Аналітичне інтернет-видання

Виступ міністра економічного розвитку і торгівлі України Петра Порошенка в ефірі програми «Свобода слова з Андрієм Куликовим», телеканал ICTV, 26.03.2012

konstytutsiya-ukrayiny-e1561708787475-1

Ведучий програми Андрій Куликов, перед тим як запросити до мікрофону Міністра економічного розвитку і торгівлі України Петра Порошенка, повідомив результати відповідей глядачів студії «Свободи слова» на запитання: чи сприятиме покращенню економічної ситуації призначення Петра Порошенка на посаду міністра?
44% глядачів у студії вважають, що  призначення Петра Порошенка на посаду міністра сприятиме покращенню економічної ситуації в Україні; 56% вважають, що ні.
Далі ведучий привітав Петра Порошенка з призначенням „на відповідальну урядову посаду” і передав думку деяких  експертів про те, що Петро Олексійович погодився „на це призначення з метою захистити свій бізнес політичним дахом”. „Наскільки це справедливо?”, - запитав А.Куликов.

Порошенко: Добрий вечір, шановні телеглядачі. Добрий вечір, шановна студіє. Я дам, на мою думку, достатньо несподівану відповідь. Це правда. І я пішов на посаду міністра економічного розвитку і торгівлі для того, щоб захистити бізнес, для того, щоб захистити українську економіку. Я вважаю, що український бізнес…

Куликов: Себто, із мого запитання ви випускаєте слово «свій»?

Порошенко: Так, звичайно. Бо я переконаний в тому, що українська економіка і український бізнес саме зараз потребує захисту. Якщо ви спитаєте людей про те, які найбільші загрози вони сьогодні відчувають, серед перших п'яти загроз обов'язково буде падіння виробництва, обов'язково буде загроза втрати робочого місця, обов'язково буде невпевненість в завтрашньому дні, обов'язково будуть ризики щодо національної валюти. І я переконаний, що професійна діяльність на цій посаді дасть можливість цим людям відчувати себе набагато впевненіше. І я хотів подякувати всім, хто підтримав моє рішення щодо того, щоби піти і працювати для того, щоби захистити економіку України від ризиків.

Куликов: Ну, підтримали, може, і більше, а може, і менше – це 44%, які вважають, що ваше призначення сприятиме покращенню економічної ситуації.

Порошенко: Дуже дякую, Андрію. Але я хотів би звернутися до всіх 56-ти відсотків, які вважають, що нічого не вийде. Бо це для мене є надзвичайно сильною мотивацією, щоби своєю працею, своєю роботою переконати і довести вам, що навіть одна людина здатна робити величезні кроки, величезну роботу для того, щоби кожен з вас мав можливість відчути, що внаслідок цієї роботи українська економіка стала краще, стала прозорішою, стала менш корумпованою.

Куликов: І ви вже оприлюднили список пропозицій щодо реформування економіки чи ви справді вірите, що проголошувана вами прозора економіка здатна протистояти системній тіньовій? Адже досі ця системна тіньова непереможна.

Порошенко: Я переконаний, що тіньова і корумпована економіка не здатна виконати своїх функцій і не здатна протистояти загрозам, які сьогодні стоять перед економікою України. Україна сьогодні опинилася в такій ситуації, коли всі розуміють можливі виклики, ризики і небезпеки у разі, якщо далі нічого не робити.
І, повірте мені, для мене це було надзвичайно важке рішення. І кожен з вас, хто мав можливість зі мною спілкуватися, мав можливість в цьому неодноразово переконатися.
Але я прослідкував тези, якими зі шпальт засобів масової інформації характеризувалося і зараз характеризується положення в Україні. І якщо ви почитаєте і побачите, що переговори з Міжнародним валютним фондом зайшли в глухий кут і це є серйозною ознакою погіршення інвестиційного клімату в Україні, що переговори з доступу українських виробників на ринки Західної Європи, в зв'язку з відомими подіями, призупинені і відкладені на невизначений термін, що зростання валового внутрішнього продукту в країні починаючи з грудня значно уповільнилося разом зі зростанням промислового виробництва, що сільське господарство внаслідок відповідних погодних умов втратило 20% врожаю озимини (і на сьогоднішній день ризики, які є в продовольчій частині, є значні), що на сьогоднішній день такі галузі, як будівництво, і такі галузі, як транспорт, демонструють падіння – тобто, від'ємне зростання. І цей список можна продовжувати дуже-дуже довго. Це характеризує поточну ситуацію як таку, яка знаходиться під дуже серйозними загрозами.
А поєднання цих факторів з цінами на основні продукти українського експорту, які останні півроку падають, – і ціни, і обсяги їх споживання в світі, бо основні наші торговельні партнери мають сьогодні дуже глибоку кризу, – це створює дуже серйозні підстави для того, щоб все суспільство, всі політики, всі урядовці зрозуміли небезпеку і змогли нарешті демонструвати ефективність кроків і дій, в тому числі, і в підтримці моїх ініціатив.

Куликов: Список проблем величезний. Ви самі кажете, можна продовжувати. Роботи попереду багато. Але от одночасно з новиною про ваше призначення приходить новина про те, що ви маєте намір балотуватися в мажоритарному окрузі десь на Вінниччині. Чи це означає, що ви за кілька місяців, що залишились до передвиборчої кампанії збираєтесь вирішити всі проблеми з покращення економіки?

Порошенко: Не в моїх правилах сперечатися з журналістами. Але я хотів уточнити, що новина про те, що я збираюся іти на вибори до Верховної Ради, з'явилася набагато раніше факту, коли я отримав пропозицію зайняти посаду міністра економіки. І я пообіцяв вінничанам, якщо вони висловлять мені довіру, що для мене буде великою честю представляти їх в парламенті.
Я, зазвичай, завжди дотримуюсь свого слова. Я не збираюся відмовитись від цього слова і в цей раз. І я думаю, що це буде дуже важливий іспит – іспит, коли ти проходиш через вибори і ти розумієш, чи сприймає суспільство, люди, виборці ті кроки, ту роботу, яку ти плануєш провести. І я не бачу абсолютно нічого поганого, якби всі робили таким чином для того, щоб народ мав можливість давати оцінки, чи подобається їм робота того чи іншого політика, менеджера, урядовця, чи ні.

Далі питання щодо інфляції в Україні, боротьби з власниками монополій задав Борис Кушнірук.

Порошенко: Дуже дякую, Борисе. Насправді, я не класик марксизму-ленінізму, щоб цитувати дванадцять квітневих тезисів, але я переконаний в тому, що теза боротьби з інфляцією присутня. І причини інфляції різноманітні. В тому числі, ви абсолютно праві, що монополізм є сьогодні одним із тих ризиків, однією з тих загроз.
Відсутність конкурентної економіки є той фактор, що робить економіку України непрозорою, неринковою. І абсолютно зрозуміло, що в числі перших пріоритетів – боротьба з інфляцією.
Але я не згоден з тим, що економіка України є тотально монополізованою. Бо якщо ви подивитесь на сьогоднішній день поточний стан, то… Порівняйте ціни на цукор. Минулого року цукор коштував 10 гривень. Сьогодні оптові виробники цукру продають цукор по 5,10 – в два рази дешевше. Ознакою чого це є? Ознакою перевиробництва і ознакою того, що ринок не монополізований.
Сьогодні головне досягнення, скажімо, низьких показників інфляції, які зараз декларуються, насправді не в тому, що ціни не зростають – бо всі, хто сидять в цьому залі, можуть переконатися в тому, що ціни абсолютної більшості продуктів українського споживання зростають. Але падіння цих цін робить „середню температуру по палаті” такою, що дозволяє показувати в перші місяці низькі показники інфляції.
Я запевняю вас, що Україна сьогодні – особливо, при тому, що планується робити певні соціальні виплати, – потребує абсолютно чіткої, абсолютно професійної антиінфляційної політики, яка буде продемонстрована як Національним банком через грошово-кредитні інструменти, через монетарні інструменти, так і Урядом щодо створення антимонопольних кроків щодо прозорості принципів формування цін і щодо усунення корупції від підприємств, які працюють в галузі споживчих товарів. І я переконаний в тому, що на сьогоднішній день тут є багато завдань, багато напрямків реформ, які сьогодні треба здійснювати.

Куликов: Андрій Сенченко, народний депутат, фракція «БЮТ-Батьківщина».

Сенченко: Уважаемый Петр Алексеевич, распространена информация о том, что когда вы беседовали с Президентом В.Януковичем, то ставили вопрос об освобождении политзаключенных. Хочется узнать, что вам ответил Янукович .... И второй вопрос: вы длительное время возглавляли Совет Национального банка. Скажите, почему вы считаете, что если не было возможности, – а я понимаю, что её не было, – эффективно влиять, будучи главой Совета Национального банка, на политику Национального банка, и минимизировать те отрицательные последствия не без спорных решений, которые принимались, а сейчас, на посту министра экономики, будет такая возможность? Спасибо.

Порошенко: Дякую, пане Андрію, за запитання. На перший погляд здається, що питання, яке ви задали, не має жодного відношення до компетенції міністра економіки. Але звичайно, що воно має відношення до позиції громадянина. Я її висловлював неодноразово – в тому числі, і в цій студії. Моя позиція полягала в тому, що кожен громадянин України повинен мати право на чесний і справедливий суд і на публічний захист своєї позиції. Я неодноразово стверджував, що Юлія Володимирівна Тимошенко і Юрій Віталійович Луценко цього права, внаслідок таких судових засідань, були позбавлені. І це підірвало довіру і до рішень, і до суду. Моя позиція зараз не змінилася. І звичайно, що питання демократії, європейських цінностей звучали в тому числі і під час розмови. Я не маю намірів передавати зміст цих розмов, але я сказав те, що я сказав.
І щодо запитання про міністра економіки і голову Ради Національного банку. Я хотів би нас всіх повернути в дев'ятий рік. В лютому-місяці дев'ятого року я на прес-конференції вийшов і сказав, що я гарантую те, що ми зможемо забезпечити стабільність національної грошової одиниці на рівні восьми гривень за долар. Тоді я був просто підданий сарказму, і ніхто в це не вірив. Пройшло три роки, і Національний банк України продемонстрував, що ми маємо достатньо ресурсів для того, щоби забезпечити стабільність національної грошової одиниці.
Але я думаю, що на сьогоднішній день для розвитку економіки України цього замало, бо нестабільністю грошової одиниці тільки визначається позиція добробуту, визначається позиція впевненості в завтрашньому дні, визначається позиція переконаності, що діти… випускники шкіл, університетів будуть мати перше робоче місце, що бізнес України буде позбавлений корупційного тиску і грабіжницьких корупційних податків, що для українського виробника будуть відкриті зовнішні ринки, що українська влада зможе продемонструвати політичну підтримку при виході українських виробників на нові ринки, і що цей підхід буде абсолютно професійний. Не можна цього зробити з позиції голови Ради Національного банку – де-факто дорадчого органу. І я вважаю, що це надзвичайно відповідальний „challenge”, виклик.

Андрій Блінов: Добрий вечір. Серед ваших дванадцяти пунктів набуття економічної прозорості написано про відкриту публікацію статистичних показників економічного розвитку і їхню відповідність європейським стандартам. Я не буду питати, чим вам зашкодив Держстат, але, будь ласка, поясніть мені і широкій аудиторії все ж таки, хто закрив дані, і, власне, про які економічні дані йде мова. Що є таким великим секретом, який ви хочете відкрити суспільству?

Порошенко: Ви абсолютно праві. Я дуже дякую вам за запитання. Немає жодних великих секретів. Навпаки, закриттям будь-яких даних, які хоче знати журналіст, експерт створює велику недовіру.
І коли… Ви пам'ятаєте, що одного часу перейшли на зміну періодичності публікації показників інфляції, показників валового внутрішнього продукту… На мою думку, нам нема чого боятися і нема чого ховати. І якщо ти чесно демонструєш суспільству, експертному середовищу, журналістам статистичні дані і план дій, який виходить з тих або переваг, або загроз, які випливають з цих даних – в тому числі, ті ж самі показники інфляції, – то це буде викликати більше довіри людей, ніж закриття даних і підозри в тому, що від цих людей щось ховають. Якщо ти хочеш вести публічний прямий і чесний діалог з суспільством, ключова умова проведення успішних реформ – це довіра, довіра цих людей. Хочеш, щоб тобі вірили – будь чесним з людьми.
Я хочу співпрацювати з журналістами, я хочу співпрацювати з експертами. Це була вимога журналістського середовища для того, щоби визначити або узгодити перелік статистичної інформації, яка оприлюднюється, і це був крок назустріч журналістам.
На сьогоднішній день, ми маємо в своєму розпорядженні, наприклад, декадні показники інфляції. Росія публікує щотижневі показники інфляції. Якщо журналістів будуть цікавити ці показники, я не бачу, чого там ховатися.
Сьогодні публікація ВВП відбувається щоквартально, а не кожного місяця, як раніше. Так, раніше ці показники були менш точні, так, вони потім уточнювалися… Але якщо журналісти вимагають того, щоб вони мали доступ до цієї інформації, це їх право. І я хотів продемонструвати, що я це право поважаю.

Олександр Голуб: Петр Алексеевич, вы конечно не классик марксизма-ленинизма, но двенадцать тезисов почти апрельских прозвучали. Вы знаете, я внимательно ознакомился, и каждый из них действительно имеет право на жизнь… Но, что интересно, практически все эти позиции декларировали ваши предшественники на этом посту. И результат, как мы видим, достаточно печальный – по крайней мере, нерадостный. Вот, есть ли у вас какое-то принципиально другое отличие в подходе к решению этих проблем? И если оно есть, то какое?

Порошенко: Я абсолютно погоджуюсь з вами… Я абсолютно погоджуюсь з тим, що зараз сказав мій колега, – що спроб продемонструвати і провести реформи у нас було дуже багато.
І я дам абсолютно чітку відповідь, чим я відрізняюсь. Я переконаний в тому, що коли бюрократи, чиновники намагаються проводити реформи, ці реформи приречені. Бо система не здатна реформувати сама себе.
Я можу вам і аудиторії пообіцяти: я ніколи не стану бюрократом, я ніколи не стану чиновником. Я – людина, яка стверджувала про те, що, на жаль, в Україні термін бюрократ або чиновник майже стовідсотково означає участь у корупційних схемах. І я переконаний в тому, що людина – нехай навіть на посаді міністра – вона повинна продемонструвати ефективне проведення реформ не з чиновницьких позицій.
Сподіваюсь, що я буду першим.

Куликов: А ви переконані в тому, що система вас не відторгне в такому разі?

Порошенко: Я не збираюсь питати систему. Я всім своїм життям продемонстрував, що я людина, яка виводила з кризи величезну кількість підприємств, галузей, створював особисто десятки тисяч нових робочих місць, і здатен продемонструвати абсолютно інші підходи в проведенні реформ.
І друга головна відповідальність – в Україні дуже багато разів реформи починалися… але ніколи не закінчувалися. От, моя відмінність, – що я збираюся завершити задекларовані реформи і представити, щоби люди дали цьому оцінку.

Віталій Кулик: Петро Олексійовичу, я дійсно ознайомився з цими дванадцятьма тезисами. І більшість з них перегукуються з тою стратегією, яку нещодавно підписав Президент України, про підтримку державної політики і розвитку громадянського суспільства. От… В першу чергу, пов'язано це із громадською експертизою, із пошуком діалогу, нових майданчиків діалогу влади і суспільства. У вас є позиція по державним закупівлям і прозорості фінансової звітності державних компаній. Це означає, що ви готові піти на розвиток ідей громадської експертизи державних компаній, їхньої фінансової звітності – це прозорість фінансової звітності добувних компаній – в тому числі, НАК «Нафтогазу»… Скажімо так, не формальна звітність, а справжній аудит і громадянська експертиза.

Порошенко: Коли ми говоримо про те, що ми зробимо все, що в наших силах, для того, щоб продемонструвати ефективність відкритої економіки, це означає, наприклад, що на сьогоднішній день, в умовах корпоративної етики в Україні, достатньо розповсюдженим є принцип електронних торгів. Неефективно, коли власник або акціонер контролює менеджера, яким чином і за якими цінами він купує скріпки, папір, пальне або сировину. Ти маєш забезпечити абсолютно прозорий механізм відкритого вільного доступу до участі в цих процедурах необмеженої кількості учасників.
І, на жаль, закриті тендерні процедури не лише не відкривають це, а напряму спотворюють цю ідею, створюючи абсолютно корупційні механізми. І в межах можливостей, які будуть в Міністерстві економіки, я готовий продемонструвати або на рівні закупівель державного резерву, або на рівень закупівлі державних підприємств, які знаходяться в сфері компетенції міністра економіки пілотний експериментальний проект, який доведе ефективність прозорої системи електронних торгів.
І в якості гарантів того, що ця система відбувається прозоро, ми намагаємося залучити до цього дві частини суспільства. Перша – для експертного середовища – це відому аудиторську компанію, яка своїм ім'ям буде підтверджувати прозорість процедур; друге – візьмемо українських „навальних”, якщо хочете, – журналістів, які викликають довіру суспільства, які своєю участю в забезпеченні правил будуть гарантувати прозорість процедур. Для чого ми це робимо? Не лише для того, щоб подолати корупцію, не лише для того, щоб продемонструвати ефективність. Для того, щоби ці кроки викликали довіру суспільства.
Бо якщо нема довіри, всі реформи, всі кроки приречені.

Куликов: Я дякую міністру економічного розвитку і торгівлі України Петру Порошенку за участь у програмі «Свобода слова».

Порошенко: Спасибі вам велике за запрошення.

Читайте також