Аналітичне інтернет-видання

У два кліки: які перешкоди стоять на шляху до прискорення цифровізації в Німеччині?

Якщо хтось в Німеччині потребує нового посвідчення особи, хоче зареєструвати автомобіль, оформити допомогу на дитину або пенсію, тому насамперед потрібні терпіння і міцні нерви. Бо доведеться заповнювати багато форм - часто ще й на кількох сторінках. До того ж, за низку державних послуг відповідає не один орган, а іноді три чи навіть чотири. Усе це складно і забирає багато часу.

У федеративній Німеччині відповідальність розподілена: приблизно 90 відсотків усіх адміністративних процесів здійснюються або на рівні земель, або - передусім - на рівні міст і громад. У 2017 році Німеччина поставила собі за мету перевести в цифровий формат всі державні послуги. На сьогодні це вдалося здійснити лише десь для половини з них.

Проте для тих, хто мешкає в одному з багатьох регіонів країни, де інтернет з'являється і зникає, це не приносить значної користі.

Як цифрові послуги можуть ефективно працювати на всій території країни для всіх її громадян, вже успішно демонструють такі держави Європейського Союзу, як Фінляндія, Данія та Естонія. Згідно з індексом цифрової асоціації Bitkom, який оцінює розвиток діджиталізації в країнах ЄС, Німеччина наразі займає лише 21-ше місце з 27 можливих.

Довести країну до рівня, на якому інші вже давно перебувають, - саме це вже близько пів року є завданням 56-річного Карстена Вільдберґера (Karsten Wildberger). Він став першим федеральним міністром із цифровізації та модернізації держави. Перш ніж канцлер Німеччини Фрідріх Мерц (Friedrich Merz) запросив його до свого кабінету, доктор фізичних наук працював консультантом і добре оплачуваним топменеджером, а перед приходом до уряду - очільником німецької компанії MediaMarktSaturn, які належить найбільша мережа магазинів електроніки в Європі. Нову посаду він обійняв як безпартійний і без політичного досвіду. Нині він є членом очолюваного Мерцом "Християнсько-демократичного союзу" (ХДС).

Вільдберґер довелося почати створення свого міністерства практично з нуля. Навіть будівля, що розташована на заході Берліна, наразі виконує роль тимчасового офісу, адже раніше в її приміщеннях здійснювався продаж автомобілів. Для формування команди зібрали фахівців і структури з п'яти різних міністерств та канцелярії Мерца, охоплюючи сфери від федеральної ІТ-інфраструктури та кібербезпеки до цифровізації державного управління. Якщо в іншому міністерстві планується ІТ-проєкт, Вільдберґер має право брати участь у ухваленні рішень, що надає йому значну владу.

Колишній менеджер прагне оперативних перетворень. Вислови на зразок "бажати" та "необхідно" звучать доволі часто, але терміни "реалізувати" або "втілити в життя" почути можна набагато рідше, зазначив він в кінці вересня під час цифрової конференції "My Way" у Берліні. На його думку, особливо критичною є реалізація задумів та "перехід до активних дій".

Вільдберґер також розуміє, що неможливо наздогнати відставання Німеччини за одну ніч. "У цифровізації немає перемикача, який можна просто натиснути - і все стане цифровим і все буде гаразд", - заявив він у своїй першій промові в Бундестазі у травні 2025 року, застерігаючи від завищених очікувань.

"Цифрова трансформація - це шлях, що вимагає зусиль, сміливості, знань, витривалості та підтримки партнерів," - підкреслив він у той момент.

На першому місці в списку пріоритетів перебуває розвиток швидкісного широкосмугового інтернету та мобільного зв'язку по всій території Німеччини. Проблема значного відставання залишається актуальною, а інфраструктурні питання не вирішуються вже протягом багатьох років. Вина за це лежить на телекомунікаційних компаніях, які, на жаль, інвестують переважно в економічно вигідні проекти — в основному в густонаселених регіонах. Незважаючи на державну фінансову підтримку та тиск з боку регуляторів, ситуація залишається практично незмінною.

Вільдберґер відверто висловився на цифровій конференції в Берліні про кризу, з якою він зіткнувся навіть серед своїх співробітників: "Ми міркували над тим, які кроки можемо вжити для прискорення прогресу, але ідей виявилося досить обмаль".

Попередній керівник надав державним службовцям можливість вільно генерувати нові ідеї. "Ми запропонували: уявіть, що ви маєте можливість змінити світ на краще!" - поділився він. В даний момент триває обговорення ключових аспектів концепції, яку планують завершити до початку 2026 року.

До початку 2027 року в Німеччині планується впровадження цифрового гаманця. У цьому мобільному додатку громадяни зможуть зберігати всі важливі документи в електронному вигляді, включаючи паспорти, водійські посвідчення, страхові документи та проїзні квитки. Банки зможуть отримувати доступ до цих даних під час відкриття рахунків, а оператори мобільного зв'язку - при укладанні нових контрактів.

Щодо економічних питань, Вільдберґер має намір зосередитися на темах, пов'язаних із політикою захисту інформації, штучним інтелектом (ШІ) та цифровими бізнес-моделями, актуальними для Німеччини. Основна увага приділятиметься захисту даних. Міністр, з моменту свого призначення, постійно підкреслює, що охорона особистої інформації не повинна перешкоджати інноваціям.

Найскладнішим завданням у порядку денному міністра цифровізації є перебудова адміністративних структур. Це складно не лише тому, що в більшості німецьких відомств стоять полиці з архівними паперами та документами, які ще потрібно оцифрувати.

Найбільшою проблемою є хаотичний розвиток системи. Федеральний уряд, 16 федеральних земель і близько 11 тисяч громад за останні 15-20 років створили безліч власних ІТ-рішень, які не можуть взаємодіяти між собою. За попередніми підрахунками міністерства цифровізації, у країні існує понад вісім тисяч різних порталів.

Міністерство внутрішніх справ Німеччини вже певний час прагне реалізувати зміни в цьому секторі. Ініціатива отримала назву "Deutschland-Stack". Цей термін охоплює єдину ІТ-інфраструктуру, що включає хмарні рішення та інформаційні послуги, які повинні бути доступні скрізь і функціонувати відповідно до строго визначених інтерфейсів і стандартів.

Однак чи будуть федеральні землі і, зокрема, громади готові беззастережно перейти на нову систему? Очікується, що найбільший опір виникне в тих місцях, де вже функціонує налаштоване програмне забезпечення, яке активно застосовують міські ради та центри надання послуг населенню.

Вільдберґер сам зазначає, що це є непростим завданням, але його слід реалізувати. Спершу він має намір зосередитися на конкретних проєктах, які реально можна завершити до наступних виборів у Бундестаг у 2029 році. Найбільш перспективним виглядає впровадження онлайн-реєстрації автомобілів. Наразі щорічно в країні відбувається близько десяти мільйонів реєстрацій, зняттів з обліку та перереєстрацій, які виконуються в 400 реєстраційних пунктах по містах і громадах. Оскільки там існує дефіцит фінансування, опір, напевно, буде незначним, якщо федеральний уряд вирішить централізувати цю послугу через Федеральне управління автомобільного транспорту (KBA).

На берлінській цифровій конференції міністр дорікнув, що йому часто закидають фразу, мовляв: "Подивіться на Естонію, там це все працює!". Німеччина, за словами міністра, практично знаходиться "на іншому боці спектру". Тут спочатку потрібно створити необхідні передумови. Окрім оцифрування паперових документів, для забезпечення доступу до даних необхідна співпраця і відповідні угоди між федеральним урядом, землями та громадами. А це може зайняти ще багато часу.

Читайте також