Аналітичне інтернет-видання

Словаччина вирішила скасувати безкоштовний квиток та впровадити розширену систему самообслуговування у поїздах - noviny.sme.sk.

Пропонуємо вам ідею для нової теми, можливість написати статтю в блог або зв'язатися з нашою редакцією за адресою: ukraine(собака)spectator.sk.

Приєднуйтесь до нас у соціальних мережах: Facebook | Instagram | Telegram

Починаючи з 1 серпня 2025 року, пасажири, що мають право на безкоштовний проїзд, можуть забути про необхідність отримання так званого нульового квитка перед посадкою на поїзд. Тепер їм достатньо мати при собі дійсне посвідчення, яке підтверджує право на 100% знижку на проїзд. Це нововведення має на меті спростити бюрократичні процедури та зробити громадський транспорт більш доступним для всіх.

Про нововведення повідомила державна залізнична компанія Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Тепер для подорожі достатньо мати при собі дійсну знижкову картку ZSSK, що дозволить уникнути черг за паперовими квитками, навіть якщо подорож безкоштовна.

Спочатку ця політика була розроблена виключно для пенсіонерів, але згодом її було розширено на інші категорії пасажирів, включаючи студентів, школярів, дітей до 16 років та пенсіонерів до 62 років. Ці зміни стосуються регіональних потягів, що належать до категорій Os, REX та Zr, проте не поширюються на поїзди далекого сполучення, такі як Express (Ex), Rapid (R) або EuroCity (EC), де все ще необхідно заздалегідь отримувати квиток за нульовим тарифом.

У ZSSK пояснюють, що нові правила допоможуть зекономити час, зменшити навантаження на працівників вокзалів і зробити поїздки простішими.

"Йдеться про усунення зайвих кроків для тих, хто часто з нами їздить і користується пільгами", -- зазначили в компанії.

У вересні 2025 року компанія ZSSK має намір ввести в експлуатацію електронну дисконтну картку в додатку IDeme vlakom. Ця картка буде оснащена QR-кодом, який зможуть зчитувати контролери. Пластикова версія картки залишиться в обігу. В компанії зазначають, що цей новий формат є більш зручним та екологічним, ніж традиційний підхід з відвідуванням каси.

Ці перетворення є складовою частиною масштабної реформи словацьких регіональних залізниць. В рамках цієї ініціативи планується також розширення системи самообслуговування SVS, яка вже впроваджена на 19 маршрутах. У таких поїздах немає кондукторів, і всі пасажири зобов'язані мати квиток до моменту посадки. Аналогічні системи функціонують в Австрії, Німеччині, Чехії та Швейцарії.

Для тих, хто має право на безкоштовний проїзд, ситуація залишиться незмінною – картки ZSSK залишаються достатнім доказом того, що особа може подорожувати без квитка. Це правило тепер охоплює всі відповідні регіональні маршрути.

Генеральний директор ZSSK Петер Гелекса підкреслив, що нововведення є важливим кроком у напрямку до зрозумілих та прозорих правил, які будуть однаковими для всіх, подібно до більшості сучасних європейських транспортних систем. Він зазначив, що це не є тимчасовим експериментом, а складовою частиною тривалої трансформації, метою якої є поліпшення зручності подорожей.

З серпня SVS розширить свою діяльність, запустивши нові напрямки:

На цих лініях квитки потрібно буде купувати заздалегідь -- через мобільний застосунок, SMS або у касі. Контроль здійснюватимуть інспектори, спеціально підготовлені до роботи на таких маршрутах. Якщо пасажир не матиме квитка, доведеться заплатити штраф: 40 євро на місці або 70 -- якщо оплатити пізніше, плюс вартість самої поїздки.

Впровадження нової системи стало можливим завдяки сучасним електричним і дизельним потягам, які здатні функціонувати без участі кондукторів. Проте на більш складних маршрутах, де це вважається доцільним, персонал залишиться на місці для забезпечення комфорту пасажирів.

Перехід до автоматизації матиме великий вплив на діяльність співробітників: деяким кондукторів буде запропоновано перейти на інші маршрути, або ж їх перенавчатимуть на посади контролерів. Хоча деякі позиції можуть зникнути, в ZSSK запевняють, що підтримають усіх, кого це торкнеться, зокрема через співпрацю з організаціями, що допомагають у пошуку нової роботи.

ZSSK працює над створенням мобільного застосунку для реєстрації подорожей, який нагадує рішення, що використовується в Берліні та Цюриху. Цей додаток надасть можливість пасажирам швидко зареєструвати свою поїздку одним дотиком, в той час як система самостійно підбиратиме найкращий тариф, без необхідності в традиційних квитках.

"Як у Братиславі жоден пасажир не заходить у трамвай без квитка, так і в поїздах повинні дотримуватись аналогічних норм. Чіткі правила є запорукою чесного та надійного перевезення", -- зазначив заступник голови компанії Мартін Багурінскі.

Продаж електронних квитків у Словаччині зріс у рази. Якщо у 2020 році їх купували менше як 5% пасажирів, то у 2025-му -- вже понад 56%. З них понад 40% -- через мобільний застосунок.

Збільшилася і кількість місць для пасажирів із безплатним проїздом -- особливо на маршруті Кошиці-Жиліна-Братислава. Завдяки додатковим експресам там з'явилося на 30% більше місць для тих, хто має право їхати безоплатно.

Читайте також