Аналітичне інтернет-видання

Затверджено закон щодо множинного громадянства в Україні: які наслідки це матиме для жителів окупованих територій та осіб з російським паспортом?

18 червня Верховна Рада України прийняла законопроєкт №11469, що стосується множинного громадянства.

Питання визнання множинного громадянства буде залежати від того, чи країна, громадянин якої бажає отримати українське громадянство, потрапляє до списку, що його формуватиме Кабінет Міністрів. Кабмін матиме право вносити зміни до цього списку на власний розсуд, але законопроєкт не визначає, як часто можуть відбуватися ці зміни.

Порівняльна таблиця законопроєкту №11469 до другого читання складається з 560 сторінок. Профільний комітет двічі розглядав його фінальну версію. Спочатку 21 травня комітет рекомендував прийняти законопроєкт в цілому, але після надходження додаткових пропозицій від народних депутатів та Міністерства національної єдності, 9 червня комітет ще раз відредагував редакцію документа.

Остаточна версія законопроєкту передбачає, що перелік держав, громадяни яких мають право на спрощене отримання громадянства України, буде визначений Кабінетом Міністрів відповідно до затверджених ним правил. При цьому Кабмін враховуватиме різноманітні аспекти під час складання цього списку країн:

Також, у законодавство вводиться нова стаття 5-1, що стосується "Визнання випадків множинного громадянства". Згідно з цією статтею, наявність у українського громадянина громадянства ще однієї країни буде визнано в таких ситуаціях:

Громадянин України, який також має громадянство країни, що згадана в списку Кабінету Міністрів, має право подати заяву про вихід з українського громадянства в іноземній державі, громадянином якої він є, незалежно від того, де він проживає.

Вихід з громадянства України не є обов'язковим для громадянина України, який набув громадянство держави, що належить до списку Кабміну.

Для держслужбовців і суддів введено заборону на наявність множинного громадянства.

Відповідно до законодавства, громадяни України, що володіють паспортом іноземної країни, будуть розглядатися лише як українці в межах території України.

Добровільне отримання громадянства іншої держави, що не входить до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів, призведе до втрати українського громадянства.

Таким чином, згідно з законом, крім добровільного набуття громадянства РФ, є кілька інших підстав для втрати громадянства України.

Перша причина – це добровільне отримання громадянства країни, громадяни якої не мають можливості отримати українське громадянство в спрощеному режимі, якщо на момент отримання громадянства особа з України стала повнолітньою.

Добровільним набуттям вважається ситуація, коли громадянин України подає заяву або прохання про отримання громадянства іншої країни, дотримуючись при цьому норм законодавства цієї держави.

Отримання громадянства Росії на тимчасово окупованих українських територіях не вважається добровільним, навіть якщо для цього необхідно подати заявку чи звернення. Також, якщо українця, незаконно депортованого з окупованої зони, визнають громадянином РФ, це не є легітимним. Виняток складають ті дії, які особа здійснює з метою підтримки війни, публічного схвалення агресії проти України або створення загрози національній безпеці України відповідно до закону "Про національну безпеку України".

Не вважаються добровільним отриманням громадянства ситуації множинного громадянства, описані в пунктах 1-4 частини першої статті 5-1 (одночасне набуття громадянства дитиною при народженні, внаслідок усиновлення, шлюбу тощо).

Ще однією підставою для анулювання українського паспорта є отримання громадянства на основі недостовірної інформації або фальшивих документів.

Наступним аспектом є підтвердження того, що особа проходила військову службу за контрактом у Російській Федерації.

Іншим підґрунтям є набрання чинності обвинувальним вироком суду стосовно осіб, які були засуджені в Україні за злочини проти основ національної безпеки, за формування злочинної організації або її складових, а також за сприяння участі у таких організаціях.

У разі підтвердження участі особи в агресивних діях проти України з боку Російської Федерації, така особа може бути позбавлена українського громадянства.

Законопроєкт передбачає, що закон про множинне громадянство набере чинності через 6 місяців після його публікації.

Протягом вказаного періоду Кабінету Міністрів України було доручено вирішити питання, що стосуються специфіки зайняття певних посад в державних органах та органах місцевого самоврядування громадянами України, які також є громадянами інших країн, зокрема Російської Федерації, з урахуванням ризиків для національної безпеки України.

На даний момент не відомо, які саме держави Кабінет Міністрів планує включити до списку "країн, громадяни яких мають можливість отримати українське громадянство в спрощеному режимі".

Як повідомляла "Судово-юридична газета", у січні 2024 року Володимир Зеленський зареєстрував інший законопроєкт №10425 -- також про множинне громадянство. Перший проєкт 10425, як і нинішній, передбачав упрощену процедуру отримання громадянства для окремих категорій іноземців.

Попередня редакція проєкту 10425 чітко визначала в тексті закону, які саме країни можуть отримати доступ до українського паспорта їхні громадяни. Зокрема, в пункті 7 статті 1 законопроєкту було зазначено, що до таких країн належать Австрія, Бельгія, Болгарія, Великобританія, Греція, Данія, Естонія, Ірландія, Іспанія, Італія, Канада, Кіпр, Норвегія, Латвія, Литва, Люксембург, Мальта, Нідерланди, Німеччина, Польща, Португалія, Румунія, Словаччина, Словенія, США, Угорщина, Фінляндія, Франція, Хорватія, Чехія, Швеція, Швейцарія та Японія.

Правозахисники акцентують увагу на тому, що законодавство України повинно забезпечувати захист для осіб, які опинилися під окупацією, а також для тих, хто був депортований до Росії, незважаючи на те, що вони могли бути змушені отримати громадянство держави-агресора.

Правозахисники підкреслили, що українська влада послідовно не визнає громадянство Російської Федерації, отримане на територіях, що перебувають під окупацією. Міжнародна спільнота також не визнає документи, видані в умовах окупації, включаючи паспорти, які підтверджують російське громадянство. Масштабне нав'язування російського громадянства в цих регіонах є серйозним порушенням міжнародного права і відповідно до українського законодавства кваліфікується як воєнний злочин.

"Ми впевнені, що отримання громадянства на ТОТ України не є добровільним за замовчуванням і не повинно призводити до втрати громадянства України". Вони підкреслюють, що державна політика повинна бути послідовною: "якщо ми вважаємо ТОТ -- українськими, а людей, які там залишаються, -- громадянами України, ми не можемо одночасно посилати сигнали про готовність відмовитися від них, покарати чи позбавити громадянства", -- йдеться в спільній заяві ряду українських правозахисних організацій (ОО "Донбас СОС", БФ "Стабілізейшен суппорт сервісез", БФ "Схід SOS", Кримська правозахисна група, громадський холдинг "ГРУПА ВПЛИВУ", БФ "Право на захист", ОО "КРИМСОС", Центр прав людини ZMINA).

Зокрема, вони прогнозують, що закон буде застосовуватись до сотень тисяч людей, які продовжують працювати в окупаційних органах або забезпечують життєдіяльність в окупованих районах.

Центр прав людини ZMINA попереджає, що в законопроєкті є положення, яке дозволяє позбавляти громадянства осіб, засуджених за злочини проти національної безпеки, що може стати покаранням за кримінальні справи, хоча це суперечить чинному Кримінальному кодексу України.

Крім того, правозахисників хвилює, що під "колабораційну діяльність" можуть потрапити не лише ті, хто реально завдавав шкоди національній безпеці, а й ті, хто продовжував працювати в соціальних чи комунальних службах, допомагаючи людям виживати в окупованих територіях.

Уповноважений з захисту державної мови Тарас Кремінь заявляє, що закон про множинне громадянство гарантує рівні мовні умови для всіх громадян.

"Верховна Рада України 243 голосами народних депутатів України прийняла законопроєкт про множинне громадянство, врахувавши ключові пропозиції уповноваженого з захисту державної мови Тараса Креміня. Це дозволило усунути низку ризиків, які могли загрожувати повноцінному функціонуванню української мови як державної та обмежити права громадян України. Зокрема, на етапі розгляду законопроєкту Тарас Кремінь направив у профільний комітет Верховної Ради розгорнуті зауваження. Вони стосувалися неприпустимості пропозицій надати іноземцям громадянство України в спрощеному порядку -- без попередньої здачі екзаменів на знання державної мови, Конституції та історії України", -- йдеться в повідомленні Секретаріату мовного омбудсмена.

Внаслідок цього було встановлено вимогу знання державної мови на рівні не нижче В1 для всіх бажаючих отримати громадянство України.

Однак іноземці, які зробили значний внесок в розвиток України (зокрема, контрактні військовослужбовці), мають можливість отримати громадянство без необхідності проходження мовного іспиту, проте повинні скласти його впродовж визначеного терміну.

Згідно з інформацією, на територіях України, які тимчасово знаходяться під окупацією, місцевим жителям загрожують виселенням у випадку, якщо вони відмовляться прийняти російське громадянство. Раніше окупаційна адміністрація заборонила продавати життєво необхідні медикаменти особам, які не мають паспорта Росії.

Читайте також