Аналітичне інтернет-видання

Систематизувати безлад. Раціональні дії в економіці та соціальній сфері для нового урядового складу.

Відставка Кабінету Міністрів України є невідкладною та обґрунтованою необхідністю. Це рішення викликане загостренням економічної ситуації, кризовими явищами в промисловому секторі, стрімким зростанням інфляції, падінням життєвого рівня населення, а також нездатністю Уряду ефективно управляти державними фінансами, впроваджувати реформи та оперативно реагувати на вимоги Сил безпеки та оборони.

Загальне зниження очікувань щодо української економіки, загроза бюджетної кризи, а також оцінки стану міжнародних резервів з боку провідних міжнародних економічних організацій та фінансових інститутів сигналізують про невідкладність зміни менеджерів, відповідальних за соціально-економічну ситуацію в державі.

Подальше відкладання цього рішення несе ризики не лише для довіри наших міжнародних партнерів і здатності контролювати соціально-економічні процеси, але й безпосередньо ставить під загрозу нашу обороноздатність. У цей час ми спостерігаємо спроби штучно затягнути процес, переводячи його в сферу безкінечних політичних обговорень.

Водночас ясно, що простою зміною прізвищ на дверях кабінетів міністрів не вдасться виправити поточну ситуацію. Вся соціально-економічна політика країни потребує кардинального перезавантаження. Тому процес відбору кандидатів на посади прем'єр-міністра та керівників міністерств і відомств повинен ґрунтуватися не на політичних симпатіях чи лояльності, а на професійній компетенції, системному підході та наявності реалістичних планів дій.

"Розумна Політика" пропонує власний підхід до визначення ключових заходів, які сприятимуть подоланню кризових ситуацій. Щодо економічної сфери, це:

1. Дозволити експорт певних видів продукції оборонно-промислового комплексу, що виготовляється в обсягах, що перевищують потреби Сил безпеки та оборони України. Це відкриє можливості для виробників збільшувати обсяги виробництва, впроваджувати технологічні оновлення, створювати нові робочі місця та залучати іноземні інвестиції в перспективні проекти.

2. У тісній координації із бізнесом розробити програми допомоги і підтримки для промисловості. Це комплекс рішень: кредитування зі зниженими ставками, релокація, розширення страхування військових ризиків для підприємств, що працюють у безпосередній близькості до зони бойових дій. Своєчасне та повне відшкодування ПДВ експортерам, не допускати накопичення боргів із повернення ПДВ перед виробниками. Перегляд мобілізаційних планів щодо військовозобов'язаних, задіяних на підприємствах промисловості - кадровий голод загрожує зупинкою виробництв.

3. Впровадити ефективні механізми підтримки аграріїв. Необхідно вирішити питання з доступом до кредитних ресурсів, отриманням грантів та гарантованими виплатами в рамках державних програм. Розробити та реалізувати систему державних гарантій для кредитування агровиробників під заставу зернових або інших сільськогосподарських культур. Забезпечити наявність страхування від воєнних ризиків для агровиробників, зокрема, шляхом компенсації витрат на страхові послуги з боку держави та залучення міжнародних фінансових установ для розширення можливостей перестрахування. Особливу увагу слід приділити малому та середньому бізнесу, який наразі стикається з найбільшими труднощами. Необхідно також розширити економічні резерви в аграрному секторі.

4. Ініціювати державну програму підтримки інфраструктурних проектів для агропромислового комплексу. Внаслідок ворожих атак багато інфраструктурних об'єктів, таких як зерносховища, елеватори, склади продовольства та логістичні центри, зазнали знищення або пошкоджень. Необхідна допомога у відновленні цих об'єктів, щоб уникнути подорожчання логістичних послуг та зростання виробничих витрат, які можуть призвести до підвищення цін на кінцеву продукцію.

5. Пом'якшити адміністративний тягар для фізичних осіб-підприємців. Прискорити процес дерегуляції. Зменшити число адміністративних та податкових перевірок щонайменше до завершення воєнного стану.

6. Зупинити неефективність і корупцію в оборонній сфері. Припинити витрату державних коштів на неефективні і популістичні програми, на кшталт "національного кешбеку". Провести ретельний аудит виконання всіх державних замовлень у сфері оборонно-промислового комплексу, в тому числі робіт із зведення фортифікаційних споруд і укріплень.

7. Забезпечити контроль над державними витратами, державним боргом та стримати зростання дефіциту бюджету. Провести аналіз фінансування всіх державних програм і проектів, які не стосуються оборонної сфери, економічного розвитку та соціальної підтримки населення.

8. Організувати закупівлю та накопичення необхідних обсягів газу та інших енергетичних ресурсів для забезпечення стабільного проходження опалювального сезону 2025-2026 років.

У сфері соціальних відносин:

1. Забезпечити підвищення грошового утримання для рядового, сержантського та офіцерського складу ЗСУ. Своєчасність виплат нашим захисникам при пораненні та матеріальної допомоги сім'ям, що втратили годувальників унаслідок російської агресії. Спростити процедури та зняти всі бюрократичні перепони для отримання відповідних виплат.

2. "Розморозити" розмір мінімальної заробітної плати та пенсій. Під час складання державного бюджету врахувати потребу в підвищенні мінімальної пенсії до двох прожиткових мінімумів. Негайно здійснити перерахунок зарплат для працівників освіти, медицини та культури, щонайменше на рівень інфляції.

3. Ліквідувати режим "спеціальних пенсій" для чиновників. "Заморозити" видатки на утримання Офісу Президента, Кабінету Міністрів та Верховної Ради. Спрямувати кошти на вирішення потреб оборони та підтримку українських родин.

4. Забезпечити своєчасне та повне фінансування програм медичної реабілітації військовослужбовців, що зазнали поранення при виконанні завдань з оборони української держави.

5. Зайнятися розв'язанням проблеми безробіття. Зокрема, провести аналіз державного замовлення на спеціалістів з професійною середньою та вищою освітою. Розширити державні ініціативи щодо перепідготовки та підвищення кваліфікації, особливо для внутрішньо переміщених осіб. Протягом наступного кварталу розробити і розпочати реалізацію комплексного державного плану щодо зайнятості населення.

6. Продовжити дію мораторію на підвищення тарифів на газ та опалення для населення. Провести детальну перевірку економічної обґрунтованості тарифів на комунальні послуги в усіх регіонах України. Розробити та впровадити державну програму для погашення боргів населення за комунальні послуги. Запровадити жорсткі санкції для компаній ЖКГ за нарахування споживачам платежів за ненадані або неякісні послуги. Різко реагувати на спроби стягнення платежів з мешканців під час російської окупації їхніх територій. Забезпечити належне фінансування державної програми субсидій на оплату комунальних послуг, щоб зробити їх доступними для всіх українських сімей, які цього потребують.

Цей список не є остаточним. Це основні етапи, на яких зосередилась би команда "Розумної Політики". На відміну від чинного уряду, у нас є чітка стратегія. Ми відкриті до обміну ідеями та спільної роботи для зміцнення оборонних можливостей і економічної стабільності України.

Читайте також