Аналітичне інтернет-видання

У Німеччині школи вводять заборону на використання смартфонів: думки учнів та викладачів.

Багато федеральних земель Німеччини мають намір заборонити використання смартфонів у школах. Кожна п'ята вже це зробила. DW побувала в одній із гімназій на заході ФРН, де ця практика стала нормою.

Мобільні телефони здатні як відволікати учнів, так і виконувати роль корисного навчального інструменту. Чи не про них ідеться? В Німеччині майже 20% середніх шкіл (без урахування початкових) забороняють використання смартфонів на своїй території. Додатково, 77% навчальних закладів встановили спеціальні правила, які регулюють використання мобільних пристроїв як у класах, так і на шкільних подвір'ях. Лише в двох відсотках шкіл учні можуть вільно користуватися телефонами для особистих потреб. Ці дані були отримані в результаті репрезентативного опитування, опублікованого німецькою асоціацією інформаційних та телекомунікаційних технологій Bitkom 14 травня. Дослідження було проведене на фоні активних дискусій у Німеччині щодо ролі смартфонів у шкільному навчанні.

Щоранку за сто метрів від входу в Дальтон-гімназію в Альсдорфі під Аахеном відбувається незвичайний ритуал. Її учні - майже 700 осіб - вимикають свої смартфони і прибирають їх у рюкзак. "Повернутися" в онлайн вони зможуть тільки після закінчення навчального дня.

Ознайомтеся також: Які перешкоди для інтеграції дітей-мігрантів у німецьких школах?

16-річна Лена Шпек, яка виступає на захист учнів своєї школи, вражена тим, як успішно розпочався перший день заборони на використання мобільних телефонів у навчальному закладі. "Поки що все йде досить гладко. Сьогодні вранці я не почула жодного випадку, коли б у когось забирали телефон. Більш того, помітно, що школярі стали активніше спілкуватися між собою. Багато з нас вважають цю заборону на смартфони навіть корисною," - ділиться вона в інтерв’ю з DW.

У перший день впровадження нових правил було зафіксовано лише два порушення. Одним з них став випадок, коли 16-річний учень не зміг стриматися і включив свій мобільний телефон під час заняття з німецької мови. У відповідь на це, вчителі конфіскували його смартфон, помістили його в конверт і зберегли в шафі шкільного секретаріату. Батьки хлопця змогли забрати телефон на наступний день. Ця ситуація викликала жваві обговорення серед учнів та викладачів навчального закладу.

Інша представниця учнівських інтересів, 17-річна Клара Птак, висловлює підтримку строгим санкціям. "Це схоже на проїзд на червоне світло. Покарання повинні бути серйозними, інакше люди не будуть дотримуватись правил. Якщо мені відомо, що я можу втратити свій смартфон на цілий день і вечір, я швидше оберу дотримуватись правил", - зазначила школярка в інтерв'ю DW.

Додатково: У Німеччині спостерігається брак керівників навчальних закладів.

У гімназії в Альсдорфі до настання літніх канікул діє "пілотна фаза" - смартфони заборонені протягом усього навчального дня, зокрема на перервах. Ініціатива називається Smart ohne phone ("Розумний без телефону") - гра слів із частинами англійського "smartphone", що так само використовується і в німецькій мові. Таку практику впроваджують багато німецьких шкіл, щоб увага учнів була прикута до уроків, а не до гаджета.

Проте федеральні землі Німеччини, відповідальні за освітню політику, не квапляться впроваджувати уніфіковані стандарти. Історія свідчить про те, що єдині освітні норми в цій країні майже не існують. Гессен, однак, йде в ногу з часом і планує після літніх канікул заборонити учням початкових шкіл користуватися смартфонами в особистих цілях на території навчальних закладів. Ця ініціатива, з деякими виключеннями, торкнеться не лише початкових, а й середніх шкіл.

При цьому багато вчителів вітають можливу заборону гаджетів. Вчительці англійської та іспанської мов Андреї Фонденгофф (Andrea Vondenhoff) таке правило знайоме зі школи в іншій федеральній землі, де вона працювала раніше. Альсдорфська гімназія швидко звикне до заборони, впевнена співрозмовниця DW.

Ознайомтеся також: Німецькі підлітки та мережа: захоплення YouTube і усвідомлення небезпек.

"На уроках помічаю, що діти дійсно стали більш розслабленими і рідше відволікаються. У моїй попередній школі більшість порушень виникали в старших класах. А от учні молодших класів, навпаки, дуже відповідально дотримуються правил," - ділиться своїми спостереженнями Фонденгофф. Як вчителька, вона відзначає, що суворі заходи мають перевагу в тому, що їй не потрібно постійно стежити за тим, чим школярі можуть займатися на своїх мобільних телефонах.

Вибір керівництва гімназії впровадити інновації не є чимось несподіваним. Ця навчальна установа вже не перший рік демонструє, що трансформації можливі. У 2013 році вона отримала Німецьку шкільну премію за освітній підхід, що акцентує увагу на відповідальності та самостійності учнів. Через три роки вона стала першою серед німецьких шкіл, яка запровадила гнучкий розклад, щоб узгодити навчальний процес з біоритмами підлітків.

Гімназія активно впроваджує цифрові технології: усі учні отримують доступ до навчальних планшетів, у навчальному закладі є спеціально обладнане приміщення для відеозйомок з хромакеєм, а також власна студія для запису подкастів. Деякі учні виконують роль менторів, допомагаючи однокласникам впоратися з труднощами в освоєнні IT. Директор школи Мартін Вюллер (Martin Wüller) вважає, що заборона використання смартфонів для особистих цілей не перешкодить учням знайомитися з новітніми технологіями.

Не йдеться про те, щоб закликати до заборони чи негативно ставитися до цифрових технологій. Керівник гімназії в інтерв'ю з DW зазначає, що приватні смартфони відволікають учнів. "Ми спостерігали, як учні п'ятих і шостих класів під час перерв тільки й роблять, що дивляться в свої телефони та грають в онлайн-ігри. Як освітня спільнота, ми вирішили, що школа має бути місцем для спілкування, бесід, сміху та взаємодії між учнями", - підкреслює він.

Експерт у сфері педагогіки та викладач Аугсбурзького університету Клаус Цірер (Klaus Zierer) провів дослідження, яке аналізує вплив заборони використання смартфонів у навчальних закладах. Він також підготував аналітичний висновок для уряду федеральної землі Гессен у зв'язку з відповідним законопроєктом.

Експерт виступив з однозначним закликом: жодних смартфонів у початкових класах, і заборона цих ґаджетів із незначними послабленнями для учнів середньої школи. Його команда дійшла висновку, що в школах, де заборона на використання гаджетів під час уроків запроваджена і підтримується педагогами, середовище стало сприятливішим. "Заборони на смартфони скорочують час для кібербулінгу, тому що він часто відбувається саме в школі", - наголошує Цірер у розмові з DW, наводячи як приклад фотографії зі шкільних вбиралень, якими одні школярі потім цькують інших.

У школах Італії та Франції заборона на використання смартфонів існує вже досить давно. З 2024 року цю ж практику впровадять і в Нідерландах. Проте в німецькому суспільстві така ініціатива продовжує викликати опір.

Скепсис виявляють насамперед представники інтересів школярів і профспілки. На їхню думку, заборона на використання гаджетів лише перенесе проблему на вільний від занять час. Натомість вони пропонують уже в школі навчати дітей і підлітків відповідального поводження зі смартфонами.

Проте Клаус Цірер має іншу думку. На його погляд, діти у віці 10, 11 та 12 років ще не готові відповідально користуватися смартфонами. Він вважає, що вимагати від них цього було б неправильно. Як фахівець у педагогіці, Цірер підкреслює, що існують чіткі обмеження для дітей у таких сферах, як вживання алкоголю, наркотиків та правила дорожнього руху, які зазвичай не викликають заперечень.

"Обмеження для дітей в певному віці не є негативним явищем, а радше є проявом відповідальності старших поколінь за молодше: ми усвідомлюємо ризики і прагнемо захистити наших дітей, щоб поступово сформувати в них необхідні вміння," - зазначає він.

Проведене в Англії дослідження підтверджує слова експерта. Свої оцінки в школах, де діє заборона на використання смартфонів, покращили насамперед учні, які погано вчилися. І це не дивно, якщо взяти до уваги результати аналізу, підготовленого неурядовою організацією Common Sense Media. За її даними, у США 2024 року половині школярів від 11 до 17 років протягом навчального дня надходило на смартфони 60 різноманітних сповіщень.

За даними досліджень, проведених у Німеччині, підлітки, починаючи з 16 років, витрачають до 70 годин на тиждень в онлайн-просторі, зазначає Клаус Цірер. "Ми повинні запропонувати учням те, чого бракує в їхньому позашкільному житті. Вдома вони мають у надмірі час, проведений перед екранами, але їм потрібно більше фізичної активності, взаємодії з іншими людьми та соціального досвіду, щоб розвивати емпатію та навички комунікації," - вважає він.

Читайте також