Експерт про Defence City: хороший початок, але необхідні додаткові механізми підтримки для життєво важливих підприємств | УНН

Запуск Defence City є позитивним кроком для ОПК України, але експерт Ігор Жданов наголошує на потребі окремих механізмів підтримки для підприємств, що виготовляють критично важливі деталі, але не відповідають формальним критеріям. Він закликає переглянути статус авіаційних підприємств та врахувати реалії війни.
Запуск Defence City в Україні обіцяє стати важливим кроком у розвитку оборонно-промислового сектору. Однак деякі компанії, які відіграють ключову роль у забезпеченні обороноздатності нації, можуть залишитися поза цією ініціативою. Для них необхідно розробити окремі механізми підтримки з боку держави. Про це в ексклюзивному інтерв'ю для УНН повідомив Ігор Жданов, керівник проєкту "Інформаційна оборона" Фонду "Відкрита політика".
Треба вітати ухвалення законів про створення Defence City, адже це позитивний крок для оборонно-промислового комплексу та підприємств, що виробляють продукцію оборонного призначення. До резидентів також увійдуть компанії, дотичні до літакобудування, які постачають комплектуючі для літаків. Для них встановлено частку оборонного доходу на рівні 50%. Усе це - правильні рішення
Водночас експерт звернув увагу, що існує категорія підприємств, які можуть не досягати 50% чи 70% оборонного доходу, але при цьому виготовляють критично важливі деталі й вузли для українського ОПК.
Навіть маленька деталь може стати незамінною складовою літаків, дронів, ракет тощо. Принципово, щоб формальний підхід не обмежив права таких виробників і щоб у Міністерства оборони України, яке відповідатиме за реєстр резидентів Defence City, не виникало поділу на "своїх і чужих", тим паче за політичною ознакою. Це має вирішальне значення
Крім того, він наголосив, що чимало компаній роблять внесок у забезпечення обороноздатності країни, працюючи на перетині авіації, виробництва дронів та інших суміжних технологій, однак формально залишаються цивільними підприємствами без державної підтримки.
Чи є це вірним? На мою думку, - ні. Необхідно знайти способи, які надавали б цим виробникам статусу, критично важливого для оборонної галузі, щоб вони могли отримувати відповідні привілеї.
Щодо підтримки авіаційних підприємств, які до 2025 року отримували пільги та преференції відповідно до Закону "Про розвиток літакобудівної промисловості" і були визнані Кабінетом Міністрів критично важливими для економіки та обороноздатності, Ігор Жданов наголосив на необхідності перегляду цієї ситуації та її належного вирішення. Він підкреслив, що важливим є не лише фінансовий баланс між сплаченими податками та наданими пільгами, але й врахування сучасних реалій, в яких перебуває Україна.
Звісно, потрібно вести підрахунки та відзначати ті випадки, коли надані пільги повертаються сторицею до державного бюджету. Але насамперед важлива обороноздатність країни. Адже якщо ми програємо цю війну, то вже нічого буде рахувати - не буде ні бюджету, ні країни, ні держави
Голова Профспілки працівників авіабудування та машинобудування України Ярема Жугаєвич в інтерв'ю УНН підкреслив, що авіація та авіабудування мають вирішальне значення для зміцнення обороноздатності країни, оскільки українські підприємства можуть забезпечити армію якісною, сертифікованою та конкурентоспроможною технікою.
Цю ідею підкреслив командувач армійської авіації Збройних сил України, полковник Павло Бардаков. Він зазначив, що наразі Україна не може повністю відмовитися від радянської техніки. Проте для її ефективного використання необхідно забезпечити відповідне технічне обслуговування, модернізацію та підтримання в бойовій готовності.
Віктор, голова Аерокосмічної асоціації України, представив низку ефективних заходів для підтримки та розвитку галузі. Серед них – відновлення податкових пільг принаймні до 2035 року, розширення обсягів державних замовлень, збільшення фінансування науково-дослідних та проектних робіт, а також інтеграція українського літакобудування в європейські та світові програми створення сучасної авіаційної техніки.