з іншого - дадуть можливість ЄС показати, що європейська політика працює та є ефективною.

Для досягнення цієї мети потрібно виконати шість етапів.

Перший крок - виконати те, що було обіцяно.

Це передбачає чітке та якісне виконання раніше узгоджених умов з партнерами: не порушувати незалежність антикорупційної системи; систематично реалізовувати реформу правоохоронних органів, в тому числі модернізувати та зміцнити інституційні засади Бюро економічної безпеки; забезпечити призначення компетентного керівника митної служби.

Другий аспект - підготувати державну службу до вступу в організацію.

Варто розпочати з відновлення конкурсних відборів і забезпечення проведення конкурсів для тих, хто обійняв посади після 2020 року, коли ці конкурси були скасовані. Крім того, поступово запроваджувати цілісну реформу державного управління, яка передбачатиме наближення оплати праці до того рівня, що забезпечить сталість інституційної розбудови, особливо там, де передбачатиметься імплементація актів права ЄС.

Третє - призначення відібраних на прозорому конкурсі суддів Конституційного суду для збереження його повноцінної роботи. Це унеможливить ухвалення законів на зразок тих, що були прийняті 22 липня.

Четверте - необхідно гарантувати ефективне використання демократичних інструментів, які можуть діяти навіть у часи війни, зокрема, забезпечивши трансляцію засідань Верховної Ради України.

П'яте - президент має забезпечити розгляд ухвалених парламентом законів у встановлений Конституцією 15-денний строк.

Шостий і надзвичайно важливий аспект - це активний рух до вступу вже в даний момент.

Україна отримала шанс почати реалізацію зобов'язань, закладених у Дорожніх картах, створених під час переговорів, що стосуються верховенства права, реформування державного управління та розвитку демократичних інститутів.

Наприклад, у контексті Дорожньої карти у галузі верховенства права варто акцентувати увагу на необхідності запровадження меритократичного підходу в процесі відбору кадрів для органів прокуратури через конкурсні процедури. Крім того, важливо забезпечити відбір доброчесних осіб до суддівських органів управління, таких як Вища рада правосуддя та Вища кваліфікаційна комісія суддів.

Для нас надзвичайно важливо продемонструвати, що ми здатні і готові виконувати свої зобов'язання ще до офіційного запуску першого переговорного кластера.

Читайте також