Аналітичне інтернет-видання

Навчання виживанню в сучасному світі: чому у фінських навчальних закладах дітей навчають критично аналізувати новини.

У Фінляндії медіаграмотність включена у навчальні програми з самого раннього віку.

"У нашій навчальній програмі медіаграмотність є наскрізною темою, що означає: вона не є окремим предметом, а має бути інтегрована у викладання всіх дисциплін", - розказує Лі Андерссон, фінська політикиня, яка обіймала посаду міністра освіти з 2019 по 2023 роки.

У нинішньому світі медіаграмотність і цифрові компетенції стають ключовими елементами для сталого розвитку суспільства. Ці питання були в центрі уваги під час зустрічі візіонерів та активних партнерів Європейського фонду освіти (ETF), який відзначив свої тридцятирічні здобутки.

ETF функціонує у понад 30 країнах, надаючи молоді можливість здобувати навички, необхідні для успішного майбутнього. Тому ТСН.ua вирішили дізнатися, як можна підтримувати професійну освіту навіть у складних умовах.

"Освіта є нашим провідником, що освітлює дорогу до майбутнього," - образно висловила важливість активного розвитку нових навичок і знань директорка Європейського фонду освіти Пілві Торсті.

Одним із головних викликів, з якими стикається світова система освіти, є стрімкий розвиток технологій.

"Як виглядатиме навчання і ринок праці у світі технологічних змін? Це питання, на яке ми повинні знайти відповіді вже сьогодні. Нам необхідно інтегрувати цифрові та зелені навички у навчальні програми для всіх, щоб нікого не залишити осторонь, навіть у найскладніших контекстах", - вважає вона.

Згідно з інформацією від Європейського Союзу, 42% громадян Європи не володіють основними цифровими навичками, що викликає суттєві проблеми для їхньої здатності конкурувати на ринку праці. У цьому контексті професійна освіта та навчання набувають критичного значення для перекваліфікації робочої сили, особливо в умовах автоматизації та трансформації звичних трудових моделей.

Висловлюючи думки про майбутнє, Пілві Торсті підкреслює значення міжнародної співпраці в освітній сфері: "Освіта виступає важливим чинником для формування довіри між державами, особливо під час геополітичних криз. Вона сприяє укріпленню соціальної єдності та розробці спільних стратегій для вирішення глобальних проблем".

У Фінляндії медіаграмотність інтегрована в освітні програми з раннього дитинства, що допомагає формувати навички прийняття усвідомлених рішень у умовах інформаційного перевантаження та цифрових маніпуляцій.

Національна політика в сфері медіаосвіти була розроблена ще в 2013 році та оновлена в 2019, ставши основою для формування критичного ставлення до медіа у людей різного віку. Важливим елементом є інтеграція медіаосвіти в навчальні програми, що дозволяє не тільки оцінювати інформацію, а й розвивати критичне мислення.

Це свідчить про те, що освітяни, незалежно від предмету, будь то біологія чи рідна мова, мають інтегрувати аспекти медіаграмотності в свої заняття. Наприклад, на уроках біології учні отримують навички пошуку надійної інформації про зміни клімату та перевірки наукових тверджень на достовірність. Водночас на уроках мови акцент робиться на здатності розрізняти різні типи текстів. Учнів навчають виявляти різницю між новинами, колонками думок та рекламними матеріалами, що є надзвичайно важливим в епоху соціальних мереж, де ці межі стають все більш розмитими, - поділилася досвідом колишня керівниця Міністерства освіти Фінляндії.

Крім того, фінські школи знайомлять дітей із журналістськими принципами: що таке надійні новини та як відрізнити достовірну інформацію від дезінформації. Завдяки такому підходу Фінляндія посідає лідируючі позиції у міжнародних рейтингах з медіаграмотності.

Лі Андерссон акцентувала увагу на важливості освіти для підтримки соціальної єдності та боротьби з нерівністю: "Освіта є найбільшим засобом для досягнення соціальної мобільності. Вона відкриває можливості дітям з робітничих сімей, дозволяючи їм формувати своє майбутнє та реалізовувати свої мрії".

Маріо Нава, керівник Керівної ради ETF, зауважив, що оцінити вплив зовнішніх чинників на економічний розвиток може бути досить непросто. "Інтеграція до Європейського Союзу має свої специфічні нюанси, і ці зміни не завжди можна передбачити. Вони можуть створювати як нові можливості, так і виклики, які стають очевидними лише з часом," - наголосив він.

Нава висловив сподівання, що Європа зосередиться на важливості усвідомлення майбутніх вимог до навичок. "Коли ми розглядаємо ситуацію в деталях, ми починаємо помічати потенційні тренди на майбутнє. Наша мета полягає в тому, щоб сприяти аналізу кваліфікаційних потреб. Вкрай важливо, щоб рішення, прийняті сьогодні, враховували ці тенденції, щоб люди мали можливість потрапити на ринки, що розвиваються, а не на ті, де попит знижується," - зазначив він.

У Європейському фонді освіти підкреслили важливість вкладення коштів у освітні установи, які є доступними для всіх. Освіта не лише передає академічні знання, але й розвиває життєві навички, такі як активна участь у суспільному житті, критичне мислення та відповідальність у рамках демократичного суспільства.

"Майбутнє освіти - це не лише спостереження, а колективне творення," - підкреслила директорка організації Пілві Торсті.

Читайте також