Аналітичне інтернет-видання

Верховний суд Сполучених Штатів дав зелене світло виробникам пального на подачу позовів проти Каліфорнії з приводу електромобільної політики.

Суд встановив, що екологічна політика штату може призвести до фінансових втрат для паливного сектора.

Верховний суд Сполучених Штатів прийняв рішення, що дозволяє розглядати позов нафтогазової компанії проти мандату щодо електромобілів у Каліфорнії. Хоча це не вирішує основну справу, але відкриває можливість для подальшого оскарження права штату встановлювати власні екологічні норми для транспорту. Інформацію про це надає Courthouse News.

Що відбулося?

У своєму рішенні суд надав можливість виробникам пального, зокрема компанії Diamond Alternative Energy, оскаржити відновлений дозвіл федерального уряду, що дозволяє Каліфорнії встановлювати власні норми щодо шкідливих викидів та сприяти розвитку електромобілів. Верховний суд визнав, що нові каліфорнійські правила можуть призвести до економічних втрат для паливного сектора, що надає йому право на подачу позову.

Суддя Бретт Кавано підкреслив: "Держава не має права впроваджувати суворе та правово сумнівне регулювання для певної сфери, а потім уникати судових розглядів, заявляючи, що постраждалі є лише сторонніми спостерігачами".

Судове обговорення

Суддя Кетанджі Браун Джексон висловила свою рішучу незгоду, підкресливши, що судова система застосовує різні критерії для оцінки "процесуальної спроможності" в залежності від статусу позивача.

"Це рішення тільки посилює переконання, що фінансово забезпечені учасники мають значно простіший шлях до справедливості, ніж прості люди," — зазначила Джексон.

Вона зазначила, що раніше суд відмовляв у подібних позовах, що стосувалися питань громадянських прав, навіть коли були наявні серйозні підстави, такі як дискримінація у житлі, расова нерівність або масове спостереження.

Обставини справи

У 2012 році Каліфорнія отримала дозвіл від Агентства з охорони довкілля (EPA) на впровадження власної програми Advanced Clean Cars, яка обмежує викиди CO₂ і стимулює виробництво електромобілів.

У 2022 році паливний сектор ініціював судовий процес, проте окружний суд у Вашингтоні вирішив його відхилити через недостатність доказів, які б підтверджували, що каліфорнійське регулювання безпосередньо заважає веденню бізнесу. Верховний суд не поділяє такої думки.

Суддя Кавано підкреслив: "Якщо скорочення продажу пального внаслідок політики Каліфорнії призводить до фінансових втрат, це є достатньою підставою для подання позову. Навіть один зайвий долар прибутку, який компанії могли б отримати, вже є юридично значущою компенсацією".

Які наступні кроки?

Справу буде передано до суду нижчої інстанції для розгляду по суті. Але паралельно в Конгресі вже ухвалили рішення, яке блокує дозвіл Каліфорнії -- і тепер штат оскаржує це в окремій справі.

Отже, майбутнє електромобільної політики в Каліфорнії залишається під питанням як з юридичної, так і з політичної точки зору.

Читайте також