"Тікток" перетворився на основний майданчик для тих, хто бажає висвітлювати реалії війни в Україні, згідно зі звітом УІМК.
Українські тіктокери використовують платфому, щоб опонувати російським, для донесення правди про масовані обстріли та благодійних зборів.
Аудиторія "ТікТок" в Україні демонструє вражаюче зростання. Російські діячі почали активно використовувати цю платформу для своїх інформаційних атак, що підтверджують розслідування міжнародних медіа. Водночас українські користувачі "ТікТок" почали активно протистояти російським наративам. Ці тенденції були обговорені на симпозіумі "Від розваг до політики: Перетворення ТікТок в епоху пропаганди та дезінформації", який організував "Український інститут медіа та комунікації".
Аудиторія "Тіктоку" в Україні стрімко зростає. Згідно з даними щорічного дослідження USAID-Internews про медіаспоживання, у 2023 році платформу використовували 18% українців, а в 2024 році цей показник вже досяг 27%. Цікаво, що "Тікток" привертає увагу не лише молоді, як зазвичай вважалося, а й людей середнього віку, серед яких є й військові. Хоча ми вже кілька років аналізуємо виклики, пов'язані з "Телеграмом", не менш важливо звертати увагу й на "Тікток". Особливо з огляду на те, що Росія почала використовувати цю платформу для своїх інформаційних кампаній, — зауважила виконавча директорка Українського інституту медіа та комунікації Діана Дуцик.
Під час презентації спільного аналітичного звіту "Російська дезінформація у TikTok через призму західних дослідників та аналітичних центрів" медіадослідниця Анастасія Сичова підкреслила, що на сьогоднішній день немає ґрунтовних наукових робіт, які б детально аналізували російську дезінформацію в TikTok у контексті конфлікту між Росією та Україною. На даний момент можна покладатися на медіа-розслідування таких організацій, як Reuters, BBC та MediaMatters, які демонструють, як Росія спотворює інформацію про війну в Україні на платформі TikTok.
Вона додала, що серед головних трендів розвитку соцмережі: зростання рівня політизації "Тіктоку", коли політики йдуть у першу чергу до молодіжної аудиторії, та використання його як простора активізації руху опору.
Анастасія Сичова зазначила, що результати дослідження показали, що максимальна анонімність, яка не вимагає автентифікації авторів контенту в TikTok, а також можливість швидко охопити широку аудиторію через рекомендації відео, разом із автоматизацією платформи, сприяють поляризації суспільства з соціальних, політичних та інших питань.
презентація доповіді "Дезінформація з Росії у TikTok: аналіз західних дослідників та аналітичних організацій"
Дослідниця медіа підкреслила, що "Тікток" перетворився на основну платформу для тих, хто бажає висвітлити реалії війни в Україні. Це стало можливим завдяки формату коротких відео, які швидко завантажуються та розповсюджуються.
"Інфлюенсери відіграють важливу роль у нашій країні. Українські тіктокери активно використовують цю платформу, щоб протистояти російським колегам, поширюючи правдиву інформацію про масовані обстріли та організовуючи благодійні збори. Навіть виникла нова категорія — інфлюенсери війни. Це унікальна група людей, яка займає простір між громадянською журналістикою, виступаючи добровільними свідками та авторами контенту", — поділилася Анастасія Сичова.
Вона зазначила, що відповідно до аналізу американських вчених, українські користувачі TikTok скористалися цією платформою для того, щоб:
Як зазначила Анастасія, всі фахівці, які досліджують різні аспекти "Тіктоку", вважають, що правила, встановлені платформою, на практиці не є надто ефективними. Вкрай важливо, щоб ця соціальна мережа не допускала поширення радикалізованих повідомлень, які можуть розколювати суспільство. Крім того, вона повинна співпрацювати з місцевими організаціями, які займаються боротьбою з дезінформацією, а також сприяти розвитку критичного мислення у своїх користувачів.
презентація доповіді "Дезінформація з Росії у TikTok: аналіз західних дослідників та аналітичних організацій"
"Платформи мають хоча б показово боротися з дезінформацією, аби зберегти репутацію. Це стосується й "Тіктоку": навесні цього року платформа ухвалила політику, згідно з якою відео від контрольованих державою ЗМІ не мають потрапляти в рекомендації за межами країни їхнього походження. Тобто відео від пропагандистських російських медіа не побачать за кордоном", -- зазначила у своєму виступі керівниця напряму досліджень дезінформації в OpenMinds Юлія Дукач.
За словами представників медіа Texty.org, вони вирішили перевірити, чи дійсно реалізується зазначена політика "Тіктоку". "Ми проаналізували кількість переглядів кожного відео на каналі "РИА Новости". Помітно, що після 18 квітня 2024 року — дати введення нових обмежень в Україні — аудиторія значно зменшилася. Це свідчить про те, що відео "РИА Новости" більше не досягають українських глядачів, оскільки не потрапляють у рекомендації та результати пошуку".
Проте, як зауважила Юлія Дукач, на відміну від того ж "Телеграма", де просто можна вивантажити потрібні дані, з "Тіктоком" дослідникам працювати набагато важче. "Алгоритми платформи досліджувати складно. Треба або реєструвати багато нових акаунтів умовних 13-річних підліток, аби побачити, що нам рекомендуватиме соцмережа (і сподіватися, що вона повірить в нашу "легенду"). Або потрібно вивантажувати максимальну кількість контенту за певним хештегом", -- розповіла дослідниця.
Вона зазначила, що "ТікТок" неусвідомлено може спонукати блогерів, які створюють нейтральний контент, наприклад, про риболовлю, зосереджуватися на більш популярних темах, таких як ТЦК, оскільки платформа забезпечує значно більшу кількість переглядів для таких запитів. Це може стати можливістю для недобросовісних творців контенту.